Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Nejdůležitější vitaminy pro ženy, na které často zapomínáme
vložila 28.11.2019
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Nejdůležitější vitaminy pro ženy, na které často zapomínáme

Už od dětství máme vštípeno, že máme jíst hodně ovoce s vitaminem C. Co ale ostatní druhy vitaminů? Víte například, proč je důležitý dostatek vitaminů D, E a K? A kde tyto poklady z přírody vlastně najdete?

Vitamin D

V běžných potravinách se vyskytuje málo. Ve stravě se vitamin D objevuje jen v nepatrném množství, 90 % potřeby pokrývá molekula vznikající v kůži působením slunečního světla. Tvoří se částečně z vlastních zdrojů v kůži. Nedostatkem vitaminu D trpí kojenci, malé děti a staří lidé. Proto se např. kojencům vitamin D podává ústně. Některé studie zjistily, že lidé s Parkinsonovou chorobou měli výrazně nízkou hladinu vitaminu D.

Nedostatek vitaminu D se projevuje svalovou slabostí, ztuhlostí a také zvýšenou citlivostí k infekcím. U dětí se mohou vyskytovat nespecifické symptomy, např. roztěkanost, podrážděnost, nadměrná potivost a zmenšená chuť k jídlu, může vést ke zvýšené křehkosti ve stáří. Hlavními známými zdroji vitaminu D jsou tuňák, sardinky, tresčí játra, treska, makrela, losos, žloutky, máslo, mléko a maso.

Vitamin E

Používá se pro léčbu některých nemocí, zejména srdečního nebo svalového původu. Působí proti křečím v lýtkách spolu s hořčíkem, léčí kožní choroby, těžké opařeniny, jizvy apod. Dodává energii a chuť do života, vychytává volné radikály, podporuje imunitní systém, snižuje riziko srdečně cévních onemocnění. Vitamin E podporuje činnost mozku a nervového systému. Mnohé studie ukazují jeho pozitivní vliv při onemocnění mozku a nervů, jako je Parkinsonova a Alzheimerova choroba. Je často nazýván vitaminem plodnosti, protože má vliv na správnou funkci reprodukčních orgánů. Svoji roli má i při regulaci předmenstruačních potíží a zmírňuje projevy návalů v menopauze. Reguluje hladinu krevního cukru a podporuje cirkulaci krve. Podle nejnovějších výzkumů má vitamin E pravděpodobně antikarcinogenní vlastnosti.

Vitamín E se vyskytuje ve všech listových zeleninách, zeleném čaji, v listech moringy olejodárné a v rostlinných olejích. Nejlepšími zdroji jsou kukuřice, vejce, chléb, máslo, sýry, hrách, fazole a špenát. Z olejů jsou nejlepšími zdroji kukuřičný olej, olej z obilných klíčků a sójový olej.

Vitamin K

Je důležitý pro správnou srážlivost krve. Vyskytuje se v zeleném ovoci a zelenině. Větší množství se vyskytuje ve špenátu, rajčatech, sójovém oleji, brokolici, kapustě, hlávkovém salátu, hovězích játrech, zeleném čaji, listech Moringy, vaječných žloutcích, ovsu, pšenici, chřestu, másle a v sýrech. Velmi významným zdrojem těchto vitaminů jsou listy moringy olejodárné.

Moringa je po právu popisována jako velice všestranná, užitečná rostlina s bohatým zastoupením živin, vitaminů a minerálních látek. I díky všestrannosti a bohatému zastoupení živin se moringa označuje názvy jako „zázračný strom“ či „zelený diamant“. Celkem obsahuje více než 90 známých živin a 46 antioxidantů ve své nejlépe vstřebatelné a využitelné podobě. Výživoví poradci ji doporučují všem, co potřebují přirozeně doplnit komplex všech vitaminů i minerálních látek, a přitom si pochutnat na lahodném a osvěžujícím čaji nebo čistém prášku, například v neochuceném polotučném kvalitním jogurtu. Skvělou kombinací je namíchat ji s jogurtem s ovesnými vločkami, semínky chia a vlašskými ořechy, případně i skořicí a strouhaným jablkem.

Foto: Shutterstock

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také