O ženách, které dělají to, co milují
Do výroby voňavých tělových másel dává kus duše a originality, jdou na odbyt jako po másle
vložila 15.5.2018
22.5.2018
Kurzovní lístek - Exchange s.r.o.
EUR 25,500 25,800
USD 21,700 22,000
Chci
vyměnit
EUR

Do výroby voňavých tělových másel dává kus duše a originality, jdou na odbyt jako po másle

Markéta Kyzlinková se profesně pohybuje už léta v online marketingu, její kreativní duše ale zvládá dělat „tisíc“ jiných aktivit a v hlavě jí hýří hromada nápadů.  Když se pro některý nadchne, jde do toho po hlavě a s chutí. Říká, že s vášní jde všechno. Takřka doslova tomu bylo u příběhu tělových másel, jimž dala jméno BodyBello. 

Zatímco jiní své nápady dlouze zkoumají a přemýšlejí nad nimi, Markétin nápad na tělová másla by se mohl od zrodu po realizaci počítat na dny. „Někdy v listopadu v roce 2016 nápad vznikl a pak už to dostalo rychlý spád, prvního prosince jsem prodávala,“ vzpomíná na začátky Markéta, která dnes vyrábí stovky mýdel a do procesu občas zapojí celou rodinu. Obě děti (11 a 14 let) pomáhají a Markéta věří, že jim tahle zkušenost určitě dá dobrý impulz do života. 

Jak se rodí nápady a vaří „máslo“

Dobré nápady vznikají, když přemýšlíte s láskou v srdci. Markéta před lety uvažovala, co věnuje svým kamarádkám pod vánoční stromeček. A protože mají její děti extrémně citlivou pleť se sklonem k atopii, inspirace byla blízko. Pomohlo ji následně několik článků v médiích o složení kosmetických výrobků. „Kůže je po střevech druhý největší orgán lidského těla a tím i obrovská plocha pro absorbci čehokoli do těla. Mažeme se různými krémy, používáme antiperspiranty, ale málokdo si uvědomí, co v nich je. Zkusil někdo z vás ochutnat pleťový krém nebo mýdlo?,“ ptá se provokativně Markéta. Tady se totiž poprvé objevila myšlenka „co můžu sníst, tím se můžu namazat“.

Základem produktu je bambucké a kakaové máslo, dvě základní ingredience jsou tedy „jedlé“. Obě však mají řadu pozitivních přínosů pro pleť, od její výživy díky spektru vitamínů po hydrataci a vůni. Třetí složkou tuhých másel BodyBello je včelí vosk a pro vůni ještě Markéta přidává přírodní éterické oleje. Díky nim je paradoxně máslo, které byste mohli klidně jíst, prakticky nejedlé. „Oleje jsou sice čistě přírodní, ale chuťově to zrovna není gurmánský zážitek,“ směje se Markéta. Jinak jsou ale tělová másla opravdu z poživatelných ingrediencí. Dokonce na jejím webu najdete recept na to, jak z BodyBello vytvořit chutné „pRAWlinky“.  A protože má Markéta ráda jógu, vybírá takové éterické oleje, které formují finální výrobek. „Většinou volím čakrální řadu a zákazník si pak vybírá podle popisu vůně a podle toho, co daná vůně v těle podporuje,“ přibližuje podstatu výběru Markéta. A tak má vůně na uvolnění, koncentraci nebo třeba léčebné antiseptické. Když BodyBello vaří, voní to doma jako v apatyce ještě několik dní, kdy tělové máslo odpočívá, aby získalo tu správnou konzistenci. Díky tomu není třeba produkt skladovat v ledničce, vydrží při pokojové teplotě. Používá se především pro hydrataci pokožky, třeba místo tělového mléka. Použít ho lze na jakoukoli část těla a skvělé je také na masáže.

Produkt je také obal, komunikace a příběh

„Ze začátku to bylo trochu hektické,“ vzpomíná Markéta na časy, kdy vařila tělová másla, stavěla web, vymýšlela etikety, psala na facebook, aranžovala a fotila, nabízela vzorky a jezdila po jarmarcích. A také u toho samozřejmě pracovala na plný úvazek. „Až druhý rok jsem si byla schopna udělat v práci systém, díky kterému byl celý proces méně hektický a více systematicky,“ přibližuje Markéta. Stále ale vymýšlí něco nového, duše kreativce si musí přijít na své. Jenom vařit tělové máslo by jí zkrátka nebavilo. Mezi inovace patří třeba obal, neb jak známo prodává. V prvním roce vsadila na papírovou krabičku, dnes už BodyBello prodává v hliníkové kulaté dóze s okýnkem. Každé balení má speciální kartičku s informacemi, návodem k použití a také předepsaným věnováním „Toto BodyBello Ti daruji…“. „Když tohle zákaznice vidí, hned vezmou víc balení jako dárky pro kamarádky a kolegyně,“ pochvaluje si dobrý nápad Markéta. Nápady se ale stále rodí. Tak třeba loni si mohli zákazníci koupit speciální velikonoční edici – mýdlo BodyBello EGG v pravé vaječné skořápce. Navrch pak přidala vtipné nápisy, které z „mýdlového vajíčka“ udělaly takřka umělecký kousek. Namátkou zmiňme: Nejsem záprdek, já voním! nebo Trpělivé loupání přináší mýdlo.

