Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Syndrom vyhoření hrozí manažerům i mámám na rodičovské
vložila 26.10.2020
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Syndrom vyhoření hrozí manažerům i mámám na rodičovské

Syndrom vyhoření byl donedávna spojován hlavně s vrcholovými manažery, ale ve skutečnosti se může týkat každého z nás – učitelů, sester a lékařů, podnikatelů a podnikatelek či zaměstnanců, ale i asistentek v obchodech, pokladních nebo maminek na rodičovské dovolené.

Ačkoli u každé profese může vznikat z jiných důvodů, příznaky jsou podobné – nulová motivace pro práci, vlastní zlepšování se v rámci profese, nezájem, apatie, vyčerpání, ale také deprese, zdravotní problémy apod.

Dobrou zprávou nicméně je, že syndromu vyhoření (můžete se setkat i s anglickým názvem burn-out syndrom) můžete předcházet. Jak?

Čas jen pro sebe

Spousta lidí, například podnikatelé, kteří rozjíždějí vlastní firmu a mají spoustu práce, kterou nemohou nikomu předat, podceňuje sílu dovolených. „Pojedu příští rok, až mě budou moct postrádat a bude na to čas.“ Poznáváte se? A teď ruku na srdce – kolik let po sobě už si takovou větu opakujete? Tak zabrzděte a letos opravdu někam vyrazte. Nemusíte nikam do exotických krajin, ale třeba „jen“ do českých luhů a hájů, kde nebudete mít počítač a telefon budete zvedat jen v krajní nouzi. Každý by si měl dopřát alespoň dva týdny v roce jen pro sebe (a svou rodinu). Uvidíte, že svět se bez vás nepřestane točit a že se vždycky najde někdo, kdo na těch pár dní zvládne i vaše úkoly!

Ostatně i maminky na rodičovské by neměly (nejen v rámci prevence syndromu vyhoření) zapomínat na sebe. Vyhraďte si alespoň jeden večer v týdnu, který věnujete svým koníčkům, přátelům, relaxaci… Nebojte, nebudete o nic horší máma, naopak!

I mysl potřebuje péči

Jedna věc je dopřát si dovolenou, druhá pak přečkat bez úhony zbytek roku. A nezbláznit se přitom ze všeho toho stresu a shonu. Máte občas pocit, že vám exploduje hlava? Naučte se jí ulevit meditací. Ano, čtete správně. Většina z nás má meditaci spojenou s nějakým východním náboženstvím či učením, a tak nad ní jen mávneme rukou. Jenomže je prokázáno, že pomáhá všem – nejen jogínům apod., ale i manažerům, učitelům, prodavačům a rodičům. Stačí deset minut ráno (a třeba i večer) zavřít oči a soustředit se jen a jen na svůj dech. Dostaví se úleva od úzkostí a starostí. A také se sníží riziko, že budete čelit burn-out syndromu.

Maličkosti, co pomáhají

Kromě meditace a vyhrazení si volného času ale můžete bojovat proti vyhoření každý den i zdánlivými maličkostmi, které většina lidí nepovažuje za podstatné. Co k nim patří? Tak například se neodbývejte v jídle – žádné přeskakování oběda, protože máte spoustu práce! Těch 15 minut vyšetříte vždycky… Ostatně i mozek lépe pracuje, když dostal něco výživného k jídlu!

Sezení na židli od rána do večera nám také příliš nepřidá. Takže se snažte alespoň občas protáhnout nebo projít. Nemáte kdy? Zkuste vstát například vždy, když telefonujete. Nebo namísto toho, abyste kolegyni, jež sedí v kanceláři přes chodbu, poslali e-mail, vstaňte a běžte si s ní promluvit osobně. Důvod se najde vždy.

A do třetice jedna podceňovaná maličkost – častěji se smějte! I kdybyste si měli pustit video s vtipnými záběry dětí či zvířátek, udělejte to. Studie prokázaly, že už 10 minut smíchu denně bojuje se stresem a také syndromem vyhoření.

Foto: Shutterstock

Autorka: Lucie Pražáková

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také