Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Sedavá práce je zhouba pro tělo, ale největší škody lze napravit
vložila 12.9.2019
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Sedavá práce je zhouba pro tělo, ale největší škody lze napravit

Bolesti pohybového ústrojí patří k častým důvodům návštěvy lékaře u mnoha lidí. Jedním ze spouštěčů bolesti je i sedavé zaměstnání, kdy často hodiny trávíme ve strnulé poloze u klasického počítače či notebooku. Ovšem bolavá záda nejsou jediným rizikem, jež sedavý styl života pro naše zdraví představuje.

Ulevte páteři

Prvním krokem by mělo být správné ergonomické nastavení počítače. Jednodušší je si nastavit sezení se stolním počítačem, ale správně si jde sednout samozřejmě i k notebooku. To je ale nevýhodu v případě, pokud má notebook menší monitor. K menšímu displeji se musíme tělem naklánět blíže, a z toho může bolet krk, záda, ramena, ruce i oči. Externí klávesnice a myš jsou ale jednoduchým řešením, díky kterému budete sedět více rovně a předejdeme bolestem.

A jak nejlépe u počítače sedět?

„Stačí mít sedátko o pár centimetrů výše, než máte kolena, tím budou trochu výš i kyčelní klouby. Bederní opěrky jsou také důležité. U nás používáme MDT opěrky s popruhem na opěradlo, aby nepadaly, když vstáváte a sedáte. Výška stolu by měla umožnit sedět při opřených předloktích s napřímenými zády,“ říká fyzioterapeut PhDr. Kryštof Kuba.

Pohyb rozhodně ano, ale...

Mnoho lidí se domnívá, když večer zajde do fitness centra, tak záda po celodenním sezení nebudou bolet. To ale není úplně pravda. Lepší je se během práce správně protáhnout.

„Z hlediska pohybového aparátu je samozřejmě lepší si několikrát během dne stoupnout, protáhnout se a pak pokračovat v práci. Večerní „fitko“ pomáhá spíš pro lepší kondici než proti bolavým zádům. Vhodnější je pravidelně vstávat, jednoduše se protáhnout a nechat svaly nadechnout. Konkrétně lze během dvou minut udělat například 710 hlubokých předklonů v kombinaci s pořádnými záklony, kdy si vestoje položíte dlaně na hýždě a přes tuto oporu se zakloníte. K tomu přidejte 5 dřepů, zatočte rukama v ramenou 5krát na každou stranu a pokračujte v práci,“ vysvětluje PhDr. Kryštof Kuba.

Pozor na infarkt

Civilizační choroby spojené se sedavým zaměstnáním nejsou ničím novým. Pokud není sezení vyváženo dostatečným pohybem, dochází v kombinaci s nevhodnou stravou a stresem k vzniku vyšší hladiny cholesterolu a následně ateroskleróze, k vyššímu krevnímu tlaku, infarktům i cévním mozkovým příhodám.

Příznaky jsou různé. Vysoký tlak nemusí mít žádné konkrétní ukazatele. Ale pokud pozorujete různé příznaky jako točení hlavy, dvojité vidění a další, pak je vhodné navštívit lékaře. Nicméně lepší, než léky proti vysokému tlaku, je zdravý životní styl.

Foto: Shutterstock

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také