Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Jak udržet rovnováhu mezi prací a rodinou, když pracujete z domova
vložila 27.10.2020
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Jak udržet rovnováhu mezi prací a rodinou, když pracujete z domova

Když se řekne práce z domova, spousta lidí si až donedávna představovala pohodičku, kdy chvíli pracujete a pak se věnujete rodině, všichni mají spousta času na všechno a jsou spokojení. Ovšem teď, když se je na home office tolik z nás, začínáme zjišťovat, že realita je někde jinde…

Mnoho lidí považuje práci z domova za skvělou příležitost, jak mít více volného času pro sebe a svou rodinu. Ale opak je pravdou. Váš šéf od vás samozřejmě očekává, že budete svou práci vykonávat stejným tempem jako v kanceláři. A vaše rodina, především děti, nedokáží pochopit, proč musíte stále pracovat, když jste přece doma.

Navíc aby toho nebylo málo, spousta z nás doma pracuje v součtu mnohem více hodin, než kdybychom seděli v kanceláři – nehoní nás nutnost vyzvednout děti, dojet domů a obstarat rodinu. Vždyť nikdo nikam nejezdí a ušetřený čas, který jsme chtěli původně věnovat právě dětem, najednou padá na práci. Co s tím?

Teď pracuji, teď jsem máma/táta

Řešením je stanovit jasné hranice, a to především sobě. Pracovní doba by měla být stejná – ať už sedíte v kanceláři na druhém konci města nebo v domácí pracovně. Samozřejmě že doma musíte mnohem častěji odběhnout. Připravit jídlo dětem, pohrát si s nimi, uklidit… Ovšem nemělo by to být na úkor práce.

Zkuste si psát, kolik času jste strávili u počítače – až se budete blížit oněm 8 hodinám (případně jiné pracovní době, kterou plníte), víte, že máte vyhráno. Spousta rodičů často dohání práci, když děti spí.

Nebo naopak zjistíte, že jste svou „porci“ pracovních hodin za den vyčerpali mnohem dříve, než by vás napadlo. A díky tomu budete vědět, že už je čas na rodinu. Pokud opravdu něco „nehoří“, pak pracovní dobu nepřetahujte.

Haló, kdo volá?

Další problém, se kterým se můžete setkat, je neustálá dostupnost. Vaši nadřízení nebo tým vám mohou posílat SMS, volat nebo posílat e-maily kdykoli, protože přece „pracujete doma“. Problém je, že předpokládají, že vás také kdykoli zastihnou na příjmu.

Ovšem to, že pracujete na dálku, ještě neznamená, že jste v pohotovostním režimu, a tedy i neustále přilepení k mobilu či počítači. Je jasné, že také někdy musíte být rodič, musíte jíst nebo třeba vyvenčit psa. Měli byste tedy dát svým kolegům vědět, kdy jste a kdy nejste v pohotovosti. Pokud tedy někdo z vašeho týmu požaduje online meeting v půl jedné, kdy ale víte, že jsou vaše děti zvyklé jíst, snažte se to ostatním vysvětlit a navrhněte jiný termín, který nezasáhne příliš do vaší domácnosti – ale také do chodu domácnosti ostatních z týmu. Ano, může to chvíli trvat, ale v současné situaci jsou kompromisy a ohleduplnost na všech stranách jediným řešením.

Foto: Shutterstock

Autorka: Lucie Pražáková

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také