Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Abyste v práci nekýchali aneb Jak posílit imunitu během zimy
vložila 11.1.2020
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Abyste v práci nekýchali aneb Jak posílit imunitu během zimy

Vrátili jste se po svátcích do práce a hned po pár dnech cítíte, že na vás něco leze? Možná by stálo za to posílit co nejrychleji imunitní systém, který – jak se zdá – nestíhá bojovat s nejrůznějšími viry a bakteriemi. Jak na to?

Jistě, můžete „zobat“ nejrůznější doplňky stravy, které posílení imunity slibují, ale upřímně řečeno, když se nebudete držet základních pravidel, jež naší obranyschopnosti prospívají, jejich účinek bude dosti omezený. Na co se tedy také spolehnout?

Čerstvé je nejlepší

Když už jsme zmínili pilulky z lékárny – i když vám jistě s deficitem některých vitaminů a minerálů pomoci mohou, pro tělo je nejlepší, když je získá přirozeně ze stravy. A to znamená dát sbohem všem hříchům předchozích svátečních dnů a pohlídat si především příjem čerstvého ovoce a zeleniny (mimochodem, u některých druhů zeleniny, například mrkve, platí, že více cenných látek získáte díky jejímu povaření).

Nepodceňujte ani pitný režim – sladké limonády a spol. vyměňte za čerstvou vodu (ochucenou třeba trochou citronové nebo jiné čerstvé šťávy), případně bylinkové čaje a pohlídejte si, abyste skutečně vypily během dne 2 litry tekutin. Co se alkoholu týče, omezte jej na minimum – také on totiž dokáže imunitní systém zbytečně zatěžovat, zvláště pokud to s ním přeháníte (o škodlivých účincích cigaret raději pomlčíme).

Pohyb i odpočinek

Lidé obecně velmi podceňují důležitost kvalitního spánku. Jen se zamyslete – kdy naposledy jste spali oněch doporučovaných 8 hodin v kuse, aniž by vás něco rušilo nebo jste se budili v důsledku přemíry stresu? Jenže při spánkovém deficitu trpí (kromě jiného) i náš imunitní systém. Mohou za to především stresové hormony, jež se při nedostatku spánku vyplavují do těla a podporují zánětlivé procesy které naši obranyschopnost vyčerpávají.

Ostatně když už jsme u stresu, ten platí také za pořádnou hrozbu pro imunitu! I proto je důležité naučit se účinně odpočívat. Myslete jednou za čas na sebe a dopřejte si třeba relaxační vanu plnou bublinek, večer s oblíbenou knihou v ruce, 20minutovku meditace… Zvládání stresu nepodceňujte, jak se ukazuje s každou další studií, má na naše tělo zhoubnější vliv, než by vás napadlo…

Mimochodem, skvělým způsobem, jak zatočit se stresem a podpořit navíc i imunitu, je pohyb. Věnujte se mu každý den! Nebojte, neznamená to, že musíte večery trávit v posilovně nebo na běžecké dráze (upřímně, představa je to hezká, ale čas má na to málokdo). Zvyšte ale každodenní počet kroků, který během 24 hodin uděláte. Většina chytrých telefonů je ostatně umí počítat, tak toho využijte. A váš cíl? Deset tisíc kroků za den…

Mýdlo a přátelé

Zcela základní je samozřejmě mýt si pravidelně ruce – kdykoli přijdete zvenku, použijete toaletu, manipulujete s jídlem… To zná každé malé dítě (ostatně se jim to snažíme vštěpovat). Ovšem pozor, podle nedávných výzkumů je jasné, že se nic nesmí přehánět. Když budete neustále sahat po desinfekci, pak nebude mít vaše imunita na čem „trénovat“ a obranyschopnost těla klesne.

Ostatně z výzkumů vyplynul ještě jeden zajímavý poznatek – silnější imunitní systém mají lidé, kteří se často obklopují přáteli. Jednak nejsou osamělí (a samota patří k nebezpečným „zabijákům“), jednak je jejich obranyschopnost pravidelně posilována (nejsou to zkrátka žádné „skleníkové květinky“).

Foto: Shutterstock

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také