O ženách, které dělají to, co milují
Janu k podnikání přivedla jedna osobní prohra. Snila o něm přitom už odmalička
vložila 30.11.-0001
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Janu k podnikání přivedla jedna osobní prohra. Snila o něm přitom už odmalička

Od malička prý bylo jasné, že začne jednou podnikat. A s dobrým nápadem a podporou soutěže začínajících podnikatelů T-Mobile Rozjezdy se jí to podařilo. Založila eshop Mamarket, který slouží jako rozcestník malých lokálních výrobců produktů pro malé děti.

Podnikání má v krvi, rodiče také podnikali. „Už jako malá jsem donutila všechny kamarády za barákem hrát si na podnikání, doteď vzpomínám na vyměněnou duhovou tužku!“ Podnikání jí dává zažít flow, naplňuje ji. Přesto jí záda stále jistí zaměstnání v marketingu v jedné mladé logistické firmě. „Je to pro mne skvělá škola. Svět startupů je dynamický a pokud v něm má člověk obstát, musí se nutně a rychle posouvat. Na druhou stranu si máte možnost vyzkoušet věci, ke kterým by se zaměstnanec v korporátu dostával celá léta.“ A tak se učí delegovat a obě práce skloubit, aby kromě práce dokázala i nějak normálně žít a být pro své děti mámou, která je taky někdy doma.

Osobní prohrou k nové životní náplni

K Mamarketu přivedla Janu jedna osobní prohra. „Po několika letech práce jsem byla nucena odejít z projektu, který jsem vymyslela a spoluzaložila. Škola života, která mi otevřela dveře mezi zajímavou komunitu malých výrobců.“ Po večerech se v té době vídala s malými českými výrobci a dlouhé diskuze o spoustě práce kolem marketingu a shánění zákazníků ji před dvěma lety inspirovaly ke vzniku Mamarketu, místa, kde najdete lokální české výrobce produktů pro děti. „Také jsem již delší dobu vnímala nespokojenost lidí s Fler.cz, který je první volbou na nákup handmade zboží, ale už moc vyrostl a není snadné v něm najít relevantní kvalitní zboží. Proto jsem si řekla, že chci jít opačnou cestou: mít na Mamarketu méně prodejců, ale ověřených a ideálně s osobním vztahem.“

Na jaře se s nápadem přihlásila do soutěže začínající podnikatelů T-Mobile Rozjezdy a bylo z toho nakonec 4. místo v celorepublikovém hlasování. „Rozjezdy pro mě byly jako rozbuška. Díky pozitivním reakcím okolí jsem dostala odvahu do projektu skutečně jít a rozběhl se kolotoč příprav,“ hodnotí svou účast v Rozjezdech Jana. Mamarket nakonec odstartoval po měsících intenzivních příprav v podvečer na svatého Martina.

Každý sítem neprojde

Jana se svým týmem probírá každého z výrobců, zařazuje jen ty, které by sama mohla doporučit. Musí být z České republiky a materiály musejí být certifikované na použití pro malé děti, důležitá je i krátká doba dodání, velikost firmy už tak ne. „Máme na Mamarketu “hvězdy” místního lokálního nebe, jako je Utukutu, Pikle nebo Shark in the Park, ale naši roli vidím i v objevování začínajících značek, které mají stejně dobré produkty.“

A mohlo by se stát, že nějaká firma podmínky přestane plnit a budou ji muset vyloučit? Problémem by byl přeprodej, ale také opakovaná negativní zpětná vazba na kvalitu zboží. Dost mi vadí (a je to takový nešvar místního handmade trhu) kopírování jiných úspěšných prodejců. Některé značky by o tom mohly napsat celé romány. Tohle by byl pro mě také varovný signál.“

A další poučení? Od ostatních e-shopů se liší tím, že na jednom místě nakoupíte od různých prodejců, ale zaplatíte jen jednou na jeden účet. U balíčků už to tak jednoduché není, každý z výrobců má jinou dodací dobu a někdy tvoří i zboží na mírů, a tak vám většinou přijde a potěší více balíčků.

Když se malí spojí

Mamarket by neměl být jen e-shopem, ale komunitou. „Pokud se mi díky Mamarketu povede trochu spojit komunitu malých značek, budu to považovat za velkou výhru. Když se několik malých značek spojí, dokáží si sáhnout na lepší podmínky, lepší ceny za materiál a pod. Tohle spojení je jedním z mých cílů, až se po startu trochu stabilizujeme.“

V příštím roce plánují i expanzi na Slovensko. „Jejich scéna je skutečně zajímavá a byla bych ráda, kdyby se nám povedlo více zviditelnit slovenské značky i u nás.“

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také