top of page
Vyhledat
Obrázek autoraIveta Kocmanová, AMSP ČR

eŽena roku 2022: Hana Šormová

Aktualizováno: 20. 9. 2022

Hlasovat pro Hanu můžete pod pořadovým číslem 7 ZDE. Hlasování probíhá od 20. 9. do 30. 9. 2022 a z jednoho e-mailu se započítává jeden platný hlas.

VÍCE O PODNIKÁNÍ HANY

  • Webové stránky: www.takaro.cz

  • Začátek podnikání: 2020

  • Obor podnikání: Maloobchod (přeprodej hraček pro děti a výroba vlastní značky hraček a knih)


PODNIKATELSKÝ PŘÍBĚH

Co byl Váš důvod pro vstup do podnikání?

Úplně poprvé jsem začala podnikat ještě před dětmi. Chtěla jsem více cestovat a to se neslučovalo s prací v kanceláři. Začínala jsem jako copywriterka na cestách. Jednou jsem dostala zakázku na napsání pohádkové knihy a to zcela změnilo můj budoucí směr podnikání. S příchodem prvního syna jsme mu s partnerem chtěli dát jednou možnost, kde bude studovat, zda bude chtít mít domácí vzdělávání, cestovat s ním a trávit s ním smysluplně čas. Bylo jasné, že minimálně jeden z nás by musel pracovat z domu, nejlépe podnikat sám na sobě. My jsme ale chtěli něco více - rozvíjet společný rodinný byznys, který by byl navíc zaměřený na naše děti. Aktuálním důvodem podnikání jsou tedy naše děti, chuť cestovat, být nezávislý na lokalitě a nově taky mít možnost dopřát zdravotní péči mladšímu synovi (má menší vrozenou vadu, která vyžaduje denní rehabilitace).

Jak a kdy jste začínala?

Začátek by mohl být už ve 3.třídě, kdy jsem vyhrála literární soutěž a obecně knihy byly můj svět. Mám středně těžkou sluchovou vadu a ke knihám jsem utíkala od lidí. Samozřejmě mě nenapadlo, že jednou napíšu 3 dětské knihy a bude se živit nejenom jejich prodejem. Nicméně v roce 2017 jsem vkročila na dráhu copywriterky se zaměřením na cestovatelské články. Shodou náhod se ke mně dostala zakázka na pohádky (dneska už vyšly jako kniha Muchlinka). S narozením syna v roce 2019 jsme mu s partnerem jednou chtěli dát neomezený čas, možnost výběru vzdělávání třebas doma, a tak jsme začali uvažovat nad společným rodinným podnikáním. Po 10 měsících práce před covid lockdownem jsme do světa vypustili naši značku kreativních a vědomostních hraček Tuláčkův svět (dnes dohledáte pod názvem Hravá cesta). Díky lockdownu jsem se dostala k vedení projektu Darujeme české Vánoce. Zde jsme poznali tvůrce krásných českých hraček. Odsud už byl jen krůček k e-shopu TAKARO, který vznikl pár dní po porodu 2.syna

Jaké momenty byly pro Vás nejtěžší a jakých úspěchů si nejvíce vážíte?

Nejtěžší bylo zjištění rakoviny v nejbližší rodině těsně po porodu 2.syna a spuštění e-shopu. Rok na to jsme zjistili diagnózu syna. Člověk se ale nemohl dostatečně nadechnout, protože projekt existoval, museli jsme dále pracovat a při tom zvládat tyto soukromé záležitosti. Lockdown a invazi na Ukrajinu (tím pozměněné chování spotřebitelů) vnímám spíše jako už ony pomyslné třešinky na dortu. Nejvíce si cením, že jsme to nevzdali, v Brně dokonce otevřeli netradiční kamennou hračkárnu, pořádáme o sobotách živé akce pro děti, teď přes léto Kamínkovou pátračku. Cením si i toho, že o nás psal Forbes a v souvislosti s dřevěnými hračkami jsme se mihli v ČT Událostech. Radost mám i z toho, že jsme do sortimentu mohli zařadit i menší české tvůrce hraček, kteří jsou neplátci DPH a jen těžce se do velkoobchodu dostávají. Ovšem největším úspěchem je, že i po tak krátké době (1,5 roku) máme už navracející se zákazníky a že se naše hračky líbí.

Jakých chyb byste se nyní již vyvarovala a co byste rozhodně ve svém podnikání neměnila a všem doporučila?

Nebrali bychom prvního zaměstnance tak brzy po začátku. Bylo to rychle a ukvapené rozhodnutí. Především bychom ho více kontrolovali a nedali mu stejnou volnost, jakou máme na sebe my s partnerem. Rovněž bychom doporučili si dobře vybrat místo pro kamennou pobočku, zda je dobře dostupné, je tam parkovací místo, apod. Také bychom nespěchali tolik na vytvoření ochranné známky a peníze lépe investovali. Těch chyb v začátku je asi více, ale bez nich bychom zase nebyli tam, kde aktuálně jsme. Některé věci se prostě nedají přeskočit. Neměnila bych zaměření na hračky, protože vzdělání je to nejdůležitější, co našim dětem můžeme věnovat. Díky vzdělanosti může společnost růst. Rovněž jsme spokojení, že máme veliký sortiment na české hračky (podporujeme lokální ekonomiku) a teprve teď přidáváme nějaké evropské značky (vyráběné u nás v Evropě).



302 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments

Couldn’t Load Comments
It looks like there was a technical problem. Try reconnecting or refreshing the page.
bottom of page