Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Jak s přehledem zvládat stres: Malý manuál pro podnikavé ženy
vložila 6.11.2020
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Jak s přehledem zvládat stres: Malý manuál pro podnikavé ženy

Podnikání může přinášet spoustu radosti, ale odvrácenou stranou mince je obvykle vykoupení této radosti v podobě velké dávky stresu. A podceňovat stres se rozhodně nevyplatí. Ve chvíli, kdy vás potká vyhoření, následuje zdravotní kolaps a skončíte v nemocnici na kapačkách, už je pozdě.

Nesmírně důležité proto je stresu předcházet a umět s ním pracovat, když přijde. Mám pro vás pár rad, kterými se řídím já.

 

Organizace času

Při podnikání je v první řadě potřeba naučit se efektivně využívat čas. 

Mám vytvořený systém organizování pracovního týdne a každého pracovního dne, takže mám vždycky přesný přehled o všech aktivitách. Nejsem tam „štvancem“ svých povinností, ale naopak mám pocit, že vše zvládám s přehledem a maximálním klidem. Když se vám podaří mít svůj každodenní harmonogram pod kontrolou, budete odcházet domů v klidu.  

Není nic horšího než chaos, kdy nevíte, co vás ještě čeká.

Nezapomínám ani na organizaci svého volného času. Je pro mě důležité mít vyhrazený čas na rodinu, přátele a koníčky. Ale taky na relaxaci a odpočinek, o kterých píšu níže. Nikdy neukrajuji ze svého volného času hodiny pro podnikání. Odpočinek je důležitý a pomáhá redukovat stres.

 

Příjemné prostředí v práci i doma

Vytvořila jsem si co nejpříjemnější prostředí, a to jak v kanceláři, tak i doma (protože doma v těchto dnech logicky trávím nejvíc času). 

Myslím si, že cítit se dobře je základem pro kvalitní pracovní výkon. Pořádek na pracovním stole opět navodí pocit, že mám situaci pod kontrolou a zvládám všechno, co musím. Dřív jsem to moc neřešila a stůl mi nestále přetékal lejstry, účtenkami a špinavými hrnky, což mi akorát tak navozovalo pocit, že nestíhám všechnu práci natož si uklidit. 

Pracovní prostředí se taky snažím zpříjemnit různými drobnostmi na stole, jako jsou fotky, svíčky a pokojovky.

 

Pohyb a dostatek spánku

Od jisté doby již nepodceňuji odpočinek a odreagování se. 

Každému k odreagování během nabitého pracovního dne pomáhá něco jiného. Mám známé, kteří si vybarvují antistresové omalovánky nebo kreslí mandaly. Já teď většinou pracuji z domu, takže si během dne dávám pár přestávek, při kterých se věnuji jednoduchým domácím pracím, při kterých nemusím moc přemýšlet (např. zaliju kytky nebo umyju nádobí). Vlastně tak zabiju dvě mouchy jednou ranou  

Důležitá pro mě není jen relaxace, ale i pohyb, který považuji za aktivní odpočinek. Při jakémkoliv sportu si vyčistíte hlavu a přijdete na jiné myšlenky.

V neposlední řadě musím zmínit dostatečný spánek, při kterém si odpočine váš mozek. Všichni víme, že optimální je 7-8 hodin spánku, což se snažím dodržovat. Ke kvalitě spánku pomůže i to, když ložnici před spaním dobře vyvětráte a udržíte v ní spíše chladnější vzduch. Do ložnice taky nepatří žádná elektronická zařízení.

 

Pár minut minut klidu meditace

Jsem toho názoru, že každý podnikatel by měl vyzkoušet dechová cvičení a meditaci. Ne každému to sedne, ale je tu šance, že naleznete něco, co vám opravdu pomůže. 

Téměř každý den se věnuji několika minutové technice k prodýchání a srovnání myšlenek během náročného dne. I tak krátký čas pomůže k nabrání nových sil. Dechových cvičení existuje dlouhá řada, některé najdete třeba v tomto článku, ale podívejte se i na Youtube. Můžete si vyzkoušet, které vám bude vyhovovat. 

Výborně se mi osvědčila i jóga, ke zklidnění ducha a protažení těla. Bohužel na ni nemám čas každý den, ale snažím se alespoň párkrát do týdne.

 

Přírodní adaptogeny

Moc nevěřím nejrůznějším „zázračných“ doplňkům stravy, které mají podpořit činnost mozku a pomoc k lepšímu soustředění. Nedávno jsem ale objevila přírodní adaptogeny, které jsou už dlouho důležitou součástí protistresové terapie. Opět jich existuje mnoho, možná vám něco řeknou názvy jako: vitánie snodárná (ašvaganda), ženšen pravý, klanopraška čínská, rozchodnice růžová, lesklokorka lesklá (houba reishi), rezavec šikmý (houba čaga).

Adaptogeny v podstatě pomáhají tělu i psychice zvládat jak akutní stresové situace, tak i dlouhodobý stres. Některé by měli mít i schopnost přímo snižovat hladinu stresového hormonu kortizolu. 

Nejznámějším adaptogenem je asi ženšen, po kterém jsem kdysi sáhla jako první. Jenže problém je, že přípravků s ženšenem existuje opravdu hodně a ne všechny jsou kvalitní a pomáhají. Teď už pár měsíců užívám ashwagandhu (neboli ašvagandu – vitánii snodárnou), které se taky říká indický ženšen, a která má na mě celkem silné účinky a je to jeden z mých nepostradatelných pomocníků ke zvládnutí celého tohodle období korony. Ostatní zatím vyzkoušené nemám, protože mám teď pocit, že víc nepotřebuji. Ale uvidíme

 

Klidně se se mnou podělte i o vaše tipy, jak zvládáte stres. Třeba si pomůžeme navzájem

 

 

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také