Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Jak poznat, že máte potíže se spánkem, a jak to jednoduše změnit
vložila 3.11.2019
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Jak poznat, že máte potíže se spánkem, a jak to jednoduše změnit

Všichni víme, jak důležité je dopřávat tělu pravidelný a kvalitní spánek. V opačném případě nám hrozí vyčerpání, obezita, deprese, ale také zvýšené riziko vážných nemocí. Jak ale poznat, že svému tělu kvalitní spánek nedopřáváme?

Nemyslete si, kvalita spánku není jen o jeho délce. I když strávíte v posteli oněch doporučovaných 8 hodin, ještě to nemusí znamenat, že vaše tělo dostává takový odpočinek, jaký si zaslouží.

Tak takhle ne

Na otázku, jak vlastně vypadá nedostatečný a nekvalitní spánek, přinesly odpověď závěry americké analýzy téměř 230 vědeckých studií týkajících se spánku a potíží s ním spojených.

Spánek je podle nich nekvalitní, pokud:

  • se během noci probudíte častěji než jednou,
  • vám trvá více než 20 minut, než po takovém nočním probuzení zase usnete,
  • strávíte spánkem méně než 85 % času v posteli,
  • vám usínání trvá večer déle než 20 minut,
  • pokud přes den spíte déle než 100 minut.

Co teď? Řešení existuje

Také jste se v řádcích výše našli? Nebojte, nejste v tom zdaleka sami (podle jednoho výzkumu z roku 2014 usíná déle než 30 minut skoro 27 procent lidí). Navíc existují způsoby, jak nepříznivou situaci změnit a dopřát tělu kvalitnější spánek. Takový, který jej skutečně „nakopne“ do dalších dní a hlavně bude prospívat našemu zdraví (a postavě – je prokázáno, že nedostatek spánku podporuje nabírání kilogramů).

Co tedy můžete udělat pro lepší spánek?

  • Zaměřte se na teplotu v ložnici – ideálně by se měla pohybovat okolo 18 stupňů.
  • Pokud cvičíte, raději tak čiňte ráno nebo odpoledne, nikoli večer před spaním.
  • Šlofík přes den by neměl být delší než 30 minut.
  • Z ložnice vykažte všechnu elektroniku, jako je počítač, televize, tablet nebo mobil. Nepoužívejte je alespoň 30 minut před odchodem do postele.
  • Navzdory nižší teplotě v ložnici byste měli mít v teple ruce a nohy (klidně spěte v ponožkách, když vám bude chladno na chodidla).
  • Z postele vykažte domácí mazlíčky, kteří by vás mohli během noci budit.
  • Před spaním zkuste uklidnit tělo i mysl – meditujte, zkuste účinky aromaterapie, lehce se protahujte (existují speciální protahovací cviky nebo jóga před spaním), pusťte si uklidňující hudbu, čtěte si knihu…
  • Nezvykejte si „dohánět spánek“ o víkendech – kvalitní spánek v noci nenahradí.

Foto: Shutterstock

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také