Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Doplňky stravy pro duševní pohodu, které opravdu pomáhají
vložila 14.2.2020
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Doplňky stravy pro duševní pohodu, které opravdu pomáhají

Říká se, že zešílet mohou všichni. A taky to tak i je. Dá se tomu nějak zabránit? Určitě nic nezkazíte tím, když si každý den budete dopřávat jeden základní suplement se zázračným účinkem.

Statistiky jsou neúprosné. Podle těch současných depresivní epizoda postihne jednou za život 10 až 20 % osob. Experti přitom apelují, že se deprese stává nejvýznamnější nemocí na světě. Snad i proto vyvolává tak bouřlivé diskuze týkající se léčby a doplňků stravy, přičemž mnoho výzkumů na toto téma je neprůkazných.

Přestože existuje dlouhodobý zájem o používání doplňků výživy při léčbě duševních nemocí, tak se o nich hovoří buď přehnaně, nebo s nepřiměřeným cynismem,“ říká psycholog Joseph Firth, vedoucí výzkumný pracovník na Western Sydney University v Austrálii s tím, že zejména doplňky stravy jako potenciální pomůcky při léčbě duševních chorob mohou hrát klíčovou roli v psychické pohodě. Jenže jaké jsou ty správné?

Počítání na prstech jedné ruky

Shromáždili jsme údaje z desítek a desítek klinických prací provedených po celém světě a analyzovali jsme zdravotní stav u více než 10 000 osob léčených pro duševní onemocnění, jako je bipolární porucha, porucha osobnosti či schizofrenie. Množství těchto dat nám přitom pomohlo odhalit, co vlastně dělá duševnímu zdraví dobře,“ uvádí Joseph Firth, jehož poznatky jsou prezentovány v časopise World Psychiatry.

Nejlepších výsledků dosahuje užívání omega-3 mastných kyselin. Účastníci jedné studie z roku 2002 užívali každodenně pouhý jeden gram rybího oleje, a to s báječnými výsledky. Dostavila se u nich 50 % úleva od symptomů, jako je úzkost, poruchy spánku, nevysvětlitelné pocity smutku, sebevražedné myšlenky nebo nezájem o sex. Omega-3 mastné kyseliny rovněž snižují cholesterol a zlepšují srdeční zdraví. Jejich zdrojem jsou kromě rybího oleje také vlašské ořechy, lněné semeno a olejnaté ryby, jako je losos nebo tuňák

Pokud jde o vitaminy a minerály, vědci nenašli žádné přesvědčivé důkazy, které by naznačovaly, že by jedno či druhé mohlo pomoci zvládnout jakékoli příznaky související s duševním zdravím.

Foto: Shutterstock

Autorka: Karolína Dostálová

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také