Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Jednoduché tipy, které pomohou zpomalit stárnutí mozku
vložila 4.1.2021
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Jednoduché tipy, které pomohou zpomalit stárnutí mozku

Zapomínání, potíže se soustředěním, panika, kdykoli se máte naučit něco nového. Ať chceme nebo ne, i náš mozek stárne, případně se dostane z kondice, pokud jej netrénujeme. Důsledky opomíjení tohoto orgánu pak nejvíce pocítíme v pozdějším věku. Ale i stárnutí mozku můžeme zpomalit.

Tak jako byste měli trénovat své tělo, tak se vyplatí věnovat pozornost mozku. Ostatně některé zásady tělesného zdraví platí i pro něj!

Pohyb pro lepší myšlenky

Není to tak dávno, co se z vědeckých kruhů začaly ozývat hlasy, že kondice našeho mozku je úzce spjata s kondicí našeho těla. A další studie tuto teorii potvrzují. Fyzicky aktivní jedinci, a to i do velmi vysokého věku, mají nižší riziko, že onemocní některou z forem demence. Především u aerobního cvičení bylo prokázáno, že zabraňuje ztrátě mozkové tkáně. A dobrá zpráva – i když nejste zrovna v kondici a v tělocvičně vás nikdy nikdo neviděl, nemusíte zoufat. Mozek ochráníte, i když na sobě začnete „makat“ v pozdějším věku.

Jídlo pro bystrý mozek

Výživa má vliv na řadu aspektů v našem životě. A protože se týká celého našeho těla, bylo by hloupé domnívat se, že pro mozek to neplatí. A co mu tedy servírovat? Především stravu bohatou na vitaminy, minerály a antioxidanty. Zeleninu, ovoce, ryby, maso, vejce, mléčné výrobky, ořechy a semena… Zkrátka pokud dodržujete zásady zdravého stravování, podepíše se to v dobrém i na vašem mozku.

Chce to trénink

Tak jako svaly nenabydeme bez posilování, tak ani od mozku nemůžeme očekávat žádné velké výkony, pokud jej pravidelně netrénujeme. Mimochodem, mozek začíná pomalu zpomalovat už od té doby, co překročíte třicítku. Takže pokud si říkáte, že s jeho tréninkem začnete, až se vám začne blížit důchod, neděláte dobře. Stačí poměrně málo – snažte se učit nové věci, luštěte křížovky či sudoku, najděte si přímo paměťové hry, hrajte „deskovky“, u kterých je nutné přemýšlet, dejte si s dětmi partii pexesa… Možnosti jsou nekonečné, stačí si jen najít chviličku času každý den.

Pozor na stres

Stres je velkým nepřítelem našeho mozku (ostatně i těla celého, jak se ukazuje ve vědeckých studiích). Chronický stres může ovlivňovat naši paměť, schopnost soustředění nebo efektivního řešení problémů. Takže se naučte odpočívat a relaxovat, jak jen to bude možné. Nezapomínejte mozku dopřávat pravidelný a kvalitní spánek. A smějte se – ideálně každý den. I kdybyste si měli pustit zábavná videa na internetu, stojí to za to. Smích omlazuje. A mozek není výjimkou.

Foto: Shutterstock

Autorka: Lucie Pražáková

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také