Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Dýchejte za svůj projekt, ale buďte připravená na ekonomickou realitu, říká Ann Hofvander
vložila 21.3.2017
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Dýchejte za svůj projekt, ale buďte připravená na ekonomickou realitu, říká Ann Hofvander

Ann Hofvander se narodila ve Švédsku, ale od tří let byla díky práci svého otce na cestách. Zpětně to vyhodnocuje jako nejlepší dárek, který do života dostala. I díky tomu mluví plynně několika jazyky a má hlavu otevřenou. Právě teď bydlí v Praze, kde se cítí jako doma a rozjíždí tu jeden z úspěšných startupových projektů CreativeDock.

Před pár lety byla Ann na vysoké pozici v korporaci a měla pohádkové peníze. I přesto se rozhodla pro vlastní byznys. Věděla, že se bude muset uskromnit, ale stálo jí to za to. „V určitém bodě jsem si řekla, že mám jen malou šanci něco ve firmě skutečně ovlivnit. Byla tam spousta schvalovacích procesů, spousta práce, která vůbec neovlivní byznys, nekonečné prezentace… Měla jsem toho dost, chtěla jsem si „ušpinit“ ruce pořádnou prací. Trávit čas věcmi, které mají okamžitý vliv na byznys,“ vypráví dnes Ann, která zároveň zdůrazňuje, že u vlastního podnikání je třeba myslet i na ekonomickou realitu. „Ano, úspěch může přijít rychle. Nebo si na něj taky pěkně dlouho počkáte. Připravte se na to. Finančně. Také si ujasněte, co všechno jste ochotná obětovat svému podnikání. Dýchejte za svůj projekt. Buďte připravená selhat, ale bojujte jak lev o to, aby se to nestalo. Obklopte se lidmi, se kterými si můžete vyměňovat nápady, lidmi, kteří vás podpoří. Mějte lidi, kterým můžete zavolat, když máte blbý den nebo chcete naopak slavit.“

Všem těm, kteří uvažují o rozjezdu vlastního podnikání, radí také udělat si pořádný průzkum. „Kdo je vaše konkurence? Kdo bude kupovat váš produkt nebo službu? Nepropadněte lásce ke svému nápadu, v tu chvíli totiž člověk ztrácí perspektivu. Promyslete každou eventualitu a promyslete taky, co všechno se může pokazit. Není pravdou, že když začnete, zákazník přijde sám,“ vypráví podnikatelka a dodává: „Lidé si často myslí, že nejdůležitější je nápad. Ten přitom dělá asi 1 % z celkového byznysu, zbytek je provedení a detaily. Všechno záleží na tom, zda produkt správně umístíte nebo zda jste ochotni ho pozměnit na základě zpětné vazby od zákazníků.“

V životě i v práci se řídí úslovím „Dělám, co miluji a miluji to, co dělám“. „Pokud chcete být úspěšní, tím myslím opravdu úspěšní nejen v práci, ale i v životě, musíte každý den cítit, že něčeho dosahujete. Nejde jen fungovat způsobem, že trávíte celý den v práci, kterou neděláte rádi a neužíváte si jí. Potom nejste motivovaní a zapálení, tudíž nemáte možnost ze sebe dostat to nejlepší,“ popisuje Ann Hofvander a pokračuje: „Nejdůležitější v životě je vracet se domů s pocitem, že jsem dnes vykonal něco dobrého. A to se mi podaří, jen pokud svou práci opravdu miluji.“

Stejně jako práce je důležitý i odpočinek. Ann má třeba zásadu, že nepracuje v sobotu, kdy ani nečte maily. „V odpočinku nejsem moc dobrá, to se přiznám. Ale mám dva koně, živé bytosti, o které se musím starat. Do stájí jezdím alespoň čtyřikrát týdne. Také jdu každé ráno se psem běhat,“ uzavírá podnikatelka.

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také