O ženách, které dělají to, co milují
Změňte komunikaci a změníte svůj svět, radí lektorka Radka
vložila 1.8.2018
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Změňte komunikaci a změníte svůj svět, radí lektorka Radka

Radka Martínková je lektorkou, mentorkou a konzultantkou, má bohaté zkušenosti z podnikání i obchodu a ráda pomáhá druhým. I proto chystá na podzim sérii kurzů o komunikaci, na které podle ní záleží v životě mnohem víc, než si uvědomujeme. Proč je komunikace tak důležitá? Co by Radka poradila ženě, která chce začít podnikat?

Máte zkušenost se zaměstnáním i podnikáním. Co je podle vás důležité pro ženu podnikatelku, jaké vlastnosti?

Pro začátek podnikání jsou podle mě nutné jen dvě věci: odhodlání začít a zákazník (nebo aspoň reálná představa, komu výsledky vaší práce budou určeny). Fascinuje mě rozmanitost profesí a oblastí podnikání, stejně jako osobnostních charakteristik a vlastností, které podnikatelé a podnikatelky mají. Věřím, že je jedno, jaké máte vlastnosti, pokud máte právě to odhodlání začít, a dokážete pro své podnikání najít zákazníka. Z dlouhodobého hlediska je pak pro úspěch důležitá ještě ochota neustále se učit – z knih i ze života. Protože jakmile cokoli podniknete, nevyhnutelně dojdete k tomu, že něco neznáte, neumíte, nevíte. A pokud to nechcete vzdát, začnete se prostě učit.

Je něco, v čem máme my ženy v podnikání výhodu, co nám jde lépe?

Mohly bychom se v této souvislosti bavit o větší komunikativnosti žen, naší větší odpovědnosti. Jenže si nejsem jistá, jestli by to nebyla jen klišé. Jednu výhodu pro podnikání my, české ženy, přece jen máme, a to ve chvíli, kdy se rozhodneme být matkami. Můžeme totiž rozjet podnikání v době rodičovské dovolené, kdy nemusíme platit povinné minimální odvody. Tohle je velká reálná výhoda, která nám umožňuje začít v malém, oťukat si svoji schopnost skloubit podnikání s rodinou a uživit se bez velkých počátečních nákladů. Muži mají tuto možnost jen v době denního studia, potom už ne (pokud tedy nenastoupí na „rodičák“ oni). S velkou radostí sleduji, kolik žen tuto možnost využívá a vytváří si tak vlastní způsob, jak se co nejdéle věnovat malým dětem, aniž by rodina finančně trpěla.

S čím máme naopak problémy?

Spíš bych mluvila o nevýhodě, kterou v jednom krásném článku autorka vtipně charakterizovala jako „každá manželka by si zasloužila mít manželku“. Ve většině rodin je to žena, kdo buduje zázemí a stará se o každodenní chod rodiny. Pokud si pár role nepřehodí, znamená to pak v reálu, že se podnikatelka neponoří do podnikání tak naplno, jako by to udělal muž. Na druhou stranu pak kvůli podnikání nepřicházíme o život a ono neponoření se nám často umožňuje vnímat i další perspektivy. Takže – jako každá nevýhoda – i tato může být současně výhodou.

Co byste poradila ženě, která o podnikání uvažuje?

Ať jde do toho. Ne šipkou do hluboké vody – hezky krůček po krůčku. Ať si dá dohromady alespoň hrubý plán a začne ho pomalu realizovat. Ze začátku klidně při zaměstnání nebo mateřské, nejdřív formou příležitostného přivýdělku, pak jako vedlejší činnost … a dost možná brzy zjistí, že už dávno plave – i bez té šipky. Druhá rada je, ať si říká o pomoc. Většina z nás pomáhá ráda, když dostaneme příležitost.

Udělala byste třeba vy sama na začátku podnikání něco jinak?

Ne. Udělala jsem za dobu svého podnikání moře chyb. Ani tak bych neměnila. Ty chyby ke mně patří, a i když některé pády byly hodně bolestivé, každý měl nakonec smysl a něco mě naučil. Většina z nás byla vychovávána v tom, že dělat chyby je špatně. Jenže chyby nedělá jen ten, kdo nedělá nic. A ten pak vlastně ani nežije.

Hodně se zabýváte komunikací, a právě o ní bude i váš podzimní kurz. Proč je komunikace tak důležitá?

