Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Proč při nervozitě či stresu nesahat po alkoholu ani kávě
vložila 6.2.2020
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Proč při nervozitě či stresu nesahat po alkoholu ani kávě

Blíží se vám termín, který nestíháte, máte mít na poradu připravenou prezentaci, ale nějak nevíte, co říkat, rozčiluje vás kolegyně, kvůli jejíž nedbalosti jste v práci od nevidím do nevidím… Stres zažívá prakticky každý den většina z nás – a nejen v práci. Často k němu ovšem nevědomky sami přispíváme.

Například když si do hrnku či sklenice nalijeme některou z následujících dobrot.

Káva

Že jste na kávě v práci prakticky závislí a bez ní byste nepřežili? Pak pro vás máme špatnou zprávu – vaši úzkost a nervozitu může tento nápoj ještě zhoršovat. A to dokonce ze třech důvodů! Zaprvé nadměrné množství kofeinu narušuje tvorbu serotoninu v mozku, takže se propadáte do splínu, zadruhé je káva diuretická (neboli močopudná), čímž přispívá k dehydrataci – a k prohloubení stresu. A do třetice si můžete kvůli kofeinu „rozhodit“ spánek. A jak je známo, nevyspalí jsme ke stresu mnohem náchylnější (může za to hormon kortizol, který se při spánkovém deficitu v těle vyplavuje víc než obvykle).

Limonády

Saháte ve stresu po nejrůznějších slazených limonádách, ochucených vodách či doslazovaných džusech? Také neděláte příliš dobře. Ano, cukr znamená rychlý příval energie, ale za cenu, která za to nestojí. Jeho konzumace totiž zvyšujete hladinu cukru v krvi, tím nutíte tělo k vyšší produkci inzulinu, což může mít za následek pocit únavy nebo až vyčerpání. Stoupá zákonitě i hladina stresového hormonu – a vy se dostáváte do začarovaného kruhu, ze kterého se jen těžko vystupuje. Cukr (ve všech podobách) raději vynechejte.

Alkohol

Dát si „štamprli něčeho ostřejšího“ na kuráž také není moudré. Jednak hrozí, že z vás bude cítit alkohol, jehož popíjení je v práci většinou zakázáno a na klienty či obchodní partnery také dobrý dojem neudělá, jednak se kvůli němu ocitnete v ještě horším stavu. Ano, alkohol uvolňuje a na chvíli se díky němu cítíte dobře, ale pak přichází propad, ve kterém je člověku ještě hůř. Stoupá úzkost a nervozita, navíc se přidají i některé fyzické potíže… A k tomu alkohol podobně jako kofein způsobuje dehydrataci a narušuje spánek.

Energetické drinky

Obsahují prakticky všechny látky, které jen podporují úzkost a stres – kofein, cukry, umělá dochucovadla a další chemikálie, před nimiž odborníci spíše varují. „Energeťáky“ narušují normální srdeční rytmus, dehydratují, zahrávají se se spánkem. Mimochodem, pokud máte pocit, že si zas tak neubližujete, protože váš oblíbený energetický nápoj neobsahuje cukr, ale sladidla, vyvedeme vás z omylu – podle řady studií jsou sladidla podobné (a v některých aspektech i větší) zlo jako cukr. U některých byla prokázána spojitost s rizikem depresí, u dětí se pak spekuluje o jejich vlivu na poruchy chování…

Foto: Shutterstock

Autorka: Lucie Pražáková

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také