Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Jana Fišerová rozjela Family Bakery - první cupcakový e-shop v České republice
vložila 30.11.0001
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Jana Fišerová rozjela Family Bakery - první cupcakový e-shop v České republice

Připravila jsem si pro Vás, milé čtenářky, sérii rozhovorů se začínajícími firmami. Jako první mi padla do oka paní Fišerová. Její příběh a osoba je mi velice sympatická. Podnikající i podnikavá žena žijící ve stejně zemi jako já a navíc předmětem obchodu je sladké potěšení. Jak jsem mohla odolat?

Jana Fišerová společně s rodinou rozjela první cupcakový e-shop v České republice nazvaný Family Bakery. Inspiraci našla ve Velké Británii, kde již 16 let žije. Plánovaný e-shop shodou okolností s rodinou rozjela během koronavirové pandemie. Paní Jana prozrazuje, že se od začátku potýkají s nedůvěrou českých zákazníků, kteří zpochybňují celorepublikové doručování dokonalých a čerstvých cupcaků. O tom, že sny se plní, vypráví Jana Fišerová, která přihlásila do grantového programu Podnikavé ženy a také soutěží o ceny SDG.

Žijete ve Velké Británii a podnikáte v České republice. Co Vás k tomu vedlo? Jak vše zvládáte?

Ano, již 16 let žiji v Británii, kde přednáším na vysoké škole a odkud vedu Family Bakery. Maminka nebyla spokojená v zaměstnání, já přednášela o podnikání a inspirovala jsem se začínajícími podnikateli, a do toho jsem chtěla v Česku investovat do koupě nemovitosti, abych se tam mohla jednou vrátit. A tak se zrodil nápad jak využít maminky zkušenosti z cukrářství, moje znalosti z obchodu a podnikání a připravit půdu pro návrat domů. Sepsala jsem byznys plán a jemu následně podřídila hledání vhodné nemovitosti, která by splňovala požadavky rodinného sídla a sídla rodinné firmy. To se povedlo, když jsem v roce 2015 koupila nemovitost v Polepech u Litoměřic, ve které se naše rodinná cukrářská výrobna dnes nachází.

Je samozřejmě extrémně náročné vést firmu a mít zaměstnání na plný úvazek. O to víc, když nejsou v jednom městě, ani v jedné zemi! Člověk ale samozřejmě nemá v životě pouze práci. Udržet si osobní život, fyzické a psychické zdraví a do toho řešit rekonstrukci nemovitosti není nijak snadné v nejlepších dnech. Když to ale vše musíte vybalancovat navíc v době pandemie, kdy vládní opatření ze dne na den téměř úplně zastavila chod firmy a navíc mi zamezila snadné cestování do ČR, to už je opravdu hodně i na mě. Nebudu tedy lhát a předstírat, že se současná situace nijak neodrazila ani na firmě, ani na rodině a vše šlape tak jak bychom si přáli. Byl a je to nesmírně náročný rok jak osobně, tak profesně a jak pro nás, tak pro naše klienty. Nicméně, protože jsme s rodinou na jedné lodi a firemní peníze jsou v podstatě rodinné peníze,  všichni jsme na výsledcích zainteresovaní a snažíme se to vydržet jako rodina i jako firma.  

Plánujete se zcela vrátit do rodné země?

Ačkoli bych nerada úplně vystoupila z akademické obce a zpřetrhala vazby se Spojeným královstvím, podnikání mě ohromně baví a naplňuje a právě v něm vidím svou budoucnost a možnost se dále realizovat. Pandemie sice vše dost zkomplikovala a plány se časově posunuly, návrat do rodných Čech ale stále plánuji. Nicméně základem je mít zrekonstruované bydlení a prosperující firmu a na tom v současnosti všichni tvrdě pracujeme. 

Proč zrovna cupcaky?

