Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Jak vyřešit sedm nepříjemných situací, které ohrožují vaši kariéru
vložila 7.2.2021
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Jak vyřešit sedm nepříjemných situací, které ohrožují vaši kariéru

Ať už jste řadovým zaměstnancem nebo na dobré cestě k tomu, abyste se stali šéfem, není možné projít svou kariéru bez nepříjemných žaškobrtnutí. A v tom je ta krása! Bohužel to není moc útěchy v okamžiku, kdy máte co do činění s kariérním skluzem dolů. Dobrou zprávou je, že se můžete ze svých prohřešků poučit již nyní a nezabíjet čas dlouhým přemýšlením, jak je příště zvládnout lépe. Zde je sedm situací, které vás ve vaší kariéře mohou potkat… 

1. Křičela jste na spolupracovníka, protože jste vystresovaná

Stává se to i těm nejlepším z nás. Prostě takový ten den, kdy se na vás všechno valí a poslední tečkou může být drobná chyba vašeho kolegy a vy neudrží své emoce na uzdě. Jakmile se vaše emoce usadí, na nic nečekejte a omluvte se. „Je mi líto, že jsem zbytečně zvýšila hlas. Mám opravdu špatný den a neměla jsem v úmyslu vylít si svou zlost na tobě.“ Ideální je podle kariérních poradců učinit omluvu osobně z očí do očí, ale pokud to není možné klidně jděte cestou telefonické nebo emailové komunikace. Ta má však jediné úskalí: její příjemce nebude schopen přečíst řeč vašeho těla a slyšet upřímnost v hlase. 

2. Rozplakala jste se před někým důležitým

V závislosti na situaci může být vaším nejlepším krokem opuštění místnosti. Omluvte se přítomným a s pomalu odejděte někam, kde si můžete uklidnit své myšlenky, radí kariérní trenéři. Jakmile budete dost klidná, vraťte se zpátky do místnosti se slovy: „Omlouvám se za vyrušení. Kde jsme to byli?“ Abyste takovým situacím předešla, snažte se objektivně soustředit na to, co říká váš nadřízený nebo kolega a místo toho, abyste to brali jako osobní kritiku, řekněte něco: „Chápu, že vám na tom záleží, ale moje práce je vždy stoprocentní.“ A nezapomeňte dýchat!

3. Odešlete nevhodný email

Předpokládám, že se to stalo v kariéře každému z nás: chcete poslat své nejlepší kamarádce email, ve kterém se nevhodně zmiňujete o nějakém svém kolegovi, ale omylem ho pošlete na jeho adresu. Uf! A v moment, kdy email odfrčí virtuální poštou, uvědomíte si to a máte chuť zakopat se až do středu Země. Jediným způsobem, jak zachránit takovou situaci, je postavit se jí čelem. Vžijte se do kůže adresáta emailu. Pokud byste o sobě dostali hrubý email, cítili byste se zranění, naštvaní a zase znovu naštvaní. A kdyby se ten, co email poslal ani neobtěžoval omluvit, cítili byste se ještě hůř. Proto je v takových případech vždy nejlepší radou omluvit se osobně (i přesto, že je to to poslední na co máte v té chvíli chuť!) Zhluboka se nadechněte, vizualizujte si konverzaci tak, jak se dá očekávat, a pak ji jako náplast strhněte. Obvykle může fungovat něco jednoduchého jako: „Je mi to moc líto. Mám hrozný den a neměla jsem si ho v takto ošklivém emailu na tobě vybít.“ 

4. Váš nadřízený je nespokojený s odvedením vašeho posledního úkolu

Opět jde o to myslet na jeho kritiku jako na objektivní zpětnou vazbu. Poděkujte svému šéfovi, že vás na to upozornil, a zeptejte se, zda můžete naplánovat schůzku, na které se bude diskutovat o tom, jak úkol zvládnout lépe. Tím do světa odešlete zprávu, že to se zlepšováním myslíte vážně a chcete se učit. Na schůzku se připravte a sama iniciativně navrhněte, jak úkol zpracovat lépe.

5. Váš nadřízený přijde k vašemu stolu ve chvíli, kdy si prohlížíte sociální sítě

Bez ohledu na to, jak rychlé jsou vaše reflexy, pokud je vás manažer opravdu hned za vámi a přímo kouká do monitoru vašeho počítače, rychlé vypnutí internetového prohlížeče bude vypadat opravdu podezřele. Nebojte se proto dám u vědět, že jste si mezi úkoly na chvíli potřebovala vydechnout a vyčistit si hlavu. A pokud s vaším nadřízeným máte dobré vztahy, zkuste ho požádat, jestli by se na video s roztomilými štěňátky nepodíval s vámi. Způsob, kdy ho zapojíte do toho, na co se právě díváte, může fungovat jako rozptýlení. Důležitým krokem ale je ihned po videu internetový prohlížeč vypnout a tím dát najevo, že se už vracíte zpátky ke své běžné práci. 

6. Opila jste se na firemní party

Skvěle se bavíte, pijete jednu skleničku za druhou a ráno se probudíte s rozpaky nad tím, co jste večer dělala… Kdo všechno už zažil podobnou situaci? Pokud byl na večírku i váš nadřízený, použijte techniku méně je více, radí kariérní specialisté. Až na chodbě druhý den svého šéfa potkáte uvolněně proneste: „Páni, neuvědomila jsem si, kolik jsem toho včera vypila. Omlouvám se za své chování, už se to nestane!“ Tím převezmete odpovědnost za situace jako první a budete také ta, co ji vyřešila, takže není nutné o ní dále diskutovat. 

7. Úplně jste zapomněla na úkol, který vám nadřízený prioritně svěřil

Jakmile se šéf zeptá, panika vás možná vyzve říct něco jako: „Achhh, je to téměř hotovo!“ Ale to může vést k ještě horšímu scénáři, kdy si uvědomí, že lžete. Odborníci proto doporučují jít s kůži na trh. Místo toho, aby jste si vymýšlela, přiznejte se: „Jsem v rozpacích, ale nějak mi to uniklo z mysli! Budu na tom teď hned pracovat.“ Pokud se jedná o velký a dlouhodobý projekt, připojte i akční plán kroků, které hned podniknete a s nadřízeným sdílejte i časový plán, kdy bude vše hotovo.

Foto: Shutterstock

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také