Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Dojíždění do práce může škodit vašemu zdraví
vložila 21.3.2020
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Dojíždění do práce může škodit vašemu zdraví

Do práce dojíždíte minimálně půl hodiny? Pak se nedivte, že máte pneumatiku okolo pasu. A to, že se vám nechce ve volném čase cokoli podnikat, k cestování do zaměstnání přičtěte taky!

Přesun z místa bydliště do zaměstnání je nevyhnutelnou součástí života ve velkých městech, jako je třeba Praha. Bohužel se ukazuje, že dojíždění je zdraví nebezpečné. Konkrétně švédská studie upozorňuje na to, že lidé s plným pracovním úvazkem, kteří dlouhé hodiny tráví v autě nebo v prostředcích hromadné dopravy, mívají problémy se spánkem a sedavým životním stylem spojeným s obezitou a břišním tukem.

„Nejen problémy se spánkem mohou vzniknout z nedostatku času. Lidé nemají prostor pro uvolnění a ani relaxaci. Jsou zkrátka příliš unavení na to, aby po dlouhém pracovním dni něco podnikali či v klidu usínali,“ uvedla hlavní autorka studie Jaana Halonen ze Stockholmské univerzity a finského institutu pro zdraví a sociální péči v Helsinkách.

Placení účtů versus život

Ve skutečnosti se ukázalo, že jedinci, kteří pracují více než 40 hodin týdně a kteří v průměru tráví půl hodiny dojížděním (počítáno na jednu cestu) vykazují o 25 % vyšší riziko neaktivity životního stylu. Oproti svým kolegům také mají horší spánkové a stravovací návyky vedoucí k nadváze a obezitě. To si pochopitelně žádá jistá opatření.

Pro tuto studii vědci provedli průzkum mezi více než 22 000 dospělými v produktivním věku (Na začátku studie bylo všem účastníkům průměrně 48 let.) Je zřejmé, že by se při výběru zaměstnání měl klást důraz na zdraví. Pokud však nejde náročnou pracovní dobu upravit nebo změnit, je nutné zařadit do svého denního režimu víc pohybu, kupříkladu jízdu na kole. Auto lze zaparkovat o dvě ulice vedle, výtah se dá nahradit chůzí po schodech a tak dále. Stačí jen chtít nějakou tu změnu podstoupit.

Zdravější cestou

Co se týče spánkové hygieny, tak se doporučuje omezení tučných a sladkých jídel, povzbuzujících nápojů, alkoholu a tabákových výrobků. Na poslední jídlo je čas 3 hodiny před ulehnutím do postele. Je také důležité se v době usínání oprostit od pracovních záležitostí, nečíst firemní poštu a ani nebrouzdat po sociálních sítích. Počítač, tablet a ani televize do ložnice nepatří. Elektronická média jsou zdrojem modrého světla, které může snížit potřebu spánku.

Foto: Shutterstock

Autorka: Karolína Dostálová

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také