O ženách, které dělají to, co milují
Copywriterské řemeslo se Olga naučila za pochodu, živí ji už šest let
vložila 26.2.2019
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Copywriterské řemeslo se Olga naučila za pochodu, živí ji už šest let

Po mateřské pauze pověsila Olga Pohl překládání na hřebík a pustila se do psaní. Začínala s články a postupně se dostala až ke knížkám. Dnes vede kurzy, kde učí základy textařiny a nejrůznější kreativní fígle.

Jak dlouho se živíte copywritingem?

Psaní se naplno věnuji šest let. Předtím jsem se živila jako překladatelka, ale na mateřské mi došlo, že potřebuji přehodit výhybku. A dobře jsem udělala, stroje už šlapou překladatelům na paty.

Co byste poradila někomu, kdo o copywritingu uvažuje jako o svém budoucím povolání?

Aby se připravil na to, že konkurence je veliká a nestačí jen umět vzletně formulovat. Dnešní copywriter musí mít přesah do dalších disciplín. Vyznat se v marketingu a ušít text na míru konkrétní značce. Důležité je také umět pracovat s klientem, aby texty byly skutečně o něm a jeho byznysu.

Jak jste začínala vy?

Po mateřské jsem začala jako redaktorka newsletteru v neziskovce. Postupně jsem si prošla zkušeností správkyně online obsahu, tiskové mluvčí, naučila se textovat weby a pronikla do základů UX a SEO. Učila jsem se za ostrého pochodu, protože jsem při tom sama živila domácnost. A dneska už psaní učím.

Texty patří k webu. Proto na konferenci WebExpo nemohla chybět dílna psaní.

Co je to ten copywriting

Co všechno vlastně spadá do copywritingu?

Copywriting je širokánská disciplína. Vejde se do ní psaní popisků zboží pro e-shopy přes textování webů po vymýšlení sloganů a psaní článků. Mně nejvíc zajímají dvě krajní polohy. Mikrocopy, kratičké texty používané ve webových aplikacích, které musí být srozumitelné na první dobrou. A potom ten druhý extrém - knížky a příběhy.

Kde všude se copywriting uplatňuje?

Především v reklamě - to jsou ty slogany a reklamní spoty. Víc než reklama a prodej mně zajímají texty s přidanou hodnotou, takzvaný obsahový marketing. Sem patří blogy, e-booky nebo newslettery, které mají zákazníky trochu vzdělat, poradit jim, naučit je produkt používat. O jeden blog se starám ve společnosti IGNUM. Začínajícím podnikatelkám ukazuji, jak využívat internet pro byznys. Od tipů na dobrou doménu přes tvorbu webové stránky po online nástroje, které jim ušetří čas a práci.

Jaké nástroje používáte, abyste klientovi dokázala napsat texty na míru?

Můj nejdůležitější nástroj jsou uši. Na začátku se snažím co nejlépe poznat klienta, jeho potřeby i cílovou skupinu. Důležité je taky vystihnout tón, jakým značka mluví. Proto na svých workshopech trénuji trénuji účastníky, aby dokázali stejné sdělení překlápět do různých poloh. Vyzkouší si, jak popsat nějaký produkt - třeba skládací hrábě - odborně, rebelsky, hravě nebo úřednicky.

Jak na to, aby text fungoval

Co všechno přispívá k tomu, aby text správně fungoval?

Velkou roli hraje rytmus, a to nejen u sloganů. Například u webových aplikací, kde si “povídáte” se strojem, je důležité, aby text nepůsobil “psaně”. Jednoduchou a užitečnou pomůckou je, když si text zkusíte říct nahlas. Jestli vám nepůjde z pusy, nebude příjemný ani lidem, kteří ho budou číst na obrazovce.

Jak se pozná dobře napsané copy?

Text by měl být především funkční. To znamená, že čtenáři usnadní život a v ideálním případě zpříjemní den. Kreativitu je potřeba odstupňovat podle toho, jestli píšete chytlavý slogan, nebo formulář, kde uživatel musí hned pochopit, co má dělat a co kam vyplnit.

Kniha vydaná ke stému výročí fotoarchivu ČTK provází čtenáře stoletou historií republiky. Představení velkých historických událost v drobných textech byla výzva.

Jak má vypadat správně vystavěný titulek článku?

Určitě upoutat. Jinak si čtenář článek ani nerozklikne. A sdělit, co mi přečtení článku přinese. Já ráda mluvím s čtenáři na rovinu. Nejsem zastánkyní bombastických titulků ani tajemných formulací.

Jak chutná textařský chleba

Jaké je to živit se copywritingem?

Na textařině mám nejradši pestrost. Jeden týden píšu o smartphonech pro nevidomé, příští týden si hraju s příběhem starých odrůd švestek nebo labských lososů. Teď mluvím o publikaci ke stému výročí Národního zemědělského muzea, která právě vychází. Tuhle práci jsem si vysloveně užívala.

Příběhy nás dokážou přenést napříč staletími. V publikaci pro Národní zemědělské muzeum se dočtete, jak kdysi lisovalo víno, chytali lososi nebo vařilo na otevřeném ohni.

Kde všude se může textař uplatnit?

Samozřejmě v reklamní branži. Ale také všude tam, kde jsou potřeba texty, to znamená i ve firmě, která vyvíjí mobilní aplikace nebo tvoří webové stránky. Specifickou odnoží je správa sociálních sítí, další možností je spolupráce s velkým e-shopem, kde tvoříte popisky. Stále víc firem poptává někoho, kdo by jim psal články pro blog, newslettery, ale také prodejní a transakční e-maily.

Jak trénovat psaní, aby se člověk dokázal copywritingem dobře živit?

Trénovat je přesné slovo. Textař se potřebuje neustále udržovat v kondici. Proto jsem vymyslela tvůrčí dílnu #COPYherna, která copywriterům pomáhá vymanit se z rutiny. A ukázalo se, že podobný přístup svědčí nejen copywriterům, ale i laikům, kteří mají ze psaní obavy. A pak všem doporučuju číst. Hlavně autory, kterým byste se chtěli vyrovnat. Zkoumejte, jak to dělají, že text plyne, je poutavý a živý. Ale musíte přitom taky psát. Hodně a pokud možno rádi.

O zimních víkendech Olga vyráží na běžky. Technika skate se hodí všem volnonožcům - musíte udržet rovnováhu při jízdě na jedné lyži!

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také