O ženách, které dělají to, co milují
Byla naštvaná, vyčerpaná a zklamaná, tak začala podnikat. Zlata je dnes expertkou v oboru PR
vložila 23.4.2018
22.5.2018
Kurzovní lístek - Exchange s.r.o.
EUR 25,500 25,800
USD 21,700 22,000
Chci
vyměnit
EUR

Byla naštvaná, vyčerpaná a zklamaná, tak začala podnikat. Zlata je dnes expertkou v oboru PR

Zlata Jílková byla původně novinářkou, pak se ale rozhodla, že své zkušenosti zúročí v oblasti PR a zkusí podnikání. "Najednou jsem byla svou paní, co jsem si neudělala, to jsem neměla," říká k tomu dnes Zlata. Svého rozhodnutí podnikat ale rozhodně nelituje. Všechnu dřinu jí vynahradí spokojení klienti nebo absolventi jejího workshopu, na kterém předává všechno to, co se za roky praxe naučila. 

Původně jste novinářka, jak jste se dostala k oblasti PR?

Novinařina je pro mne láska na celý život. Třeba rozhlasový mikrofon je droga, ke které se ve vlnách vracím dodnes. Tenkrát jsem ale byla ze zpravodajství vyčerpaná a řekla jsem si, že když už studuji marketingové komunikace a mám letitou novinářskou praxi, zkusím založit vlastní PR agenturu. A vyšlo to. Komunikace a propojování mne baví, je to zvláštní, barevný svět.

Co bylo impulzem pro začátek podnikání?

Právě to vyčerpání. Tenkrát jsem byla naštvaná, vyčerpaná a zklamaná, tak jsem do toho „řízla“.

Začala jste podnikat s přítelem a pak jste se rozdělili. Jak se dá něco takového zvládnout, když se to týká osobního života a zároveň i byznysu?

Pokud žijete s čestným a rozumným člověkem, dá se všechno. Zásadní muži mého života byli vždy féroví. Když došlo na „lámání chleba“, vzali jsme si každý, co mu patřilo, a šli. Velmi si vážím takového přístupu. Člověk pak může jít životem se vztyčenou hlavou. Jak v tom osobním, tak v pracovním.

Jak vaše podnikatelské začátky vypadaly?

Z rozhlasu jsem byla zvyklá pracovat tvrdě a intenzivně, takže v tomto ohledu se nic nezměnilo. Najednou jste ale byla svou paní, a co jste si neudělala, to jste neměla. Přišla zodpovědnost za úplně všechno. Byly dny, kdy jsem usínala a budila se s tím, že pokud ten či onen klient odejde, nebude na zaplacení složenek. V tomhle jsem se doslova utápěla. Myslím, že tyhle vlny zažil každý podnikatel. Trvalo mi několik let, než jsem se uklidnila a vybalancovala to.

Udělala byste dnes něco jinak?

Ne. Za všechny vzlety i pády jsem vděčná, i když mi to zrovna v tu chvíli nepřišlo. Každá facka od života pro mne byla přínosná a v podnikání zvlášť. Díky těm fackám jsem se naučila poslouchat samu sebe, své znalosti, svůj instinkt. Když dnes v sobě cítím nějakou pochybnost, už ji nezaháním, ale vyslechnu si ji a většinou na ten vnitřní hlas dám. Když ne, za čas se znovu ozve a řve „Já ti to říkala, ty matlo!!! „

Co pro vás bylo na začátku podnikání nejtěžší? A je třeba něco, co je pro vás těžké dodnes?

Neuměla jsem říkat „ne“. Měla jsem pocit, že strhnu svět a vše udělám sama.  Dnes už si vážím sama sebe, umím slušně odmítnout. Znát svou cenu je velmi důležité.

Co vám naopak v podnikání dělá největší radost?

Spokojenost mých klientů. Možná to zní jako klišé, ale když za vámi klient přijde, poděkuje za to, že jste mu zprostředkovali skvělé mediální výstupy, udělali pěknou tiskovku nebo ho propojili s dalšími zajímavými lidmi, je to báječné. Nebo když pořádáme s kolegyní Juditou Matyášovou workshop „Proč o vás novináři nepíšou?“ a snažíme se lidem předat informace o tom, jak dobře dělat PR, jak komunikovat s novináři, jak napsat dobrou tiskovou zprávu, kterou doručí na „správné místo“. A ti lidé se po čase přijdou podělit o to, že díky našemu workshopu o nich, nebo jejich podnikání, začali novináři psát. Když moderuji akci a lidé se společně se mnou usmívají a užívají si to. Tenhle pozitivní tok energie je pro mne doping, díky kterému pak dokážu pracovat mnohem intenzivněji.

