Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Jíte, ale přesto máte pořád hlad. Co všechno stojí za nekonečným apetitem
vložila 5.11.2019
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Jíte, ale přesto máte pořád hlad. Co všechno stojí za nekonečným apetitem

Dopřáváte si pět jídel denně, ale máte pocit, že byste klidně mohli jíst celý den, protože máte neustále hlad? Takové stavy mohou mít řadu příčin.

Hlad je zcela přirozená reakce lidského organismu, nicméně pokud vás trápí i po jídle, je třeba se na něj podívat trochu podrobněji. A změnit některé svoje návyky. Jinak totiž mimo jiné hrozí, že budete-li své tělo poslouchat a dopřávat mu další a další porce jídla, jež ho nenasytí, velmi brzy to negativně pocítíte na své postavě (o zdraví ani nemluvě).

Máte dost bílkovin?

Nejčastější příčinou neustálého hladu je chybná skladba vašeho jídelníčku. Pokud v něm totiž převažují sacharidy, na dlouho své tělo nenasytíte. Klíčem k úspěchu jsou totiž především bílkoviny (samozřejmě to neznamená, že sacharidy máte ze své stravy vyřadit – i ty naše tělo potřebuje). Měly by být součástí každého vašeho jídla (do snídaně zakomponujte třeba bílý jogurt, do oběda a večeře libové maso, do svačiny sýr apod.).

Nechybí vám vláknina?

Všichni víme, jak důležitá je vláknina pro naše zdraví (především pro zdraví střev, kde působí i jako prevence nejrůznějších vážných onemocnění). Ale k jejím nesporným výhodám patří i fakt, že nás dokáže na dlouho zasytit. A tak se zásobte spoustou ovoce a zeleniny, luštěnin, celozrnných potravin… Uvidíte, že když zvýšíte příjem vlákniny, nebude po hladu ani památky.

Jíte dost často?

Je docela rozdíl, pokud tělu dopřáváte třikrát denně velké porce, nebo pokud si mezi hlavními jídly dopřáváte také svačinky. Může se totiž zdát, že i když co do objemu nebo počtu kalorií máte porce dostatečné, vašemu tělu nevyhovuje, že na ně musí tak dlouho čekat. Zkuste proto přísun jídla rozložit do více menších porcí.

Dopřáváte si dostatek spánku?

Spojitost mezi zvýšenou chutí k jídlu a nedostatkem spánku byla prokázána v řadě studií. V roce 2016 dokonce ukázal výzkum, jehož závěry publikovat prestižní časopis Sleep, že spánková deprivace aktivuje v mozku podobná centra jako marihuana – a i proto v jejím důsledku můžete zažívat záchvaty hladu. Kromě toho se při nevyspání vyplavuje do krve ghrelin, kterému se přezdívá hormon hladu… Řešení? Ano, více spánku!

Nemáte nervy?

Zvýšená chuť k jídlu a neustálé pocity hladu dost často souvisí také se stresem. Pro tělo je totiž stres jakýmsi ukazatelem krize, na niž se chce zásobit veškerou energií, kterou může. A tak k vám vysílá signály, že by rádo víc a víc jídla. Co s tím? Odpověď není tak jednoduchá jako v předchozích případech, naučit se odbourávat stres je často běh na dlouhou trať. Ale zkuste často relaxovat, rozmazlovat se a dělat si radost!

Není čas na lékaře?

Za neukojitelným hladem mohou stát i příčiny, s jejichž vyřešením vám může pomoci jen odborník. Patří k nim třeba neodhalená nebo nesprávně léčená cukrovka, potíže se štítnou žlázou nebo některé skupiny léčiv, respektive jejich vedlejší účinky. Pokud máte pocit, že pro vaše neustálé záchvaty hladu neexistuje vysvětlení, svěřte se raději svému lékaři.

Foto: Shutterstock

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také