Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Co je syndrom vyhoření a proč se může týkat i žen na mateřské
vložila 30.12.2020
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Co je syndrom vyhoření a proč se může týkat i žen na mateřské

Všichni jsme již slyšeli o syndromu vyhoření. Ovšem většinou se tento stav skloňuje v souvislosti s náročnou prací. Málokoho by už napadlo, že se může velmi lehce týkat i maminek na rodičovské dovolené. Jak se projevuje a co s ním?

Nápor, který pro ženu představuje péče o miminko a domácnost, se rovná náporu na vysoké manažerské pozici. A i přesto se najdou lidé, kteří pořád považují „mateřskou“ za čas, kdy je žena prostě doma, občas uvaří a uklidí a jinak nic nedělá – takže jaké vyhoření, no ne? Ve skutečnosti se ale podle průzkumů se syndromem vyhoření setkala až čtvrtina maminek. A to rozhodně není zanedbatelné číslo!

Co se děje? Všechno!

Jak se vlastně syndrom vyhoření u matek na rodičovské projevuje? Příznaků je spousta, nicméně je spojuje pocit naprostého selhání, zbytečnosti a zoufalství. Nechce se vám ráno ani vstát z postele, zapomínáte prakticky na všechno – od mobilu přes partnerovy narozeniny až po důležité očkování svého dítěte.

K tomu se často přidává enormní podrážděnost – rozčílí vás každá maličkost, s partnerem jste schopná pohádat se kvůli prkotinám a kdy jste s dětmi naposledy komunikovala jinak než křikem, už si vlastně nepamatujete. Navíc vás už ani nebaví si s nimi hrát nebo s nimi trávit čas – ovládla vás apatie a hlavně nekonečná únava, která nemizí, ani když se vám povede se pořádně vyspat. To vše navíc přispívá k pocitu, že jste naprosto selhala jako máma, že nevíte kudy kam.

Řešení existuje

Pokud jste se ve výše popsaných charakteristikách poznala, nejspíš vám opravdu hrozí syndrom vyhoření, případně už v něm pěkně „lítáte“. Ale nepropadejte panice (ostatně stresu máte v životě už spoustu) – nic není ztraceno!

Především sama na sebe přestaňte mít tak vysoké nároky. Jistě, snáz se to napíše, než provede, ale je to základ. Pamatujte, že nic jako dokonalí matka a partnerka neexistuje. Dokonalost je jen iluze, v životě se prakticky nevyskytuje. Takže zahoďte představy o tom, co všechno musejí maminky zvládat, jak musejí být bezchybné a všechno vždy stíhají, a dovolte si být prostě chybujícím člověkem, který se snaží dělat věci, jak nejlépe to umí. Že to občas nevyjde, není katastrofa. Nejspíš od nikoho neočekáváte výkon na 200 procent, tak jej neočekávejte ani od sebe! Zvolněte, naučte se říkat NE a dovolte si ten „luxus“ dělat také něco pro sebe, nejen pro druhé.

Zadáno pro maminku

A jak takové „dělání něčeho pro sebe“ vlastně vypadá? Tak především si občas vezměte volno. Zapojte partnera, rodiče nebo kamarádky, kteří pohlídají děti, zatímco vy si zajdete s přáteli třeba do kina nebo na kávu či sklenku vína. Také můžete zkusit jógu nebo jinou relaxaci – proč si nejít prostě pročistit hlavu během za město nebo si nenapustit vanu plnou horké vody, vzít si oblíbenou knihu a na hodinu prohlásit koupelnu zakázaným územím? nemějte žádné výčitky svědomí – vždyť odpočatá a spokojená maminka je ta nejlepší!

Hlídejte si také jednu na první pohled nepodstatnou věc – jídlo. Co všechno přes den stihnete slupnout? Většina maminek se spokojí se zbytky, které nechali na talíři jejich drobečci. Pece si nebudou vyvářet! Jenže to je chyba. pestrá strava je velmi důležitá a chybějící živiny nám na energii a dobré náladě nepřidají. Takže pamatujte – jak poctivě vaříte dětem, vařte i sobě. A ještě jedna rada: vypněte sociální sítě a dejte si od nich detox. Právě na nich to totiž občas vypadá, jako by jedna maminka soutěžila s druhou o to, která je lepší a dokonalejší. Jenže úplně zbytečně – nejenže realita a obraz na síti jsou dvě odlišné věci, ale zcela zbytečně navíc podrývají sebevědomí těch, které nemají potřebu dokazovat světu, že jsou v mateřství mistryně světa.

Foto: Shutterstock

Autorka: Lucie Pražáková

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také