Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Nezaměňujte lenost s únavou, může jít o zdraví
vložila 28.3.2020
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Nezaměňujte lenost s únavou, může jít o zdraví

Zase „to“ prostě nedáváte. Nic se vám nechce, nemáte energii a stejně vždycky dojdete k závěru, že povinnosti počkají. Je to pouze nechuť cokoli dělat a podnikat, nebo vás skutečně sužuje únava? Rozeznejte jedno od druhého!

Možná dobře spíte, možná dokonce pravidelně cvičíte a zároveň si dáváte pozor na vyváženost svého jídelníčku. Tak co je špatně? Proč jste pořád tak vyšťavení? A jaký je vlastně rozdíl mezi leností a únavou?

Když toho prostě máte až nad hlavu

Únava je způsobena fyzickým nebo mentálním stresem. Jak se projevuje? Prvotně se vám ráno nechce vstávat, ačkoli jste měli všechny optimální podmínky pro noční odpočinek (dobře a dostatečně dlouho jste spali, nic vás nerušilo). Přesto je pro vás poměrně těžké vyskočit z postele a fungovat. Nakonec se však přece jenom přemůžete. Také se cítíte nafoukle, v žaludku vás cosi tíží. Buď máte hlad, nebo naopak trpíte nechutenstvím.

Svůj zdravotní stav nikdy nepodceňujte

Dlouhodobá únava ovšem neovlivňuje pouze váš trávicí systém, ale podepisuje se i na duševním zdraví. Jste nervózní, roztěkaní, propadáte úzkosti a depresi – a to převážně na konci dne. V takových situacích je třeba nechat se vyšetřit lékařem, který může odhalit i nějaké z chronických onemocnění, kupříkladu cukrovku. (Pacienti, kteří jí trpí, jsou unavení neustále.) Pokud se něco takového neprokáže, lze si trošku pomoci stravou.

Na svůj stůl co nejčastěji dávejte ovoce s vyšším obsahem cukru, ideálně liči, fíky, mango, třešně, švestky, hroznové víno nebo granátové jablko. A jak se pozná lenost?

Ups, dnes si dám volno. A zítra taky!

Únavu většinou člověk cítí až na konci dne, jak bylo uvedeno, kdežto lenost má „ordinační hodiny“ nonstop. V praxi to vypadá tak, že mysl stávkuje, nedovoluje soustředit se na jakýkoli fyzický výkon. Nějak chybí síla i motivace, mozek nefunguje tak, jak má, tělo není aktivní. Na lenost nic moc nezabírá, ovšem udává se, že vždy je vhodný šálek silného černého či zeleného čaje s medem. Osvědčuje se i káva. 

V obou případech, tedy jak při únavě, tak i při lenosti, spěte doporučovaných osm hodin denně, do peřin choďte dřív, vyvarujte se mastných a smažených potravin, zvyšte příjem ovoce a zeleniny. Díky přítomnosti antioxidantů stimuluje mozek a další orgány. A jak se sníženou výkonností bojujete právě vy?

Foto: Shutterstock

Autorka: Karolína Dostálová

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také