Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Naučte se bránit dlouhodobému stresu, jinak riskujete své zdraví
vložila 11.1.2020
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Naučte se bránit dlouhodobému stresu, jinak riskujete své zdraví

Stres, především ten dlouhodobý, je právem považován za tichého zabijáka. Na našem těle se totiž projevuje víc, než bychom si byli často ochotní přiznat. Přitom odborníci jej spojují s celou řadou i velmi závažných onemocnění. Nejen proto bychom se měli naučit stres účinně zvládat a odbourávat.

Samozřejmě to se lépe řekne, než udělá. Jen tak nechat zmizet ze života stres je prakticky nemožné. Ale alespoň zmírnit jeho dopady na naši mysl i tělo už lze. Je však třeba naučit se s ním bojovat. Jak? Občas je to snazší, než by vás napadlo…

Co za ním stojí

Že jsme ve stresu, poznáme docela snadno. Ovšem na otázku, co přesně tuto reakci způsobilo, už občas nejsme schopní konkrétně odpovědět. Vystačíme si s obecným „problémy v práci“, „situace doma“, „tak nějak všechno dohromady“. Jenže když nevíte, proti čemu přesně bojovat, máte situaci značně ztíženou. Zkuste se proto zastavit a pojmenovat přesně ony situace, kvůli kterým si okusujete nehty a nemůžete spát. Klidně si i sepište seznam, ale pamatujte, že musí být konkrétní. Jste ve stresu, protože si nevíte rady s prezentací na poradu? Protože jste se pohádali s kolegou? Protože jste měli doma nečekaný výdaj a teď nevíte, jak vystačíte s penězi? Protože jste zjistili, že váš potomek nejspíš šikanuje spolužáka?

Když konkrétně pojmenujete stresory ve vašem životě, budete je moci jeden po druhém účinněji řešit a postupně je odškrtávat z pomyslného (nebo i skutečného) seznamu. Mimochodem, i samo pojmenování nepříjemné situace a snaha o nalezení nápravy stres snižují!

Osvědčení pomocníci

Je jasné, že řešení a odbourávání jednotlivých problémů a stresových situací je během na dlouhou trať. Jenže vaše tělo si zaslouží nečekat tak dlouho! Zkrátka potřebuje úlevu tady a teď. Jak na to? Vyzkoušet můžete některou z osvědčených „technik“. Nebojte, nemusíte být mistr meditace, abyste svému organismu i své duši poskytli zasloužený oddech!

Skvělým tipem je například zajít si na masáž. Nejenže se konečně zbavíte ztuhlosti zad (mimochodem, často ji způsobuje právě stres), ale ještě si odpočinete jako nikdy. Nemáte na profesionální masáž čas nebo peníze? Nevadí! Máte-li doma vanu, pěkně ji napusťte horkou vodou (respektive takovou, která vám bude příjemná) a „naložte se“ do ní alespoň na 30 minut. Dopřejte si voňavou sůl nebo pěnu, pusťte si oblíbenou hudbu a vnímejte, jak voda uvolňuje jeden sval za druhým a vám je dobře na těle i na duši.

Zrovna tak si ale můžete vzít do ruky knihu a pořádně se začíst – své myšlenky odvedete do světa fantazie (své i autorovy) a na starosti nebude na nějakou dobu místo. Případně si můžete pustit nějaký film, pokud nejste zrovna vášnivým čtenářem. Spousta lidí si chodí vyčistit hlavu od stresu do fitness centra, případně běhají. I pohyb je totiž skvělým bojovníkem proti stresu! Nejenže nebudete mít na žádní problémy ani pomyšlení, ale navíc se vám díky sportu vyplaví do těla endorfiny, tedy hormony dobré nálady, díky kterým se vám na svět bude koukat zas o něco lépe.

Foto: Shutterstock

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také