O ženách, které dělají to, co milují
Markéta podniká v online marketingu. Zeptejte se jí na vše, co vás zajímá, již tuto neděli na Dni, kdy se mám ráda
vložila 16.1.2018
22.5.2018
Kurzovní lístek - Exchange s.r.o.
EUR 25,500 25,800
USD 21,700 22,000
Chci
vyměnit
EUR

Markéta podniká v online marketingu. Zeptejte se jí na vše, co vás zajímá, již tuto neděli na Dni, kdy se mám ráda

Nevíte jak na velikost obrázků na firemním facebooku? Nebo jak zvolit správný formát fotek? Zeptejte se Markéty! Online marketing je totiž její parketa a nejednou pomohla i nám, tady na Podnikavé ženě, kde ve svém blogu šíří praktické informace z online prostředí. Již tuto neděli jí můžete potkat na Dni, kdy se mám ráda, v Českých Budějovicích, kde bude zdarma poskytovat individuální konzultace a o online marketingu povede i workshop.

Markéto, chápu to správně, že předmětem vašeho podnikání je pomáhat firmám s online marketingem? 

Ano, učím živnostníky a malé firmy dělat dobře jejich vlastní online marketing. V této skupině vidím velký potenciál. Velké firmy mají armádu marketingového oddělení, teď přeženu, neomezené marketingové rozpočty, nebo si mohou najmout relativně drahou agenturu. Toto vše si živnostník nebo malá firma dovolit nemůže, ale na internetu chtějí být také vidět.

Dělají si to tak nějak po svém, tu něco viděli, četli nebo zaslechli, ale výsledek je buď slabý nebo žádný. Chybí jim uchopení online marketingu jako celku. Učím firmy jak si online marketing dělat dobře sami. Jaké jsou možnosti, nástroje, jak se vytváří strategie, publikační plán apod. Pro ně i pro mě je výhodné, pokud je nebo jejich zaměstnance na potřebné činnosti nebo dovednosti vyškolím.

Kdy vás napadlo zabývat se právě touto oblastí? 

Má cesta k online marketingu byla poměrně klikatá, i když k marketingu jako takovému mě to táhlo vždy. Přesto jsem se držela dětského rozhodnutí studovat farmacii. Tam jsem se naštěstí nedostala a vystudovala VŠCHT v Praze. Svoji první webovou stránku v jsem si v html kódu postavila už v prvním ročníku. I když mě to chytlo, na škole jsem zůstala a programování a světu e-commerce jsem se na pár let vzdálila.

Svět online marketingu jsem objevila až ve start-upovém projektu FerBuy. Tam jsem si definitivně potvrdila, že marketing je pro mě správná volba. Hltala jsem informace, vzdělávala se a intenzivně pracovala s různými e-shopy. Poznala jsem českou e-commerce scénu a když jsem se za manželem přestěhovala do Tábora, byla jsem tak trochu v šoku z toho, jak je svět v regionech internetem v 21.století stále ještě celkem nepolíbený. Tehdy jsem se rozhodla se osamostatnit a zkusit dělat online marketing tzv. na sebe.

Co myslíte že je hlavím problémem vašich klientů?

Hlavní problémy vidím dva. První - nedostatek kvalitních informací a nízká úroveň znalostí online marketingu. Druhý, pokud se již někdo online marketingem pokusil zabývat, nekoncepční a neefektivní uchopení celkové strategie.

Já se ale mým klientům vůbec nedivím. Oblast online marketingu je dnes již tak široká, že na téměř každou činnost najdete specialistu. Svým klientům proto říkám, aby se věnovali tomu, v čem jsou dobří a co je živí a marketing nechali jiným.

Kdo si vás najímá? Jsou to začínající firmy, nebo ty co se dostaly do problému protože sice existují dlouho, ale s online světem si nerozumí? 

Mezi mými klienty je více živnostníků a v této skupině mi přijde, že si již začínají uvědomovat potřebu vlastního marketingového specialisty. Za roky podnikání si zvykli a přijde jim samozřejmé, že mají svojí účetní, se kterou řeší všechny záležitosti s touto oblastí spojenou, nyní si zvykají, že vedle účetní mají i svého “markeťáka”.

