Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Pohyb po čtyřicítce nezatracujte. Přispívá nejen ke zdraví, ale i ke kráse
vložila 5.10.2019
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Pohyb po čtyřicítce nezatracujte. Přispívá nejen ke zdraví, ale i ke kráse

Čtyřicítka je pro ženy ošemetný věk – organismus začíná dělat „naschvály“, přibývají kila i vrásky. Nejvyšší čas přejít do protiútoku a tělo pořádně rozpohybovat. Odměnou bude lepší kondice, štíhlá postava i vypjatá a svěží pleť.  

Pleť jako ve dvaceti

„Cvičení formuje svaly a zpevňuje celé tělo. Tím, jak roste svalová hmota, zlepšuje se i vzhled pokožky, která se vypíná a působí mladistvějším dojmem. Pohyb zároveň rozproudí krev, odplaví toxiny a zbaví nás nahromaděného stresu. A to se následně projeví i na vzhledu pleti. Při zvýšené aktivitě „rozpumpujeme“ srdce a díky tomu se okysličená krev dostane spolu s živinami do hlubších vrstev pokožky. Právě tenhle jev způsobí, že se pleť doslova rozzáří a je po cvičení pružná, vypjatá a svěží,“ vysvětluje souvislost pohybu a krásy Jana Havrdová, prezidentka svazu aerobiku, která má za sebou dlouholetou úspěšnou sportovní kariéru a i oslavu čtyřicátých narozenin. Sama je tak přesvědčivým důkazem, že pohyb, zdraví a krása spolu úzce souvisejí.

Dobrý plán nutný

Podle Světové zdravotnické organizace by se měl každý dospělý bez ohledu na věk hýbat alespoň 30 minut 5krát týdně. Jana Havrdová však toto číslo považuje za naprosté minimum.

Pro dlouhodobé zdraví i krásu fyzickou i duševní bychom měli vést všichni „čiperný“ život každý den. Nejméně 10 000 kroků denně a aspoň 3krát v týdnu nějakou konkrétní pohybovou aktivitu. Může to být jóga, běh, pilates, posilovací trénink. Důležité je, aby nám pohyb přinášel radost – jen tak ho budeme provozovat pravidelně a dlouhodobě.

A jakou šanci má žena-čtyřicátnice, která nikdy pravidelně necvičila, a teď se rozhodla začít?

„Chce to dobrý plán a pevnou vůli. Pro začátek stačí každodenní procházka rychlou chůzí a aspoň drobná úprava jídelníčku vzhledem k množství i kvalitě toho, co sníte. Další plán pohybových aktivit by pak měl nastavit profesionál, který vyhodnotí klientčin zdravotní stav a společně pak nastaví reálné cíle – tedy co se svým tělem v daném čase udělat může, a co už ne – naučí klientku techniku cvičení, bude ji kontrolovat, motivovat a samozřejmě chválit,“ připomíná Jana Havrdová.

Na co se soustředit

Každá čtyřicátnice už svoje tělo dobře zná a ví, že hlavní problémové partie vycházejí z její genetiky. Některá dlouhodobě bojuje s ukládáním tuků v oblasti pasu, jiná má silnější boky a stehna. Cílené zaměření cvičení na konkrétní partii však není samospasitelné. Každá žena si musí vyhodnotit, co je její problém celkově, tedy zda vyšší váha, povolené svaly, nízká kondice nebo třeba bolest zad. A podle toho si pak nastavit správnou změnu životního stylu, protože jen to je dlouhodobé řešení, které platí v každém věku.

„Já sama mám samozřejmě po čtyřicítce na svém těle nasbírána 3 těhotenství, 3 porody a mnoho let kojení. Jedna vynechaná večeře mi už druhý den ráno váhu o kilo nesundá tak, jako když mi bylo 20. Na druhou stranu mám i o 20 let více zkušeností. Znám svoje tělo, vím, že se o něj musím starat. Umím si dát skvělou večeři s přáteli, ale také se alespoň 3x v týdnu donutím jít běhat do lesa. Také jsem už na vlastní kůži mnohokrát pocítila, že ledničku nepřecvičím, ani nepřeběhám. Rozumná kombinace jídla, pohybu, odpočinku a životní pohody jsou jediný fungující způsob, jak se mít ráda s každým kilem i vráskou, které k životu prostě patří,“ uzavírá Jana Havrdová.

Foto: Shutterstock

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také