Když jsem s maminkou zvažovala obnovení jejího cukrářského řemesla, rozhodly jsme se, že českým zákazníkům nabídneme cupcakes – mini-dortíky, do kterých jsem se zamilovala v Anglii. Cupcake je taková mini-oslava pro jednoho, kdy máte celý dort sami pro sebe a s nikým se nemusíte dělit. Jsou ale také velice praktické a skvěle se s nimi plánuje např. oslava či svatba, protože můžete přesně zvolit počet cupcaků na počet hostů. Nikdo tak nezůstane zklamaný, že na něj nezbylo, jako se tomu stává při krájení dortu. Cupcaky jsou navíc skvěle verzatilní a flexibilní. V mini verzi se skvěle hodí na rauty a sladké bary, dají se skvěle ladit do barev dle přání zákazníka, a to barvou papírového košíčku, ve kterém se cupcakes pečou. Cupcaky můžete zvolit i v bezlepkové či veganské formě ale i přes to mohou být součástí jednoho designu. Dokážete tak uspokojit všechny vaše hosty, aniž byste kompromitovali vaši představu o vzhledu či rozpočtu. Proto čím dál více nevěst proto volí cupcakovou věž jako alternativu tradičního několikapatrového. Nemusí trávit hodinu krájením dortu, nemusí se bát o své krásné šaty, ale i tak může splnit tradici zakrojení dortu, který bývá v menší verzi na vrcholu věže.  

Recept na cupcaky je Váš vlastní, inspirovaný britským kulinářstvím, a nebo se jedná o standardní produkt? Na webových stránkách uvádíte, že Vámi nabízené cukrovinky jsou vyrobeny z nejlepších ingrediencí a nejkvalitnějších přírodních surovin. Kde nakupujete a na co si při výběru dodavatelů dáváte pozor?

Ačkoli se držíme původních receptur, adaptujeme je na české prostředí a obohacujeme o regionální suroviny. Zkrátka bereme to nejlepší co je na trhu k dispozici a s tím pracujeme. I proto jsem loni získali prestižní ocenění Regionální potravina Ústeckého kraje. Nekupujeme tedy vejce, která byla dovezena ze zahraničí, nýbrž odebíráme bio vejce z českých chovů. Čerstvé mléko odebíráme z malé rodinné farmy v Brňanech u Litoměřic, sezónní ovoce pak od místních farmářů. Vanilku naopak používáme jen tu nejlepší z Madagaskaru, čokoládu výhradně belgickou a i na takovém detailu jako je sůl si zakládáme a kupujeme jen přírodní, čistou, mořskou sůl původem z anglického Cornwallu. Smysl pro detail a kvalitní suroviny jsou totiž základem naší výroby. U dodavatelů je pro nás navíc důležité, aby dodržovali základní lidská práva a standardy animal welfare a fair trade.

Doručit cupcaky čerstvé a neporušené zajisté není snadný úkol. Jak dlouho trval vývoj balení a kdo za tím stojí?

V Británii je již celkem běžné posílat potraviny poštou či jinou přepravní službou – místní farmy posílají po celé zemi své masné a mléčné výrobky a cukrárny posílají dorty a zákusky. Nejvíce mě v našich začátcích inspirovala Rachael’s Kitchen, která z anglického Essexu posílá cupcakes po celém Spojeném království.  V té době se i slušně rozjížděla česká e-commerce,  a proto jsme se rozhodli zpřístupnit naše cupcakes všem zákazníkům v ČR a spustit první cupcakový e-shop v ČR. 

Mít e-shop ale neznamená jen umožnit zákazníkům objednat si online. Zásadní je doprava zboží až k samotnému zákazníkovi.  Logisticky zajistit vlastní přepravu po celé ČR pro nás ale nebylo nikdy možným řešením – je těžko proveditelné a hlavně není dlouhodobě udržitelné s jednou krabičkou cupcakes jet na druhý konec republiky. Proto jsme se rozhodli spolupracovat s Českou poštou a využít jejich husté přepravní sítě po celé zemi. Museli jsme se ale připravit na nepředvídatelné zacházení s balíky během přepravy. Navázali jsme tedy spolupráci s VOŠ Obalové techniky ve Štětí, jejichž studentům jsme problém představili. Vzhledem ke komplexnosti celého problému nakonec řešení vyvíjela studentka v rámci své závěrečné práce a absolutoria. Řešení jsme společně testovali a vyvíjeli v podstatě celý rok. Nicméně veškeré pokusy při reálném testování selhaly. Byl to nesmírně dlouhý, náročný a frustrující proces. 