Sama sobě jsem překážkou

Co je pro ni v podnikání největší překážkou? „Sama sobě jsem překážkou,“ uvažuje Markéta nad záludnou otázkou. Když se člověk vrhne do podnikání, ruku v ruce s tím jde zodpovědnost, plnění termínů…je to zkrátka práce. Časem se z ní stává stereotyp a to zrovna není to, k čemu by byla Markéta vstřícná. „Je to výroba, a i když je pěkná, stereotypní výrobou zůstává,“ říká Markéta a dodává, že další překážkou je pak tlak, který přirozeně vzniká s tím, jak je o značku zájem a na stole (resp. v počítači) přibývají objednávky. „Když je to v nějaké rozumné míře, tak mě to těší, ale pokud to přeroste, tak ten tlak je nepříjemný, nejsem zkrátka rutinér,“ hodnotí.

Chce vlastně byznys, který před pár lety uvedla do života, rozšířit? Je cestou najmout si lidi, kteří odvedou rutinní práci, a ona se bude moci věnovat obchodu? Kde vidí BodyBello za deset, dvacet let?  „Nemám žádné konkrétní plány, nechávám věci plynout, nechť si žijí svým osudem,“ přiznává Markéta nad plány pro své podnikání. Zakládala ho totiž pro radost svou a radost těch, kteří si od ní produkty kupují. A jestli v sobě něco tahle žena nemá, tak přesvědčení, že je třeba z podnikání udělat „velký“ byznys. Ze všeho se totiž velký byznys dělat nedá, samotný produkt by totiž mohl ztratit své kouzlo a autenticitu - „duši“. Markéta věří, že její produkty jsou dobré právě proto, že do nich dává kus sebe, jsou zkrátka cítit tou „člověčinou“, která dělá dobré produkty dobrými. „Když tohle cítíte, tak vám nevadí, že předvánoční čas trávíte na jarmarcích. Beru to intuitivně. Když budu cítit, že na tom mám víc zapracovat, tak zaberu a půjdu do toho. Pořád z toho ale musím cítit tu radost,“ je přesvědčena.

Máte také nápady, do nichž se bojíte vložit svůj um a člověčinu? Co je důležité pro to, abyste se do toho pustily? „Když máte vášeň, tak jde všechno,“ usmívá se Markéta. Vášeň totiž podle ní dává sílu a se silou pak zvládnete cokoli. Další dvě klíčové charakteristiky, které by vám ale neměly chybět, zní: schopnost se pro něco nadchnout a schopnost dotáhnout věci do konce.

Abyste se z toho nezbláznily

Je třeba relaxovat. Umět si od práce odpočinout. Pro Markétu je ale samo tvoření BodyBello relaxací, tvorba je pro ni formou meditace. „Ráda také vařím, cvičím jógu, mám zahradu, která mi poskytuje ohromný prostor pro relaxaci…a také práci,“ vypočítává své zdroje inspirace Markéta.

Když se ale pustí do byznysu, chce mít ve věcech jasno a pracovat co nejvíc efektivně. Pohybuje se v online marketingu a to, že web a sociální sítě jsou klíčové pro úspěch, je jí jasné víc, než komukoli jinému. Proto v začátcích zapracovala hlavně tady. Zásadní rozhodnutí bylo třeba udělat s webem. Markéta nejdřív zvolila téměř bezplatnou platformu, ale práce s ní se neosvědčila. Po roce bylo třeba hledat alternativu. „Kdysi jsem měla zkušenost s Webnode, kdy jsme hledali majitele pro naše koťata a dělala jsem jim tehdy prezentaci na webu,“ popisuje Markéta, kde se vzala inspirace pro nový web. „Za tu dobu se ale Webnode hodně proměnil, přibyly šablony, jednodušší intuitivní ovládání, web tak zvládne udělat i laik a převedení z původního webu na nový trvalo v řádu několika hodin. Když něco chci, tak to chci hned, nerada čekám,“ popisuje zkušenosti Markéta. Web je základním stavebním kamenem celé komunikace BodyBello a musí fungovat bezchybně. A nejen fungovat, ale také vypadat. Svěží design a vizuální styl pro Markétu vytvořila její kamaráda a výtvarnice Petruccya. Když už totiž nabízíte originální produkt, sluší mu i originální háv. Šaty dělají…nejen člověka.

Svoboda, nezávislost a vášeň jsou hnacím motorem

Na co je Markéta nejvíc hrdá? Že dokázala zhmotnit myšlenku, že vše vybudovala „z ničeho“ a sama. To, že si celý proces sama šéfuje, což jí dává svobodu a nezávislost, ale také zodpovědnost vůči zákazníkům. „Každá pozitivní zpětná vazba je pro mne motivací, že má tahle práce smysl,“ říká. „Prostě jsem vyrobila kosmetický produkt, zabalila ho, vyfotila, odprezentovala na webu a na facebooku a prodala,“ směje se Markéta. Odhodlání dává člověku spoustu energie, otevře mu oči a on pak zvládne věci, o kterých si myslel, že jsou nemožné.

Tak takhle jednoduché to je  

 

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také