Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Dobroty, které vám při práci s pomohou výkonem nebo soustředěním
vložila 26.10.2020
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Dobroty, které vám při práci s pomohou výkonem nebo soustředěním

Odevšad slýcháme, že jsme to, co jíme. A netýká se to jen našeho zdraví nebo postavy. Jídlo nás dokáže ovlivnit i při práci. Co si dopřát, když se potřebujete více soustředit, zvýšit výkon nebo pomoci od stresu, co se na vás v práci valí?

Možná jste si všimli, že když si dáte k obědu svíčkovou se šesti knedlíky nebo třeba talíř těstovin s hutnou smetanovou omáčkou, o nějaké produktivitě si můžete nechat tak nanejvýš zdát – a to doslova, protože po takové hostině se brzy začnete cítit ospalí a nesoustředění. Naštěstí existují i potraviny, které dokáží pravý opak!

Když potřebujete pořádně zabrat

Znáte to – valí se na vás jeden úkol za druhým a vy nevíte, kam dřív skočit. To nejsou zrovna chvíle, kdy vám nějaké těžké jídlo pomůže. Po čem naopak sáhnout?

Pokud vás čeká oběd, dejte si něco lehkého. Ideálně rybu. Skvělým tipem je losos (ale stejnou službu vám prokáže i treska nebo makrela), protože obsahuje spoustu omega-3 mastných kyselin, které podporují činnost mozku. Nejste příznivcem ryb? Pak si jako přílohu k oblíbenému jídlu dejte třeba brokolici nebo červenou řepu. Brokolice obsahuje látku cholin, která nejen prospívá mozku jako takovému, ale podporuje i naši paměť. Červená řepa pak zvyšuje průtok krve v těle (a tedy i v mozku) a tím pomáhá jeho činnosti.

Oběd už máte za sebou? Pak si ke svačině dejte hrst mandlí, které obsahují vitamin E. Ten podporuje činnost mozku a také zpomaluje jeho stárnutí. Pochutnat si můžete i na vejci, které obsahuje již zmíněný cholin, ale také velmi kvalitní bílkoviny.

Když se potřebujete soustředit

Občas se stává, že nám v práci létají myšlenky všemi směry – jen ne tím, kterým bychom potřebovali. Jak přinutit mozek, aby se začal konečně soustředit? Zkuste mu dodat některou z těchto dobrot.

Máte-li možnost, sáhněte po borůvkách. Kromě spousty jiných prospěšných živin obsahují i kyselinu gallovou, která chrání mozkové buňky a zlepšuje kognitivní funkce mozku. Pokud máte chuť spíše na něco „slanějšího“, můžete si dát avokádo. Obsahuje spoustu prospěšných tuků a zlepšuje zásobování mozku krví (a tedy i kyslíkem).

K soustředění vám pomohou také oblíbená lněná semínka, jež jsou zdrojem kyseliny alfa-linolenové. Ta podporuje zdraví mozkové kůry a tím i vaše soustředění. Ostatně podobně fungují také nejrůznější oříšky. Jen pamatujte, že by neměly být pražené a solené, ale pěkně čerstvé.

Když potřebujete pomoci od stresu

Jen málokdo má ten luxus, že by v práci nečelil stresu. Naštěstí i v takové situaci dokáže pomoci jídlo. Po čem sáhnout? Pomůže vám obyčejný bílý jogurt, ovesné vločky nebo třeba čokoláda, oříšky a dýňová semena. Všechny tyto dobroty totiž napomáhají vyplavovat ty správné hormony, které vám zlepší náladu. A s úsměvem na tváři se stresu čelí o mnoho lépe.

Mimochodem, i některé nápoje dokáží pomoci od všech tří zmiňovaných nepříjemných situací v práci. Patří k nim obyčejná voda (bez dostatečného pitného režimu se mozku dobře nedaří), káva (kofein pořádně nakopne) nebo zelený čaj (umí dobít energii a ještě obsahuje spoustu mozku prospěšných antioxidantů).

Foto: Shutterstock

Autorka: Lucie Pražáková

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také