O ženách, které dělají to, co milují
Na začátku si musela vzít velký úvěr, ale vyplatilo se. Ivana vybudovala módní značku, která má úspěch
vložila 20.11.2018
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Na začátku si musela vzít velký úvěr, ale vyplatilo se. Ivana vybudovala módní značku, která má úspěch

Ivana Beránková pod svou značkou Avangard tvoří pánské košile a doplňky, jako jsou kravaty, motýlky nebo kšandy. Za roky svého podnikání vyvinula unikátní střihy, sehnala nejlepší dodavatele látek a vyladila výrobu. I když jsou její produkty určené primárně pro muže, ze 70 % je nakupují ženy – partnerky, maminky, manželky… Proč se do podnikání pustila? A co ji na něm nejvíc baví? Právě o tom je náš rozhovor.

Proč jste začala podnikat?

Ke značce Avantgard vedla postupná cesta. Podnikání je v mé rodině už taková tradice. Před nástupem komunismu měl dědeček v Přelouči vyhlášenou pekárnu. Po revoluci pak moji rodiče přemýšleli nad tím, čím navážou na dědečkovu tradici v podnikání. Otec nás od pečení zrazoval tím, že si vůbec nedovedeme představit, jak náročná práce to je. Maminka už naopak vybírala stroje a plánovala výstavbu.  

Z plánování pekárny nakonec sešlo a rodiče si otevřeli obchod s textilem přímo naproti gymnáziu, kde jsem v té době studovala. Ze školy jsem tak často chodila rovnou tam a pomáhala s prodejem, později i s vystavováním faktur a expedicí našim velkoobchodním odběratelům. Postupem času nám však přestala vyhovovat tehdejší nabídka dodavatelů textilu a začali jsme si zadávat vlastní výrobu věcí, které jsme pro naše zákazníky potřebovali.

V roce 2004 jsem podnik převzala, založila si společnost V.style CZ s.r.o. a zaregistrovala ochrannou známku Avantgard. V tomto roce vznikly první kolekce košil a vázanek pod značkou Avantgard. Velmi si cením podpory partnera, celé rodiny a kamarádů. Mám dobré zázemí, díky kterému se mohu podnikání naplno věnovat.

Které vlastnosti považujete za důležité pro podnikání?

Když člověk preferuje kvalitu a dbá na ni. Podnikání s nekvalitními výrobky, za které bych se nemohla zaručit, by mě nejen nebavilo, ale nedokážu si vůbec představit, že bych na nich vybudovala byznys. Právě kvalitní materiály, střihy a výroba je to, co naše výrobky činí unikátními a úspěšnými. A já tak na ně můžu být hrdá. Kromě toho mě také podnikání a vše kolem Avantgard baví a naplňuje. I to jsou důležité faktory. Jinak bych to nedělala.

Jak vypadá váš běžný den podnikatelky?

Ráno vypravím děti do školy a jdu do kanceláře. Můj pracovní den začíná obvykle před osmou hodinou. Dopoledne věnuji objednávání materiálů, plánování výroby, přípravě podkladů a produktů pro grafika (všechny výrobky si sami fotíme), plánování příspěvků na sociální sítě a vyřizuji e-maily i telefony od našich zákazníků a dodavatelů.  

Odpoledne trávím s partnerem a dětmi. Dbáme na to, abychom si udělali čas na rodinu. A večer pak obvykle usedám zase k práci. Často také jezdím na různá školení, ráda se dále rozvíjím a vzdělávám. S Avantgardem se účastníme veletrhů nebo jezdím pro inspiraci na zahraniční akce. Stále se něco děje. A to mě na tom baví nejvíce.

Máte sama zkušenost jako klasický zaměstnanec? V čem se podle vás podnikání liší?

Kromě praxí při studiu VŠ oboru Sociální práce, které jsem měla ve státních institucích, jsem vyloženě zaměstnaná nebyla. Stačily mi jen tyto zkušenosti, abych zjistila, že klasické sedavé zaměstnání v kanceláři není a nikdy nebude nic pro mě. Já ráda podnikám nové věci, a to je to, co mě naplňuje.

Co vás na podnikání nejvíc baví?

Baví mě vytvářet hodnoty a následná zpětná vazba od zákazníků, která je veskrze pozitivní. Je to velmi naplňující pocit, když si prohlížím fotografie ze svateb a z různých významných událostí, na nichž mají muži a malí kluci naše košile a doplňky a náramně jim to sluší. Také moc ráda sleduji trendy a plánuji nové kolekce. Jezdím proto do zahraničí a na zmíněné veletrhy, abych měla přehled. I když jsou Češi stále ještě dost konzervativní, daří se mi do kolekcí občas přidat i nějaký odvážnější model nebo vzor, který je zaujme.

Co je naopak nejtěžší?

Nejtěžší je pořízení s nespolehlivými a falešnými lidmi. Trápí nás špatná platební morálka, se kterou se potýká mnoho českých podnikatelů.

Jaký byl zatím váš největší podnikatelský úspěch?

Samotné vybudování Avantgardu. Odrazila jsem se sice od kamenného obchodu s textilem svých rodičů, založení samotné značky ale bylo na mně. Už ve svých 25 letech jsem si proto vzala vysoký úvěr. A právě jeho následné splacení díky úspěchu značky bylo jedním z mých největších úspěchů.

Měla jste někdy okamžik, kdy jste s tím chtěla seknout?

Takovou tu velkou krizi, kdy je podnikatel kousek před zhroucením a nejradši by “zavřel krám”, jsem naštěstí nikdy neměla. Samozřejmě, že občas řeším nepříjemné situace a jsou okamžiky, kdy se zamýšlím nad svým životem. Asi jako každý. Vždy ale dojdu k tomu, že je podnikání sice velký stres, ale neměnila bych.

Kde vidíte své podnikání za rok? Za pět let?

Byla bych ráda, aby se nám dařilo, abychom mohli přijít s novými produkty a rozšířit nabídku, výrobu i distribuci. Třeba i do zahraničí k našim příhraničním sousedům. Také bych ráda otevřela kamenný showroom, abych mohla být v přímém styku se zákazníky. Dnes totiž fungujeme jako dodavatelé do ostatních obchodů, a tak se s koncovými zákazníky setkávám jen velmi zřídka. Což mě mrzí.

Máte nějaký podnikatelský sen, který byste si chtěla splnit?

Nedávno jsem se o budoucnosti a snech bavila se svými dětmi a můj osmiletý syn mi řekl, že by si rád jednou otevřel pobočku Avantgardu v Londýně. Dcera by zas ráda dámskou kolekci, protože pro “holky” toho prý máme zatím málo. Mám tedy radost, že už dnes děti o naší rodinné firmě přemýšlí tak pozitivně. Těším se na to, až jednou firmu předám dětem a budu zpovzdálí sledovat, jak se jim daří. Mám v knihovně spoustu nepřečtených knih, které na mě čekají.

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také