O ženách, které dělají to, co milují
Když se sen stane skutečností. Podnikatelku Katku živí tkaní piknikových dek
vložila 16.5.2018
22.5.2018
Kurzovní lístek - Exchange s.r.o.
EUR 25,500 25,800
USD 21,700 22,000
Chci
vyměnit
EUR

Když se sen stane skutečností. Podnikatelku Katku živí tkaní piknikových dek

Již odmala textilní designérka Kateřina Soukupová pořád něco vyšívala, háčkovala, pletla i šila. Studium na škole ji pak přivedlo ke tkalcovskému stavu, kterému úplně propadla. A tak si během studia na VŠUP koupila gobelínový stav a začala tkát koberce – kelimy. Následovaly piknikové deky, polštáře. Všimli si toho i u filmu a Katka s nimi dnes spolupracuje a reklamy se pyšní její textilní výzdobou.

Do jejích polštářů a piknikových dek se s radostí usadíte. Jsou tak měkké a příjemné, ale asi málokterá z nás si dokáže představit, kolik je za touto ruční výrobou hodin práce. Ale když svou práci milujete, nevadí vám stát hodiny u tkalcovského stavu, kdy už vás nebolí jen nohy, ale i celé tělo. Výsledek za to ale stojí. „Práce s přírodním materiálem je úžasná. A ta radost, kdy mi tkanina pomalu narůstá pod rukama a jednotlivé nitě se spojují v celek - to mě vždy bavilo a baví pořád,“ mluví o své práci Kateřina. „Ano, je to fyzicky náročné. A bolí mě nejenom ruce, ale třeba i nohy, když dlouho stojím a žehlím, nebo kolena když celý den vyměřuji a špendlím větší objekty z látek. Výroba takové jedné piknikové deky od konečného návrhu k vyrobené dece, to jsou přibližně 2 měsíce. Záleží také na vytíženosti tkalcovny, kde se deky tkají.“

Když se sen stane skutečností

Její studentská láska v podobě tkaní na tkalcovského stavu a sen o vlastním ateliéru se brzy proměnil ve skutečnost. V dnešní společnosti, kde se textilní výroba produkuje v kvantech a na na ruční práci je zapomínáno, Katka uspěla a rozjela své podnikání. Jaké byly její podnikatelské začátky? „Krušné... Pomalé… Když jsem začínala, tak lidé nebyli zvyklí nakupovat kvalitní výrobky, které jsou dražší. Neměla jsem finanční zázemí pro nákup a zadávání větších sérií výrobků. Vyráběla jsem deky po kusech. Postupně, díky práci pro film a reklamu, jsem mohla začít pomalu zadávat série dek a nechat si utkat i 500 metrovou bavlněnou metráž na povlečení, prostírání, polštáře…"

    

Katce se povedlo, že si lidé její výrobky oblíbili a zakázky přibývaly. Přemýšlí a cení si ručně vyrobeného produktu, o kterém ví, jak vznikal, kolik je za ním práce a takový produkt je s nimi pak dlouhý čas. Vkus lidí se liší, ale všichni si u Katky najdou své. „Záleží, k jakému účelu výrobek chtějí, a také jestli ho chtějí pro sebe nebo jako dárek. Nákup souvisí i s ročním obdobím. Každý z mých výrobků má takzvanou svoji „sezónu“, kdy se prodává více než ostatní. Na jaře jsou to ubrusy a prostírání, které s příchodem teplejších dnů vystřídají piknikové deky. To jsou deky nejen pro milovníky pikniků, ke kterým prodávám ručně šité kožené řemínky, se kterými deku prakticky sbalíte. Přes léto jsou to svatební dary – například párové deky nebo povlečení. S příchodem babího léta stoupne prodej silných vlněných dek, šál a polštářů. Během Vánoc se prodávají všechny mé výrobky.“

„Chci vytvářet nadčasové textílie, které dlouho vydrží a třeba se i dědí.  Ráda bych navrhovala textílie přímo pro firmy, které chtějí mít své vlastní deky nebo třeba povlečení pro rodinné hotely… A také tkát kelimy do interiéru pro konkrétní zákazníky.“

Moje práce u filmu

Určitě jste si všimla reklamy na letošní ročník Českého lva. Bolek Polívka, který v této reklamě dominoval, nešel přehlédnout, a to i díky tomu, že měl na sobě krásnou lví hřívu, na jejíž výrobě se právě Katka podílela.

Ke spolupráci s reklamou a filmem se Katka dostala díky seriálu Duna: „Poprvé mne ke spolupráci oslovila asistentka architektka pro seriál Duna, kdy potřebovali nejen vyrobit textílie, ale i textilní objekty... Pak se postupně začala nabalovala další práce pro film a reklamu. Vytvářím nejen dekorace jako jsou záclony a závěsy, ale i textilní předměty nebo hračky… Někdy si říkám, že nejlepší je, když si textilní dekorace vůbec nevšimnete – neruší a berete ji jako samozřejmou součást děje  – a to je podle mne dekorace jak má být,“ říká o své práci ve filmu a reklamě Katka. Všimnout si její práce můžete třeba v reklamě, kdy vytvořila maskoty firmy Innogy, nebo textilní výzdobu ve filmu Soumrak templářů. Na koberec tkaný Katčinýma rukama se můžete těšit v připravovaném americkém romantickém filmu Ophelia, který půjde letos do kin.

A tím její práce nekončí. Máme tu jaro a blížící se léto, čas výletů a pikniků, kdy lidé chtějí a potřebují piknikové deky, polštáře a vše, v čem si budou moci odpočinout a užívat čas venku v přírodě. Kateřina Soukupová, mladá textilní designérka, má spoustu plánů, snů a nápadů. Škoda jen, že jak sama říká, den má stále jen 24 hodin a týden 7 dní.

 Foto: archiv Kateřina Soukupová

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také