Proč je PR i pro malé podnikatelky klíčové?

PR, jakožto součást celkové komunikace, je klíčové pro všechny. Každý máme své příběhy, své osobní i firemní PR. Na přednáškách a workshopech se dost často setkávám s tvrzením lidí, že nemají žádný příběh nebo že není zajímavý. Rozumím jim, jelikož každý žijeme ve své bublině s klapkami na očích a neumíme ten příběh najít. Když ho ale najdeme, odlišíme se, díky němu, od jiných podnikatelů i ze stejného oboru. To se snažíme lidem na workshopech ukázat. A o tom pro mne PR je. O příběhu. O detailu. O odlišení, originalitě. Říká se, že Bůh je v detailu a já ty střípky hledám, abych je pak mohla zasadit do mozaiky dalších komunikačních prvků. Pro mne tedy neexistuje PR pro velké či malé firmy. PR je jen jedno, jen musíte najít začátek nitě a dlouhodobě a kvalitně navíjet J

Jak těžké je dostat své podnikání do médií? Mohou to ženy zvládnout samy? Jak?

Rozhodně. Ale musí najít ten začátek nitě J Mít dobře zpracovaný osobní či firemní příběh, kterým novináře zaujmou. Kvalitně napsanou tiskovou zprávu, připravené fotografie a spoustu dalších věcí, které vás odliší od ostatních a díky nimž novinářům ulehčíte práci.

Jak vypadá váš běžný den?

Běžně připravuji komunikaci pro klienty, komunikuju s novináři, jezdím na schůzky. S klienty vymýšlíme různé cesty propagace jejich produktů a služeb, eventy, press tripy a možnosti, jak to, co dělají, nejlépe přiblížíme veřejnosti.  Jedním z mých klientů je například Bohemia Healing Marienbad Waters. Firma, která stojí za královnami léčivých vod Bílinská kyselka a Zaječická hořká voda, které se stáčí v Bílině. Zanedlouho otevřeme další stáčírnu v Mariánských lázních, tudíž připravujeme velkou akci. Je to krásná práce, kterou mám ráda, takže, jestli někdy pracuju čtrnáct hodin denně, mi nevadí.

Jak relaxujete, když si potřebujete odpočinout od práce?

Sportuji, čtu, jdu do divadla. Před lety jsem se zamilovala do běhání, takže, když můžu, nazuju boty a běžím. Čistím si tím hlavu. Společně s dalšími, obdobně naladěnými blázny, se dvakrát týdně věším na TRX a nechám se „mučit“. Díky tomu, že jedním z mých klientů je nakladatelství Metafora, mám celoroční přísun kvalitní literatury, a když to jen trochu jde, vyrážím do divadel. Kultura a sport mne provázejí životem od dětství.  A samozřejmě není na to si sednout s přáteli, otevřít lahev skvělého vínka a popovídat si.  Třeba díky mým kamarádkám Ivě a Míše je život mnohem hezčí. Tak děkuju, holky moje.

Máte nějaké motto, kterým se v životě řídíte?

Náhody neexistují a S úsměvem jde všechno líp! Když jsem zjistila, že existují věci mezi nebem a zemí, které nedokážete ovlivnit a přistoupila na to, začalo se mi žít mnohem lépe. Náhody zkrátka neexistují, a i když mám někdy pocit, že mě srazil náklaďák, snažím se hned usmát. Někdy je to řádná fuška, ale jde to!

Jaké máte se svým podnikáním plány do budoucna?

Mít vedle sebe pořád tak skvělý tým lidí. Pracovat s klienty, kteří si váží práce a pro které je PR investicí nikoli výdajem. Vzdělávat se a rozšiřovat řady klientů o stejné srdcaře, jako jsem já.  Přednášet a předávat lidem informace, které je obohatí. Moje podnikání je můj styl života a můj plán je žít s úsměvem, čestně a poctivě.

 

Proč o vás média nepíšou? Praktický kurz PR pro podnikatelky a podnikatele se Zlatou již 24. 5. v Praze! 

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také