Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Kamarádky šijí originální kabelky. Může tam být první kresba dcery nebo tajný vzkaz od manžela
vložila 11.9.2019
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Kamarádky šijí originální kabelky. Může tam být první kresba dcery nebo tajný vzkaz od manžela

Kabelka, jakou nemá žádná jiná. Kabelka, která vám připomene, kdo na vás doma čeká, a která bude ukrývat třeba tajný vzkaz, jemuž budete rozumět jen vy dva. Takové kabelky začaly před rokem vyrábět Alexandra Krutá (San) a Anina Čudáková z Plzně. A začalo to kabelkami s kresbičkami od dětí.

Začalo to před devíti lety v mateřském centru. San se po narození první dcery nudila, v mateřském centru se naučila šít a začala své výrobky prodávat kamarádkám. Anina si od ní tu a tam něco koupila a jednou přišla s nápadem na výrobky s obrázky dětí. To se začala psát historie dua, tenkrát si říkaly Malujumámě.

„Když jsem si loni na jaře jela vyzvednout další zakázku, u kávy jsem se zmínila o nápadu šít oblečení pro maminky a děti designovaných dětskými kresbami,“ vypráví Anina. Myšlenka padla na úrodnou půdu. „Po společné diskuzi jsme si uvědomily, že elegantnější způsob, jak mít obrázky svých blízkých denně po ruce, je použít je na kabelce. Staly se z nás parťačky, začalo shánění dodavatelů, výběr materiálů, první testovací kusy."

Od maminkovských kabelek mnohem dál

Až do jara opravdu šily peněženky, kabelky, batůžky, jejichž základem jsou kresby dětí. Roztomilý, emotivní nápad. „Byly jsme stoprocentně přesvědčené o dokonalosti Malujumámě,“ vzpomínají autorky. Pak ale přišlo regionální kolo soutěže začínajících podnikatelů T-Mobile Rozjezdy. Z diskuze s porotou i ostatními soutěžícími pochopily, že maminkovské jméno i zaměření je omezuje. „Dostaly jsme profesionální zpětnou vazbu a vlastně poprvé jsme slyšely názor někoho nestranného. Jsme za to nesmírně vděčné,“ popisují.

A opravdu začaly chodit zakázky, které se dětí netýkaly. „Název začal postrádat smysl. Kromě individuálních klientů jsme začaly oslovovat také firmy a to už byl náš původní název nevhodný. Dozrál čas na změnu," uznává San. Začalo hledání něčeho univerzálního, jedné značky, lehko zapamatovatelné v různých jazycích. „Nikdy by nás nenapadlo, že „JENOM“ název může zabrat několik měsíců. O výběru samotného loga ani nemluvím,“ přiznává Anina. Nakonec ze složených jmen obou zakladatelek (SAndra a ANina) vzniklo Saan.

Jedna jediná

Každá kabelka je absolutní originál, a tak je to časově hodně náročná práce. Začíná to už u návrhu plátna. „Je jedno, jestli je to obrázek, dopis, obtisk, pustíme se do grafických prací,“ popisuje Anina. „Pomáhá mi, když vidím třeba fotku osoby, pro kterou je kabelka určená, nebo o ní slyším vyprávět, když je kabelka dárek. Pak se zadívám na obrázek a říkám, že si nechám 'rozjet oči'. Vždy se mi obrázek nějak uspořádá na kabelce a pak se vrhám na grafický návrh.“

Každá z autorek to vidí trochu jinak, má ráda jiné barvy. Takže San občas upravuje: „Ve většině případů si klient vybere hned z prvních zaslaných vizualizací.“ Následuje příprava podkladů pro tisk, pak tisk samotný. Časově nejnáročnější je samotné šití, hezky ručně. Většina kabelek vznikne do šesti týdnů od objednávky.

Holky jsou nadšené z každé, ta nej je momentálně objednávka pro jednu babičku. „Byla to kabelka s projektem Jižního nádraží v Plzni. Rodina ji objednala jako dárek pro svou babičku, tehdejší projektantku stavby. Vtiskli do kabelky nejen samotný projekt, ale hlavně osobní vzkazy, jména. Když jsme s rodinou komunikovali, bylo vidět, s jakou láskou se přípravám věnují,“ vzpomíná San a ještě doplňuje, že to byl jejich první produkt s technickým motivem, zdánlivě mužským.

Nejlepší škola

Holky pracují v nadnárodních společnostech a v podnikání mohou své zkušenosti využít. Největší škola byla prý ale mateřství: „Nejlepší kurz time managementu, asertivity a vyjednávání, který jsme kdy dostaly. Také jsme se naučily vážit si zdánlivých maličkostí, soustředit se jen na podstatné věci a utřídit si žebříček hodnot,“ shodují se.

Ostatně vlastní děti a jejich malůvky stály na začátku jejich podnikání. A pomáhají dodnes. „Když jsme vymýšlely logo a název, neustále nám nosily nové a nové návrhy, co se v jejich hlavičkách zrodily. Nejvíc nám ale pomáhají, když si spolu všechny hrají.“

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také