Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Za únavou nemusí stát jen stres, ale i nedostatek železa
vložila 15.3.2020
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Za únavou nemusí stát jen stres, ale i nedostatek železa

Jste až podezřele často bez energie? Na vině nemusí být jen předvánoční únava, jak si možná myslíte. Je totiž docela dost možné, že trpíte nouzí o železo. „Dotankujete“ ho z bazalky, rajčat nebo špenátu!

Má vaše tělo dostatek železa, které je nezbytnou součástí hemoglobinu? Mezi obvyklé faktory, jež jeho zásoby pěkně tenčí, patří nedostatek fyzické aktivity, nadměrná konzumace rafinovaného cukru i produktů z bílé mouky, nevhodné diety nebo příliš silná menstruace. Absence této látky pak nahrává nejen anémii, ale i únavě, nepravidelným ozvám srdce a špatným náladám. Žádnou výjimkou však není ani vypadávání vlasů, což tuší málokdo. Ze kterých přírodních zdrojů železo načerpáte? Tyto jsou sázkou na jistotu!

Rajčata? Těch není nikdy dost

Jak často se rajská jablíčka zakutálí na váš stůl? Měli byste vědět, že kromě poctivé dávky jmenovaného prvku obsahují také jedinečné barvivo lykopen, na němž si lékaři cení jeho antioxidačních vlastností. Díky tomuto karotenoidu vás šťavnaté plody ochraňují před kardiovaskulárními chorobami, rakovinou i osteoporózou. Nelze opomenout, že zároveň podporují pružnost pokožky a zpomalují proces stárnutí. To jsou pádné důvody, proč je dnes přidat do salátu!

Špenát, zelená pro dobrou náladu

Odborníci nás často nabádají k tomu, abychom špenát zahrnuli do jídelníčku, protože jeho schopnosti nejsou jen tak ledajaké. Ukrývá se v něm totiž vysoký podíl železa, stejně jako hořčíku, draslíku, vápníku a zinku. Listová zelenina, na kterou nedal dopustit ani Pepek námořník, je známá i tím, že značně omezuje negativní nálady, přičemž funguje jako prevence depresí a duševních chorob. Špenát však podporuje také ostré vidění a dohlíží na správné funkce štítné žlázy.

Bazalka, léčivá ingredience

Další možnost, jak zažehnat „železnou krizi“, je konzumace bazalky. Oblíbené a příjemně vonící ochucovadlo, jež si dokonale rozumí se zeleninovými pokrmy, omáčkami a těstovinami, snižuje riziko chudokrevnosti, zatímco díky obsahu sloučeniny zvané eugenol vykazuje silné detoxikační vlastnosti. Sluší se dodat, že tenhle voňavý zázrak bojuje i proti zánětům, pomáhá problémovému trávení a navozuje hormonální rovnováhu.

Foto: Shutterstock

Autorka: Šárka Mikulová

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také