Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Rady úspěšných podnikatelek začínajícím kolegyním
vložila 25.10.2020
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Rady úspěšných podnikatelek začínajícím kolegyním

Pokud se rozhodnete začít s vlastním podnikáním, změní vám to celý život. To vám ostatně potvrdí každý, kdo se rozhodl skočit rovnýma nohama do vlastního projektu – se všemi riziky, s nadšením i obavami, podporou okolí i pomlouvačnými škarohlídy, ale hlavně se strachem, zda dělají dobře a zda se jejich záměr promění v úspěšné podnikání.

Nejinak to bylo i u podnikatelek, které před lety sebraly odvahu a dnes vedou úspěšné společnosti. Ačkoli se může zdát, že pro ně byl vlastní projekt procházkou růžovým sadem, rozhodně tomu tak není. Často za sebou mají neúspěchy, které je přinutily zvažovat, zda se vydaly správnou cestou, ale ze kterých se nakonec poučily, a jdou ve své vysněné cestě (jakkoli hrbolaté) dál.

Co by podle svých slov udělaly jinak, kdyby měly znalosti, jež mají dnes, a co by poradily všem ženám, které se rozhodují, zda začít podnikat?

Nebojte se odmítat

Sara Dahan, která založila a stojí v čele společnosti Catalyst, za jednu ze svých prvotních chybek považuje urputnou snahu odkývat vše, co klient požaduje. „Když jsem začínala s poradenstvím, byla jsem přesvědčená, že musím skočit po každém platícím klientovi, který mě osloví. Ale to vůbec není pravda,“ říká. Jak by se podle ní tedy měla začínající podnikatelka k takovému problému postavit? „Vaši první klienti určují základy vašeho podnikání, tvoří vaše portfolio a také ukazují, kterým směrem se chcete vydat. I proto je lepší některé odmítnout a raději hledat takové klienty, kteří budou lépe zapadat do vaší obchodní filosofie. Jinak hrozí, že sice budete zavaleni zakázkami, ale budete se v nich topit,“ varuje tato úspěšná podnikatelka.

Nebuďte sama

Zakladatelku a ředitelku společnosti Gabbi Kaitlin Christine podle jejích slov nejvíce překvapilo, jak osamocená si zpočátku svého podnikání připadala. „Probouzíte se sama, pracujete sama, jdete domů sama… A další den to samé. To pro mě bylo na začátku opravdu těžké – uvědomit si, že jsem zcela izolovaná od světa,“ popisuje Kaitlin. „O podnikání panuje spousta mylných představ, nejspíš je to dané tím, že lidé vidí jen úspěšné projekty. Ve skutečnosti to vůbec není žádná procházka růžovým sadem! I proto bych každé začínající podnikatelce poradila, aby si kolem sebe začala budovat komunitu dalších podnikatelek, se kterými si může vyměňovat zkušenosti a podporovat se.“

Chce to řád

Zakladatelka společnosti Dessetr Goals Miraya Berke radí nastavit si od počátku určitou rutinu, které se budete držet. „Hrozně mě překvapilo, jak je každý den úplně jiný. Jednou je mi skvěle, setkávám se se samými úžasnými lidmi, a den na to sedím sama u počítače a rozesílám e-maily. Takže doporučuji všem začínajícím podnikatelkám, co potřebují nějaký řád, aby si jej nastavily hned ze začátku. Myslela jsem si, že tak nějak vyplyne ze situace, ale to se nestalo. Chce to jasně si stanovit priority,“ přiznává Miraya.

Hlavně se ptejte

Jessica Mendoza, zakladatelka a ředitelka společnosti Monadd, apeluje hlavně na to, aby se každá začínající podnikatelka před rozjezdem svého projektu co nejvíce připravila. „V okamžiku, kdy si budete myslet, že už máte všechno, se objeví někdo, kdo vám ukáže, že to zdaleka není pravda. Také peněz budete nejspíš potřebovat dvojnásob, než si myslíte,“ říká Jessica.  A co by radila? „Snažte se zjistit co nejvíc informací a na všechno se vyptávejte. Nebojte se ani požádat o peníze, i když je to těžké. Ale neustále si připomínejte, že chcete vybudovat společnost svých snů!“

Foto: Shutterstock

Autorka: Lucie Pražáková

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také