O ženách, které dělají to, co milují
Letní jídelníček udrží naše tělo a mysl v kondici i ve vedrech
vložila 29.5.2018
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Letní jídelníček udrží naše tělo a mysl v kondici i ve vedrech

Léto je skoro tady a s ním i slunce a žár. Jak být fit, mít dobré nápady a udržet si svěží mysl i v letních vedrech? V horku se obecně hůře pracuje a přemýšlí, můžete však svému tělu pomoci, pokud zvolíte odpovídající letní jídelníček. Ten vám dodá svěžest, potlačí horko a vaše produktivita ani v tropických dnech neklesne.

Stačí se naučit jíst v souladu s přírodou. Začátek léta je ideální pro konzumaci zelených potravin, tmavě zelených listů salátů a divokých bylinek, které nám poslouží jako dokonalý životabudič. Tyto potraviny podporují trávení a pomáhají řešit i nadváhu.

Léto je také ideální čas přejít na zdravou výživu, v teplém období si o ni tělo dokonce samo říká. A pokud mu ji dodáte, budete se cítit plní energie.

Lehká jídla usnadní trávení, které je třeba v létě podpořit

Počátkem léta doporučuje i tradiční čínská medicína věnovat zvýšenou pozornost právě tenkému střevu, kde dochází k trávení a vstřebávání potravy.  Léto je zastoupeno elementem ohně, který znamená teplo a světlo, v organismu mu odpovídá srdce a tenké střevo, které je třeba v této době posílit i vhodně zvolenou stravou.

Zkuste každou svou porci zpestřit dostatečným podílem zeleniny. Pokud to bude polovina talíře, budete se i po jídle cítit svěží a nebudete naopak padat únavou, jak se často po velkém sytém jídle stává.

Vybírejte lehká, krátce tepelně upravená jídla, vyhněte se pečení a smažení

V létě jsou vhodná lehká studená nebo jen krátce tepelně upravovaná jídla. Vynechat bychom měli příliš dlouhé vaření, pečení či smažení a omezit solení.

Zvolíme-li nevhodnou stravu pro toto období, stěny tenkého střeva se potáhnou hlenem a tukem, zhorší se kvalita krve a budeme překyselení. Zanesené tenké střevo pak zvyšuje svůj objem a my to poznáme na zvětšujícím se bříšku. 

Nešetřete na ovoci a zelenině a hodně pijte

Naopak nám tělo poděkuje, zvýšíme-li v této době příjem ovoce a zeleniny, které příroda sama hojně nabízí. Tenkému střevu rozhodně prospějí špenát, kapusta, čekanka, rukola, mangold, brusinky, pohanka, amarant či červené fazole.  Výborné jsou ale i divoké rostliny, jako listy pampelišky, sedmikráska, ptačinec žabinec, bršlice a další. Můžete je používat do salátů, pomazánek, polévek, jako přílohu – například podobně jako špenát. Přílohu pak obecně můžete více nahradit zeleninou.

Nezapomínejte pít dostatek čisté neperlivé vody, která zlepší vyprazdňování střev. Užívejte si také čerstvé ovocné a zeleninové šťávy, freshe a smoothie, které osvěží, dodají živiny a ještě organismus očistí. Vhodné jsou i bylinné čaje, máta podporuje trávení, k očistě střev je výborný také rooibos. Peristaltiku střev podpoří zvýšený příjem vlákniny, která je právě v ovoci a zelenině, ale i v celozrnných potravinách.

Pro zdravou střevní mikroflóru jsou vhodné také zakysané mléčné výrobky, které můžete využívat hojně i do salátů. Občasný půst střevům také prospěje. Zkusit můžete třeba jen jeden zeleninový den v týdnu nebo pití čerstvých šťáv. Hned se budete cítit volněji, svobodněji a vaše mysl bude plná nápadů. 

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také