Protože ovlivňuje to, jak my sami vnímáme svět. Komunikace totiž je především o našem vztahu se sebou. A ten má pak obrovský vliv na vztahy s ostatními. Jednodušší to bude asi ukázat na příkladu: Žena průměrného vzrůstu v supermarketu potřebuje do košíku přidat dva jogurty z nejvyšší police, kam nedosáhne. Co udělá?

Alice: „Doprčic, jsem tak malá, že nedosáhnu ani na jogurt.“ Pokusí se po chlaďáku nějak vyšplhat, a přitom několik jogurtů shodí. Kolemjdoucí muž překvapeně uskočí. Její vnitřní monolog pokračuje: „Jsem úplně nemožná, nedokážu si ani podat jogurt. A ten chlap se dobře baví, místo aby mi pomohl…“ Její den stojí za houby.

Beáta: „Hm, ty nejlepší jsou vždycky nejvýš. Šplhat se mi pro ně nechce, není tu někdo vyšší?“ Rozhlédne se a kousek dál v uličce uvidí vysokého muže. Usměje se na něj: „Dobrý den, pomohl byste mi prosím? Potřebovala bych dva jogurty a nedosáhnu na ně.“ Muž se usměje a jogurty jí podá. Dosáhne na ně naprosto pohodlně a má dobrý pocit z toho, že pomohl. Oba dva mají hezký den.

Co osobně vás na tomto tématu nejvíc baví/fascinuje?

Že – ačkoli si často myslíme opak – je to věc, která se dá naučit, natrénovat. Která z nás nikdy nešplhala po regálu, ať hodí jogurtem! Náš život se přitom může neuvěřitelně zlepšit, když si uvědomíme, že to jde i jinak, a začneme systematicky trénovat. Ze začátku je fajn mít někoho, kdo nám s tím pomůže, upozorní nás na chyby, které děláme, aniž bychom si je uvědomovali, poradí nám, co s nimi. Hlavní část je potom na nás. Trénovat, trénovat, trénovat. Výsledky stojí za to.

Tvrdíte, že komunikace může hodně změnit náš život, jak?

Když změníme své komunikační návyky, změní se doslova svět kolem nás.

Můžete říct konkrétní příklad?

Když se vrátíme k tomu „jogurtovému případu“, Alice bude tou drobnou příhodou naštvaná, navíc má pocit, že je nemožná a nic nedokáže. Její pozornost bude nezvratně přitahována ke všemu, co jí ten pocit potvrdí. Bude zamračená, takže se na ni bude mračit i pokladní. Venku už zas zataženo, beztak cestou zmokne… A tak pořád dál, den v háji. Beáta bude mít příjemný pocit, že lidé jsou milí a připravení pomoci. I když v tomhle rozpoložení narazí na zamračenou pokladní, skoro si toho nevšimne. Pokladní nejspíš nakonec neodolá a usměje se na ni. Další bod do super dne. Vyjde z obchodu a venku zasvítí mezi mraky na chvilku sluníčko… I když bude v úplně stejném prostředí jako Alice, „její svět“ bude úplně jiný.

Pro koho je váš kurz určen? Co si z něj účastník odnese?

Pro kohokoli, kdo je připraven na sobě pracovat. Mé kurzy jsou velmi interaktivní a skupinky malé, takže náplň vždy do značné míry přizpůsobuji tomu, s čím účastníci přijdou. Obchodnice se může soustředit na komunikaci se zákazníkem, začínající podnikatelka na řešení problémů a prezentaci své myšlenky, manželka a maminka na komunikaci s rodinou. Ještě nikdy jsem nezažila dva stejné kurzy. To na své práci miluji, vždycky se moc těším, co účastníci přinesou. A co si odnesou? Svůj vlastní tréninkový plán, nové dovednosti, které mohou upevňovat, a vědomí, že se mají na koho obrátit pro radu a pomoc.

Když pomineme kurz, jaké služby můžete ženám jako lektorka a mentorka nabídnout?

Inspiraci, nezaujatý pohled, schopnost položit správnou otázku ve správnou chvíli a poslouchat, poradit, ať už začínají podnikat nebo chtějí ve svém životě změnit cokoli jiného. Vědomí, že dokážou cokoli, co jen budou chtít, a dovednosti, které k tomu potřebují. Mým posláním je měnit svět k lepšímu. A pokaždé, když někomu pomůžu, zlepší se i můj svět.

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také