O ženách, které dělají to, co milují
Jana přednášela na britské vysoké škole, letos se vrací do Čech a produkuje tisíce cupcaků denně
vložila 8.1.2019
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Jana přednášela na britské vysoké škole, letos se vrací do Čech a produkuje tisíce cupcaků denně

Jana Fišerová žila 15 let ve Velké Británii, kde mimo jiné přednášela o podnikání na vysoké škole. Letos se vrací do rodného Podřipska, kde rozjela rodinnou pekárnu cupcaků, cheesecaků a dortů na zakázku Family Bakery. Nápadem i svou energií si získala i porotu T-Mobile Rozjezdů. Třetí místo v regionálním kole využila na 100 procent, navázala spolupráce nejen se zákazníky, ale i dodavateli.

Jana skoro půlku svého života strávila tím, že ostatní učila, jak začít podnikat. A nejen tak někde, ale na britské Staffordshire University. Neustálý příliv energie a nadšení začínajících podnikatelů musely nechat na Janě stopy. Zrodil se nápad, kterým bych mohla zabezpečit rodinu doma a zajistit mamince návrat k jejímu ztracenému řemeslu. Rozhodla jsem se rozjet rodinnou cukrářskou výrobnu.“

Family Bakery není tradiční cukrárna, pečou ve velkém, třeba i tisíc cupcaků  za den. V plánu na letošní rok je dokonce eshop s cupcaky, dodávat chtějí do celé republiky případně i do zahraničí. „V Česku není tento způsob prodeje zákusků zrovna obvyklý, ale v USA a Británii je to celkem běžná věc. Mou největší inspirací je Rachael’s Kitchen, která z malého anglického města v Západním Sussexu takto expeduje cupcakes po celém Spojeném království.“

Krušné začátky

Nezodpovědní dodavatelé, nízká kvalita, nedostatek materiálu, to jsou jen některé problémy, na které narazila hned na začátku. „Např. jeden dodavatel, který se považuje za lídra na trhu v jedlém tisku, nám jednou nedodal loga firmy, které jsme potřebovali k zakázce pro jednu velkou mezinárodní firmu a to navíc bez omluvy či kompenzace. Stálo nás to klienta. Když ale podobná situace nastala podruhé, a my kvůli tomu přišli o zakázku, rozhodli jsme se tuto část výrobního procesu zaintegrovat a začít si je tisknout sami.“

Problém jsou třeba i taková vajíčka. „Trváme na bio kvalitě a odmítáme podporovat chov slepic v klecích. Bohužel i na farmářských trzích jsou vejce 3CZ naprosto běžná a i velké supermarkety mají tak malou zásobu bio vajec, že je to pro nás málo.“

Absolutně rodinná firma

Kromě Jany ve firmě působí maminka, bratr a nastávající švagrová. Má to spoustu výhod jako třeba mnohem jednodušší komunikaci, všechny dobře znáte a také jim věříte. „A všichni vědí, že veškerá tvrdá práce a následný zisk zůstává v rodině a neplyne anonymním akcionářům velké korporace.“ Určitě vás ale napadají i nevýhody. „Je těžké, je-li to vůbec možné, oddělit rodinný život od byznysu, a tak konflikty ve firmě mohou znamenat konflikty v rodině a naopak. Je tedy potřeba neustále si uvědomovat, co je důležité a proč to děláme.“

Díky svým zkušenostem je Jana přirozeně manažerkou celé firmy, do budoucna, až přijmou i zaměstnance, chce, aby firmu řídila rodinná rada.

Networking

I když je Jana v podnikání začátečník, je vlastně velmi zkušená. Díky výuce podnikání a spolupráci se startupy na vysoké škole v UK ví, jakým problémům čelí a jaké jsou nejčastější důvody jejich neúspěchu. „Vím, čeho se vyvarovat a na co si dávat pozor.“  Dobře se vyznala v podnikatelském prostředí ve Velké Británii, po návratu sem se přihlásila do T-Mobile Rozjezdů a využila veškeré své energie k tomu, aby se tu seznámila, jak s dalšími podnikateli, tak potenciálními klienty a dodavateli. „It’s not about what you know but who you know. Je to způsob, jak získat nejen své (první) klienty, ale i dodavatele. Hlavně v B2B sektoru jsou osobní setkání a vztahy nesmírně důležité. Jakmile navážete osobní vztah, a získáte tak vzájemnou důvěru, většina transakcí a každodenní komunikace pak probíhá po emailu. Začátky ale bez networkingu nejdou, resp. jdou velmi těžko.“

Začala spolupracovat s Inovačním centrem Ústeckého kraje, Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně a CzechInvestem. Stala se členkou Platformy pro ženy, nově vzniklé asociace podnikatelek v regionu. „Přímo na T-Mobile Rozjezdech jsme se seznámili s první libereckou kočičí kavárnou Catfé, které dodáváme zákusky, a super projektem tisku na kávu CafeFace, jejichž technologii jsme využili k tisku na cheesecake, náš druhý “signature product”.“

Jana jde ale dál za svým snem o e-shopu. „Ve spolupráci s VOŠ obalové techniky ve Štětí pak vyvíjíme obal, který ochrání naše cupcakes při převozu bežnými přepravci, abychom mohli expandovat na celý český trh.“

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také