Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Jednoduché způsoby, jak trénovat svou paměť
vložila 23.10.2020
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Jednoduché způsoby, jak trénovat svou paměť

Máte občas ve všem tom shonu a stresu pocit, že si nejste schopni zapamatovat sebejednodušší věc? Nejste v tom sami. Starosti, především pokud nás trápí dlouhodobě, dokáží s pamětí pořádně cvičit. Nemusíte ale nad svým mozkem lámat hůl. Naopak!

Existují totiž jednoduché způsoby, jak paměti pomoci. Tyhle jsou dokonce potvrzené slovutnými vědci.

Hrajte si. Doslova

Studie uveřejněná v roce 2017 v odborném časopise Behavorial Brain Research uvedla, že lidské paměti pomáhá hraní nejrůznějších videoher. Ano, ta všemi proklínaná činnost, kterou většina odborníků hlasitě nedoporučuje, může podpořit naši schopnost pamatovat si. Ideální jsou prý nejrůznější strategické hry, kdy musíte opravdu zapojit mozek. A i když to samozřejmě neznamená, že byste měli trávit hraním hodiny denně, chvíli byste videohrám věnovat mohli.

Pokud vám hraní na počítači apod. nic moc neříká, nevadí. Stáhněte si do svého chytrého telefonu některou z aplikací, která je přímo na „trénink mozku“ zaměřená. Ať už se jedná o nejrůznější kvízy, skládačky, hledání stejných symbolů či obrázků nebo o obyčejné křížovky či sudoku, pomohou vám udržovat mozek ve formě.

Tenisky na nohy

Trénink pro mozek by ale nebyl kompletní bez tréninku těla. Je to tak – jak potvrdily nesčetné výzkumy, pro náš mozek je pohyb velmi důležitý. Ukazuje se totiž, že pravidelná aktivita podporuje kognitivní funkce včetně paměti. Důvodem je mimo jiné fakt, že cvičení stimuluje neurochemické procesy v mozku a udržuje hormonální rovnováhu, jež mozek také ovlivňuje.

V podstatě nezáleží na tom, jakou pohybovou aktivitu zvolíte – pokud vás baví běhání, běhejte, můžete klidně zkusit i jógu, procházky, plavání, posilování nebo třeba tanec. Důležité je, abyste cvičili pravidelně. A samozřejmě aby vás pohyb bavil. Tak totiž zvýšíte pravděpodobnost, že ve svém předsevzetí cvičit vytrváte.

Ach, ten stres

Jak už jsme nastínili v úvodu, stres, hlavně ten dlouhodobý, je jedním z největších nepřátel naší paměti. Může za to především stresový hormon kortizol, který ovlivňuje negativně krátkodobou paměť (ale může zanechat na mozku i dlouhodobější změny).

Je jasné, že v současnosti se stresu jen tak nezbavíme. To ani není možné. Co ale udělat můžeme, je naučit se – alespoň do určité míry – stres odbourávat. Jak? Možností je spousta a každý si musí najít tu svoji. Někomu pomáhá „vypnout“ u knihy, seriálu nebo při sledování videí na YouTube, někdo si od stresu odpočine při běhání, jiný při koupeli v horké vaně. Velmi dobrým způsobem, jak zklidnit pocuchané nervy (a podpořit paměť), je například meditace.

Foto: Shutterstock

Autorka: Lucie Pražáková

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také