Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Dítě s poruchou pozornosti: Příznaky mu můžete pomoci zmírnit i vy
vložila 7.11.2019
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Dítě s poruchou pozornosti: Příznaky mu můžete pomoci zmírnit i vy

Vyslechli jste si od lékaře, že vaše dítě trpí poruchou pozornosti (hyperaktivitou, ADHD), a tak kromě dodržování rad odborníků přemýšlíte, jak projevy této poruchy zmírnit?

Samozřejmě je nutné držet se doporučení lékařů, nicméně i vy můžete v rámci rodiny přijmout jistá opatření, která dítěti s ADHD pomohou.

Čtěte složení

Již nějakou dobu se spekuluje o spojitosti mezi některými umělými barvivy v potravinách a hyperaktivitou. Ačkoli přímý vztah nebyl dostatečně prokázán, některé studie naznačují, že barviva mohou mít na příznaky ADHD vliv, respektive je mohou zvýrazňovat. Ostatně to konstatoval i nedávný výzkum publikovaný v časopise Lancet, který zkoumal vliv pití nápojů s umělými barvivy a konzervanty na děti (pro potvrzení těchto závěrů je třeba dalšího zkoumání). Řešení je jednoduché – čtěte pozorně složení potravin a nápojů, které dětem dáváte. Ostatně umělá barviva neprospívají ani dětem bez ADHD nebo dospělým, takže věřte, že vám v rodinném jídelníčku chybět nebudou…

Vsaďte na omega-3

Omega-3 mastné kyseliny jsou důležité pro správné fungování mozku u dětí i dospělých, to je známá věc. A protože je naše tělo neumí samo vyrobit, je potřeba dodávat mu je ve stravě. Skvělé jsou na to tučnější ryby, ale také oříšky či semena. Studie, jejíž závěry uveřejnil časopis Neuropsychopharmacology, ukázala zajímavou věc – děti s ADHD mají v porovnání se svými nehyperaktivními vrstevníky nižší hladinu omega-3 mastných kyselin v krvi. Když jim pak lékaři začali podávat doplňky stravy s touto látkou, došlo ke zmírnění některých symptomů ADHD. Zkuste i vy zařadit na talíř více ryb a výše zmíněných potravin!

Polož ten mobil, prosím

Pro děti je dostatečně dlouhý a kvalitní spánek životně důležitý – a pro děti s ADHD to platí dvojnásob. Jenže dnešní doba spánku příliš nenahrává. Mohou za to především nejrůznější obrazovky a displeje, které vyzařují modré světlo. To pak narušuje produkci spánkového hormonu melatoninu, kvůli čemuž klesá kvalita spánku. I proto by děti neměli mobil či počítač používat alespoň dvě hodiny před odchodem do postele. Mimochodem, omezit dítěti čas s mobilní telefonem a spol. bývá poměrně častá rada lékařů rodičům dítěte s ADHD.

Jdeme všichni ven

I když to člověka možná na první pohled nenapadne, pohyb je pro mozek a jeho kondici velmi důležitý. A platí to jak pro děti, tak i dospělé (ostatně o spojitosti mezi pohybem a pozdějším nástupem demence se poslední dobou hodně mluví). I proto by (nejen) děti s ADHD měly mít dostatek pohybu, ideálně na čerstvém vzduchu. Pobyt venku spojený s nějakým sportovním vyžitím (ale třeba i jen procházkou lesem či s výletem) totiž může pozitivně působit na projevy poruchy pozornosti u dětí. Takže sbalte jako rodina batůžek a vyrazte do přírody!

Foto: Shutterstock

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také