Nakonec jsme spojili několik řešení do jednoho a to konečně zafungovalo. Jenže to na začátku vůbec nebylo estetické a ani šetrné  k životnímu prostředí. Začali jsme tedy princip vylepšovat a hledali jsme recyklovatelná a biodegradabilní řešení. Nechtěli jsme používat nerecyklovatelné plasty ani polystyren. To se nám nakonec podařilo a naše vynikající cupcakes posíláme v krásném dárkovém balení, které je ochráněno materiály, které jsou nejen funkční ale i šetrné k životnímu prostředí. A to je pro nás nesmírně důležité.

Zásadní problém u přepravy skáze podléhajících potravin je samozřejmě udržení správné teploty. To jsme vyřešili díky spolupráci s britskými firmami, které se specializují na výrobu ledu a izolací. Díky službě EMS (Express Mail Service) navíc garantujeme doručení kamkoli v ČR do 14.00 (v některých městech dokonce do 12.00). Cupcakes k zákazníkům tedy nikdy necestují déle než 24 hodin.

Největší problém ale bylo obal navrhnout tak, aby cupcakes byly ochráněny před otřesy a nárazy při transportu. Cupcakes jsou velice křehké a delikátní produkty, takže jakmile krabici otočíte vzhůru nohama, logicky se zákusky poškodí. Tomu ale dokážeme předejít díky našemu unikátnímu řešení, jehož každá součást hraje důležitou roli stejně tak jako kvalita použitých materiálů. Ačkoli je v důsledku řešení dost nákladné, jsou naše ceny v přepočtu na cupcake stále konkurenční a někdy i levnější než v některých cukrárnách.  Portfolio našeho e-shopu se tedy chystáme i nadále rozšiřovat. V naší nabídce pro regionální klienty máme mimo jiné např. brownies, dortová lízátka cakepops či dortové nanuky cakesicles. Ty bychom chtěli nabídnout i našim celostátním klientům, a proto na tom v současné době pracujeme. 

Co byste poradila začínajícím podnikatelkám při cenotvorbě - na co nemají zapomenout? Jak jste postupovala Vy při vyčíslení balení 16 kusů cupcaků za 999 CZK plus poštovné 59 CZK.

Cenotvorba je podle mého názoru nejdůležitější a zároveň nejtěžší součást podnikání a uvádění produktů na trh. Já využívám nákladový přístup v kombinaci s porovnáním s konkurencí. Začnete tedy od nákladů – kolik stojí krabička, kolik led, kolik izolace, na kolik vyjde vyrobit jeden cupcake atd. To je základ. Pak porovnáte váš produkt a jeho přidanou hodnotu s produktem konkurence a určíte tak pro zákazníka přijatelnou cenu. Další důležitá věc je kapacita výroby tj. kolik cupcaků resp. krabiček dokážete vyrobit za den. Podle toho zjistíte maximální množství, které dokážete vyrobit a tedy maximální možnou tržbu. Odečtete výše zmíněné náklady a se zbytkem pak pracujete. Cena totiž musí vyhovovat nejen vám (nejste charita!) ale i vašim klientům, protože pokud bude cena příliš vysoká, zákazník si u vás nekoupí. Určitě si nechte prostor na možnosti slev. Český zákazník na slevy hodně slyší. To se v zahraničí moc nevidí a přiznám, že jsem to sama podcenila a na slevy nám moc prostoru nezbývá. 

Co je pro Vás úplně nejdůležitější při rozhodování zdali podnikat či nikoli a co pomohlo Vám?

