Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Trh na moje boty asi čekal, vysvětluje si rychlý start "barefootek" Linda
vložila 18.12.2019
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Trh na moje boty asi čekal, vysvětluje si rychlý start "barefootek" Linda

Loni v létě ušila prvních sto párů ťapek podle vlastního střihu. Čekala, že bude chvíli trvat, než se firma rozjede, start byl ale raketový. „Trh na moje barefootky prostě čekal,“ říká Linda Dedeciusová, která své Wins Barefoot šije v Šenově u Nového Jičína. Od té doby prodává tisíce párů cviček, balerín i tenisek.

Už od malička bylo jasné, že se Linda bude jednou živit šitím. První sukni si „spíchla“ v pěti letech. Vystudovala i Střední průmyslovou školu oděvní v Prostějově. Přesto cesta k Wins Barefoot nebyla přímá. Linda vyzkoušela velké město, velké firmy, personalistiku i logistiku. „Práce ve velkých firmách byla důležitá zkušenost, kde jinde se člověk naučí rychlosti a preciznosti.“ V poslední pozici vyhořela. Musela dát výpověď a jako terapii si naordinovala decoupage, ubrouskovou techniku. Prodávala hotové výrobky i potřeby, otevřela si e-shop. Na uživení to bohužel nebylo. „Tak jsem si sbalila svých pár švestek, vrátila se do rodného města a začala pomáhat mamince.“  

Do zaměstnání se už vrátit nechtěla. Začala proto šít boho sukně a šaty „pro velké holky“, pod značkou Surikata. Šít boty se naučila klasicky v kurzu. „A když jsem nevěděla, jak na nějaké poslední perličky, ptala jsem se jednoho z našich nejlepších ševců. První kousky jsem šila sama, musela jsem si to osahat a vyzkoušet.“

Impulsem pro první barefootky byla vlastní dcerka a poděděné široké nohy. „Stejně jako já a celá rodina i moje pětiletá dcera má širokou nohu. A já jako matka samoživitelka na zdravé, ale drahé boty nemám.“ Barefootky, doslova bosé nohy, mají kopírovat tvar nohy a tvar prstů. „Když máte boty do špičky, noha se deformuje, padá klenba, špatně stojíte, hrbíte se. Takto máte nohu volně a chodíte, jak opravdu máte, klenba jde sama nahoru. Podrážka je velmi tenká, v podstatě v ní cítíte každý kamínek, což je ale pro nohy prospěšné, a když si na to zvyknete, i velmi příjemné.“

Nejúspěšnější designérkou je dcera

Linda by je šila hlavně pro sebe a svou dceru. Ale zákaznice začaly chodit za Lindinou maminkou, která už dvacet let šije cvičky. „Mamča už ale chce v práci zvolnit a já začala uvažovat, jestli v módě pro velké holky pokračovat nebo jestli se začít věnovat botičkám.“ Rozhodnutí přišlo doslova ze dne na den. Linda jednoho dne nakreslila návrhy, vyrobila střihy, objednala vysekávací nože a prvních sto párů bylo na světě. A všechny se během pár dnů prodaly. To byl srpen 2018.

Značka Wins Barefoot vznikla o pár měsíců později. Linda měla velkou podporu v mamince, zkušené podnikatelce, která s příliš raketovým startem mohla pomoci. „Mohla jsem šít v její dílně. Samozřejmě platím za nájem, materiál, platím své šičky. A na start jsem si musela docela dost peněz půjčit.“

I když za většinou designů stojí Linda sama, nejúspěšnější designérkou je Lindina dceruška. „Když jsem šila první boty, právě pro ni, vzala jsem ji do obchodu, ať si vybere látku, která se jí líbí. Ten potisk se mi pro tak malou holčičku úplně nezdál, rozmlouvala jsem jí to, ale postavila si hlavu. Sama si k látce vybrala i kůži. Botky jsem ušila, vyfotila a dala na e-shop. Dnes to jsou nejprodávanější boty, doslova pecka letošního léta. Takže mám ve firmě asi nejmladšího návrháře na světě.“

A to chodí teprve do školky. Ráda maluje a má cit pro barvy. „U šicího stroje se mnou seděla od miminka, navléct nit do šicího stroje už taky umí, jen ještě nedosáhne na pedály.“ K Vánocům dostane svůj první šicí stroj. Jednou by prý totiž chtěla jít v maminčiných a babiččiných stopách. „Když človíček od mala vidí, že se v rodině šije, přijde mu to normální a automatické... Jako jsem to měla já.“

Kompletně česká, ruční výroba

Linda prodává v Česku, v e-shopu i kamenných obchodech, dokonce i ve třech obchodech v Německu. A když jela na regionální kolo soutěže pro začínající podnikatele T-Mobile Rozjezdy, přišla už s hotovým byznys plánem, zdála se jako zkušená podnikatelka. „Všechno jsem měla v hlavě srovnané a také už jsem měla nějakých tisíc párů prodaných. Myslím, že se jim líbilo i to, že jsem jela do Olomouce o den dřív, abych si mohla objet nové obchody a nabídnout spolupráci.“

Zdání ale klame, Linda se cítí pořád na začátku a plánuje rozšířit sortiment o sandály i zimní boty, pořídit ševcovské stroje na podrážky. Botky šije s láskou, do podnikání jde naplno. „Mám zaměstnance. K tomu patří nervy, zda bude dost zakázek, aby byly peníze na výplaty, na materiál. Na druhou stranu se mi takový tlak líbí. Líbí se mi pohyb, musí se něco dít. Skončit v práci ve tři a s klidnou hlavou jít domů, to by asi nebylo pro mě.“

 

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také