Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Děti a školka: Co je pravdy na tom, že jsou díky ní chytřejší
vložila 9.1.2020
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Děti a školka: Co je pravdy na tom, že jsou díky ní chytřejší

Ačkoli školní rok teprve spěje ke konci prvního pololetí, čas do doby, kdy začnou zápisy do školek a škol, uteče jako voda. Mělo by vaše dítě nastoupit do školky? Podle vědců je to rozhodně dobrý krok. Co se s příchodem kolektivu, kamarádů i předškolního vzdělávání mění?

Školní rok je v plném proudu, což může mnohé rodiče vést k otázkám, jestli tak zvané mateřinky ovlivňují vývoj dítěte natolik, že je na prvním stupni základní školy samostatnější či snad chytřejší. Jestli vám doteď tyto oblasti vrtaly hlavou, zajásáte. Vědci, jejichž studii uveřejnil časopis Child Development, tvrdí, že všechno výše uvedené je pravda – pokud je tedy předškolní program kvalitní.

Užitečná životní průprava?

Děti, které jej absolvují, prý vykazují větší samoregulační chování a později se u většiny z nich projeví akademické dovednosti. Tedy aspoň v porovnání s těmi, kdo předškolní vzdělávání nenavštěvují. Výhodou mateřinek je prý zvyšující se slovní zásoba dětí získaná stykem s kamarády, předčítáním knih i komunikací. A za tím si vědci, kteří po deset let sledovali 466 etnicky rozdílných dětí předškolního věku, stojí.

Tito výzkumníci zároveň dospěli k závěru, že pozitivní přístup učitelů i kvalita podávaných informací v tomto směru hraje klíčovou roli. Nejde však o první studii, která kdy přinesla podobné výsledky. Ve skutečnosti americký projekt Perry Preschool v 60. letech 20. století také zdůraznil, jak předškolní zařízení mívá trvalé dopady na intelekt a chování studentů, zejména těch ze znevýhodněného a rizikového prostředí.

Nejdřív pláč, potom úsměv

„Předškolní vzdělávání má mnoho výhod,“ nechala se slyšet P. Gail Williams, mluvčí Americké pediatrické akademie pediatrie, s tím, že tyto programy učí děti, jak se stýkat s ostatními. „A to je důležité,“ uvedla výše uvedená odbornice, podle které tohle všechno má i akademické výhody.

Víme, že se děti se v raných letech učí prostřednictvím hry, jsou součástí zábavných situací, v nichž si osvojují slovní zásobu. Z toho později mohou těžit,“ ještě objasnila P. Gail Williams, která mateřinky popisuje jako instituce rozvíjející dovednosti, gramotnost i sociální vazby. Z tohoto důvodu podporuje implementaci univerzálních předškolních programů.

Foto: Shutterstock

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také