Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Jak na správný powerpoint, kterým své posluchače neuspíte
vložila 16.9.2019
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Jak na správný powerpoint, kterým své posluchače neuspíte

Čeká vás projev a slajdy v Powerpointu? Anděla Králová poradí, jak si s tím poradit a nestat se uspávačem hadů.

Při návštěvách tiskových konferencí a kongresů jste se určitě mnohokrát setkali s řečníky, kteří si připravili k proslovu propracované a nekonečně dlouhé powerpointové prezentace. Jejich účinek byl většinou přesně opačný, než očekávali. Přeplácané slajdy, tucty definic a desítky dlouhých vět. Po pár minutách jste mohli vidět usínající auditorium. Stačí přitom dodržet jen pár pravidel, aby se prezentace posunula kvalitativně výše.

Jednotný jednoduchý styl

Zvolte jednotný font písma a pozadí v celé prezentaci. Dostanete se tak lépe do paměti posluchačů. Vždy začínejte jednoduchým názvem celé prezentace či tématem a na druhém slajdu představte obsah prezentace, pokud je delší. Na první slajd můžete ještě dopsat své jméno a název firmy, ale víc informací spíše škodí. Dalším lákadlem tvůrců prezentací jsou složité přechody mezi jednotlivými slajdy. V jednoduchosti je krása a na první pohled kreativní přechody spíš ruší. Přecházejte plynule mezi slajdy a hlavně neodbočte od tématu a miřte k tomu, co by mělo být závěrem celé prezentace.

S textem přiměřeně

Snad největším prohřeškem jsou slajdy přeplácané textem. Když se posluchač snaží vnímat řečníka a do toho ještě přečíst elaborát definic, v globálu nevnímá vůbec nic. Pokuste se dostat do maximálně pěti krátkých odrážek na jednom slajdu. Pokud máte nutkání sdělit více informací, raději je rozdělte do více slajdů. Kouzlem celé prezentace je pak váš slovní výklad. Připravte si ke každé odrážce, co chcete říct. Jestliže použijete zajímavé informace, odrážky poslouží jen jako odrazový můstek, o kterém se obecenstvo bude chtít dozvědět víc. Nejlépe je vepsat do odrážek věci k zamyšlení, čímž publikum zapojíte do prezentace.

Zapojte publikum

Už jsme zmínili odrážky k zamyšlení. Nebojte se během prezentace auditoria ptát. Nesoustřeďte se jen na svůj dokonalý projev, ale nechte posluchače reagovat. Udržíte tak lépe jejich pozornost. Dobrým prostředkem k této strategii jsou i videa, fotky, obrázky a grafy v prezentaci. Lidé si obecně rádi věci vizualizují, zvlášť pokud si je chtějí zapamatovat. Zkombinujte proto vizualizace s odrážkami. Kromě otázek dobře poslouží i rychlý nečekaný průzkum v publiku. Výsledky mohou zaujmout nejen je samotné, ale i vás a můžete je v budoucnu využít v dalších prezentacích. V prezentacích je také vhodné, pokud ukážete pozitivní i negativní příklady. Uvidíte, jak se pak téma může snadno stát tématem navazující diskuze.

Foto: Shutterstock

 

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také