Většina z mých klientů již nějakou dobu podniká a s online marketingem se pokoušeli o vzájemné námluvy. Nedopadlo to ale dobře a teď jsou rádi, že mají někoho, kdo jim pomůže a na koho se mohou obrátit pro radu. Nově vznikající projekty, kterým se věnuji jsou buď mé vlastní nebo projekty lidí z blízkého okolí, kteří již při vzniku samotného projektu přišli s žádostí o pomoc.

Je vůbec možné v dnešním světě vést úspěšně firmu bez sociálních medií?

Sociální média jsou silným a výkonným kanálem, ale zdaleka nejsou jediným. Budete-li všechno sázet jen na jednu kartu, sociální média, nemusíte uspět. Stejně jako v investicích je třeba i v marketingu rizika a náklady vhodně rozložit. Marketing je jako hodinový strojek. Jedno kolečko roztáčí druhé. Budete-li tam mít jen jedno, hodinky půjdou také, ale dá vám to velkou námahu a stačí pak málo a může se to celé rozbít a zaseknout.

Sociální média také nejsou všespasitelná ve všech situacích, ve kterých se váš zákazník nachází. Například e-mail marketing považuji v péči o stávající zákazníky za nenahraditelný.

Co byste poradila začínajícím podnikatelkám? Co by něměly z marketingového hlediska zanedbat?

Na začátku je důležité se držet hesla: jednoduchost. Nenechat se zahltit informacemi a možnostmi, které online marketing nabízí. 

Nastavit si jednoduchou, jasně definovanou strategii, bitevní plán, kterého se budete držet. Je to velmi důležité, abyste se se svým projektem neztratila na cestě, na kterou jste se vydala. Nezapomeňte si na začátku také dobře definovat svého zákazníka - komu budete prodávat. Je třeba se na svůj produkt/službu podívat jeho očima, dostat se mu do hlavy, abyste pochopily jeho pohnutky a problémy, které se pro vás mohou stát mosty, po nichž dokráčí až k vám. Nepodceňujte to a věnujte tomu na začátku čas i úsilí. Rozhodně se vám to ve výsledku vyplatí.

I když máte pocit, že váš produkt/služba je pro každého, tak věřte, že není. Vyberte si 2-3 nejvýraznější (nejpočetnější) zástupce vašich potenciálních zákazníků a ty si detailně popište. Mít dobře popsaného zákazníka je alfa omega všeho. Hodně vám to řekne o tom, jak uchopit texty na vašem webu a nebo jak poskládat reklamní kampaně.

Máte před sebou nějaký zajímavý projekt?

Ano, musím říci, že zajímavých projektů se kolem mne v poslední době vyrojilo hodně a i já si denně připomínám heslo: jednoduchost, abych sama sebe nezahltila a neztratila. V prvé řadě bych své vlastní podnikání chtěla v příštím roce posunout o úroveň dál a nabídnout své služby širšímu okruhu klientů formou online kurzů. Určitě je ale zpestřím i “offline” kurzy, protože kontakt s publikem a zákazníkem je pro mne stále důležitý a inspirativní. Zatím jsem offline kurzy, semináře, pořádala pro uzavřené skupiny zákazníků, v příštím roce bych je ráda otevřela i širší veřejnosti.

Velká výzva nás také čeká s projektem mého muže, Krav Maga JINAK, se kterým bychom chtěli v příštím roce prorazit hranice regionu a offline světa.

Na podzim loňského roku se také zrodil projekt jehož myšlenky jsem matkou. Nyní se intenzivně pracuje na jeho realizaci, je to porod a chtěli bychom, aby v příštím roce dítko hezky rostlo a prospívalo. Projekt se bude týkat oblasti, ve které sice vzdělání také mám, ale držím si ji v rovině hobby a osobního zájmu, a to je výživa a zdravý životní styl. Chceme nabídnout hlavně ženám nového pomocníka na jejich cestě za zdravím a spokojeným pocitem ze svého vlastního těla a sebe samých. 

To zní zajímavě, budeme držet palce, ať děťátko pěkně vzkvétá! 

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také