Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Dvě kamarádky přešívají nechtěné pánské košile na dámské topy a sukně. Zájem je obrovský
vložila 22.5.2019
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Dvě kamarádky přešívají nechtěné pánské košile na dámské topy a sukně. Zájem je obrovský

Dvě kamarádky Andrea Šlechtová a Tereza Bourová společně studovaly na osmiletém gymnázii a po letech, když se znovu potkaly, zjistily, že je spojuje stejný zájem. Obě rády tvoří, a tak se rozhodly založit společný projekt a zaměřit se na upcyklovanou módu, se kterou měla Tereza zkušenosti už z dřívějška. Sama pro sebe si ráda přešívala košile ze second handů na dámské topy. A tak vznikl podnik zaměřující se na slow fashion neboli pomalou módu, pro který jsou důležité tradiční hodnoty, kvalita a lokálnost.

Košile, které nikdo nechce, využívají jako materiál pro své outfity

Chtěly jsme se vydat jiným směrem, než je klasický globální módní model fast fashion, který používají běžné módní řetězce. Kvantita a rychlost výroby je pro ně důležitější než samotná kvalita,“ vysvětluje Andrea Šlechtová. Jejich podnikatelskou činností je přešívání a prodej nechtěných pánských košil na dámské topy a sukně. „Vše prodáváme pro značkou Koshiless na našem e-shopu a v kamenné prodejně Ateliér UP na pražských Vinohradech,“ pokračuje Andrea.

Při své tvorbě spolupracují s firmou Potex, která vlastní po Praze textilní kontejnery. „Při třídění oblečení nám dávají stranou košile, kterých je obrovské množství a žádná z neziskových organizací je nechce,“ vysvětlují společně. Materiálu na své tvoření mají dost, košile vždy pečlivě vyperou a pak už vymýšlí střihy, se kterými jim pomáhá švadlenka Alenka. Hotové produkty pak nafotí a vloží na e-shop.

Finální produkt je kvalitní a nadčasový kousek, za kterým stojí příběh, několik hodin práce a lidé, se kterými se zákazníci mohou osobně setkat,“ vysvětlují obě podnikatelky a dodávají, že jejich oblečení je ženské, laděné do pastelových barev. „Často využíváme výšivky, abychom modely jednoduchým způsobem ozvláštnily,“ vypráví Tereza.

Za každým produktem stojí příběh a hodiny práce

Tento obor si zvolily proto, že se obě zajímaly o módu a environmentální tématiku. „Podnikání vyplynulo tak nějak samo. Byl to zcela přirozený proces a nešlo přímo o volbu, jestli to budeme dělat, nebo ne.“ Zpočátku ani neplánovaly zakládat značku. Protože byl o jejich výrobky zájem, rozhodly se do toho jít více organizovaně. „Nejnáročnější je pro nás vytvoření systému kontroly košil. Často se setkáváme s fleky, které nejdou vyprat a vše musíme kontrolovat i několikrát, abychom zákazníkovi neprodaly něco, co nebude 100% kvalitní,“ říkají společně.

Svou práci mají rozdělenou podle toho, co je baví.  Terka se věnuje navrhování, vybírá barvy a stará se o obchůdek. Andrea má na starosti online komunikace, e-shop a všechno možné pobíhání a zařizování kolem. „S šitím nám pomáhá kamarádka Alena Hartmannová, která je sice samouk, ale velmi zapálený. Bez ní bychom byly úplně ztracené,“ říká Andrea.

Největší odměnou je pro ně chvála od zákaznic a velký zájem o jejich zboží. „Obecně povědomí o udržitelné módě roste spolu s tím, jak se říší informace o módním průmyslu. Když víte, že je něco špatně, a chcete se změnit a nakupovat lépe, nastane často problém, že nemáte kde,“ vysvětlují podnikatelky.

Podnikání Tereza s Andreou věnují přibližně 20 hodin týdně. Tereza ještě studuje a Andrea pracuje. Inspiraci sbírají na internetu nebo sociálních sítích. „Často používaným motivem jsou květiny, které máme obě rády a do naší tvorby se promítají ať už s výšivkami, nebo jako doplněk při focení.“

Jejich největším přáním je, aby se lidé více zajímali o původ svého oblečení, odkud pochází a kdo ho šije.

 

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také