Musíte se počítat s tím, že začátky jsou těžké a pomalé. Vše trvá déle než přepodkládáte. Vše je komplikovanější než se zdá. Uspokojit české úřady je velmi těžké a některé požadavky jsou natolik směšné, že budete zvažovat, jestli to vůbec stojí a to. Vůbec české podnikatelské prostředí není zrovna moc příznivé pro malé a začínající podnikatele, tak jako tomu je ve více podnikatelsky vyspělých zemích, od kterých se máme hlavně legislativně stále co učit. Neustále musíte počítat s nejhorším možným scénářem a být připravená na nepředvídatelné, viz současná pandemie. Family Bakery je dobře diverzifikovaná firma – dodáváme zákusky a dorty do kaváren, spolupracujeme s cateringovými agenturami, svatebními salony, prodáváme na farmářských trzích, máme vlastní prodejnu. I tak jsme ale prakticky ze dne na den přišli o naprostou většinu zakázek. Nikdy by nás nenapadlo, že bychom mohli o všechny naše prodejní kanály přijít najednou. Ale i to se stalo. Mně pomohla rodina a stabilní zaměstnání. Protože jsem dost risk averzní, neopustila jsem zázemí zaměstnání hned na začátku podnikání. Vím, že je spousta podnikatelů, kteří do toho jdou po hlavě. Někteří třeba ani jinou možnost nemají. Já jsem naštěstí v této pozici nutnosti a urgence nebyla, a to mi hodně pomohlo. Když totiž rozjedete rodinnou firmu, nejste na úspěchu firmy závislí jen vy, ale celá vaše rodina a to je hodně velké břemeno a obrovský risk, který pro mě byl a stále je tou uzdou, která mě drží při zemi a zajišťuje to, že firma roste udržitelně bez velkých rizik ve formě nezajištěných půjček a příliš ambiciózních investic. 

Co si slibujete od účasti na projektech jako je právě grant Podnikavé ženy a ceny SDG? Aktuálně procházíte Akcelerátorem Cen SDGs, jak se vám dosavadní program líbí? V čem vidíte největší přínos pro váš projekt?

Doufám, že díky nominaci do TOP dvacítky Podnikavých žen se o našem projektu zvýší povědomí a že zákazníci vyzkouší na náš eshop a pošlou někomu krabičku cupcaků jako originální sladký dárek. Od cen SDG si slibuji, že získáme na náš projekt důležitou zpětnou vazbu a případně i kontakty na místní české dodavatele, kteří by s námi chtěli spolupracovat.  Účast a dobré umístění v těchto soutěžích mi také dodává seběvědomí v úsilí dále pokračovat. To, že Family Bakery byla vybrána do akcelerátoru SDG nám pomůže se dostat na mapu odpovědných podnikatelů, kterým záleží na udržitelnosti nejen vlastního podnikání, ale i prostřední, ve kterém se firma nachází, ať už lokálním či globálním. Program je plný skvělých podobně smýšlejících lidí, v čemž vidím ohromnou povzbuzující sílu. Osobně je to pro mě pak skvělá příležitost se seznámit s podnikateli a firmami, což bývá na dálku z Anglie dost komplikované. Díky pandemii je ale program online a můžu se ho tedy efektivně účastnit z Manchesteru stejně jako by to bylo možné z Polep. 

•••••••••••••••

Chcete-li vyzkoušet: kód "podnikavazena2020", je na 10%, uplatnit lze na osobu jednou a platí do konce ledna 2021 

*************

Asociace společenské odpovědnosti letos již počtvrté udělila Ceny SDGs udržitelným projektům, které mění Česko a svět k lepšímu. Projekty přihlášené do Cen SDGs 2020 mají letos poprvé možnost zapojit se do Akcelerátoru Cen SDGs. Momentálně se tak 25 projektů účastní rozvojového programu a následné individuální akcelerace, která jim pomáhá znásobit pozitivní dopad aktivit, které na podporu SDGs již realizují. Během akcelerace projekty získají odborné vedení, cenné kontakty a praktické rady, jak rozvíjet produkty, služby či nové obchodní metody. Akcelerátor vznikl ve spolupráci Asociace společenské odpovědnosti a Impact Hub, za laskavé podpory společností Google, Unilever a České rozvojové agentury pod záštitou Ministerstva zahraničních věcí.

 

 

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také