Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
No nekupte to! aneb Jak nenaletět na slevové triky obchodníků
vložila 5.8.2019
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

No nekupte to! aneb Jak nenaletět na slevové triky obchodníků

Také máte pocit, že kdykoli vkročíte do obchodního centra, ze všech stran na vás z výloh útočí plakáty hlásající přítomnost obřích slev? Takovému nátlaku odolá jen málokdo z nás. A tak často nosíme domů věci, které byly sice za zlomek původní ceny, ale které ve výsledku nepotřebujeme. Jak odolat takovým nákupům?

Slevové akce působí na naši psychiku velice dobře. Podle průzkumu jedné z největších bank dokáže pouze polovina z nás odolat slevě na zboží, které vlastně ani nepotřebujeme. Nejnáchylnější jsou k tomuto počínání dle stejného průzkumu ženy a obecně věková kategorie od 15 do 29 let.

No nekupte to!

Problém je v tom, že slevy nám málokdy peníze opravdu ušetří. Taktiky prodejců často zahrnují zvýšení cen na krátké období, aby procentuální vyjádření slev bylo pro naše oči zajímavější. Takovou slevu 80 % je přeci skoro hřích nevyužít. Poté ale zjistíme, že ostatní obchody nabízí nezlevněný výrobek zhruba za třetinu oproti původní ceně, kterou uvádí obchody se slevou.

Často prodejci také neuvádí původní cenu vůbec a sleva tak může být i naprosto nepřítomná. Toto jednání je nelegální a je označováno za nekalou obchodní praktiku. Je to ale velice těžké dokázat. A to zejména v kamenných obchodech, kde ceny nejsou dlouhodobě mapovány.

Utrácení versus spoření

Zásadní problém u nakupování se slevou, je, že se radost z uskutečněného nákupu může zvrtnout v závislost. Nakupujeme tak abychom se „odreagovali“ po těžkém dni, abychom se odměnili za náročné jednání v práci, abychom si oddechli po stresující situaci. Takové drobné nákupní zlozvyky je třeba si uvědomit a z pravidelného, byť drobného utrácení udělat třeba i zvyk opačný a prospěšný, tedy spoření.

„Ve své praxi se s podobnými vzorci chování setkávám často. Lidé nakupují jak za odměnu a pro radost, tak i kvůli kompenzaci špatné nálady či stresových situací z práce. Slevové akce pak toto chování ještě více podmiňují, anebo si jimi lidé své chování omlouvají.  Za určitých podmínek je v pořádku se odměnit, vše má ale svou mez. Již mnohokrát se mi osvědčilo tyto „zlozvyky“ – závislosti chcete-li – řešit jejich přetavením ve zvyk životu prospěšný. Lidé pak necítí pouhé odepření nákupu, ale mají vidinu vysněných věcí, na které si těmito částkami naspoří. Tento vyšší cíl, pro který spoříme, je nejlepší stanovit předem. Zkuste si sami zodpovědět otázku: Z čeho budete mít lepší pocit, z toho, když si stovku odložíte, nebo když ji utratíte? “ doplňuje Mgr. Martina Viewegová, která se aktivně věnuje poradenství v oblasti životního stylu a jeho změn.

Myslete hlavně na sebe

Určitě jste se také už setkali s časově omezenou nabídkou. Vybrané zboží za polovinu – pouze tento víkend. Poslední kusy za zvýhodněné ceny. Obyčejné psychologické hry. Cítíme nátlak, bojíme se potenciální ztráty, nakupujeme a zakoupené věci pak leží ladem ve sklepě. Jedná se o impulzivní nákupy a my si užijeme jen velmi prchavý dobrý pocit z výhodné koupě. Tímto způsobem podle průzkumu jedná téměř desetina z nás.

Jedná se většinou sice o drobné zboží, ale i kvůli takovým nákupům si později například nemůžeme dovolit věc, kterou bychom opravdu chtěli. Dokazuje to i další fakt plynoucí z výzkumu: 27 % dotázaných se nedokáže vzdát menších nákupů, aby si počkali a zakoupili vysněnou věc. Mezi lidmi do 30 let je to až čtvrtina dotázaných. Prodejny spoléhají na naše unáhlené jednání a snaží se nás hlavně dostat do jejich obchodu.

V některých případech se nám prodejci snaží namluvit, že produkty, na něž se vztahuje sleva, nepodléhají záruční době. To je však nesmysl a může se to týkat pouze produktů zlevněných z důvodu poškození, anebo darů zcela zdarma. Je nutné si uvědomit, že tyto sezonní výprodeje mají hrát do karet především prodejcům. Využívají naši nevědomost, spontánní chování, a přitom mají za úkol jen vyprázdnit pomyslné či fyzické regály a uvolnit místo pro nové zboží k prodeji.

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také