Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Nenechte se od sportování odradit ani koronavirem. Cílem je začít, říká vzpěračka Adéla Jurková
vložila 5.5.2020
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Nenechte se od sportování odradit ani koronavirem. Cílem je začít, říká vzpěračka Adéla Jurková

Adéla Jurková je vzpěračka a těžká břemena jsou její hobby. Sport je pro ni především způsobem, jak se odreagovat a odpočinout si. A také prostředníkem k tomu, aby mohla více jíst. Byla u zrodu projektu @naholkydobry, který ukazuje ženy přesně takové, jaké chtějí být, navzdory genderovým stereotypům o křehkém ženském pohlaví. Na jaře loňského roku se stala také ambasadorkou projektu Cílem je začít, který vznikl u příležitosti zavedení tvarohu Protein Bohušovické mlékárny na trh. V rozhovoru nám prozradila nejen to, jak sportuje za nynější koronavirové situace.  

Táhlo vás to ke sportu už od dětství?

Bohužel ne a teď v dospělosti toho velmi lituju. S trochou studu musím uznat, že přesně já jsem byla ten typ, který s oblibou využíval každé příležitosti k tomu mít na tělocvik omluvenku. Bavily mě pouze některé druhy míčových sportů a některé disciplíny atletiky. Kde bych však mohla být, kdybych se neflákala. Obecně ve sportu platí, že co se člověk v mládí naučí, ve stáří jako když najde a absence nějaké obecné pohybové průpravy limituje.

Kdy jste se dostala přímo ke vzpírání?

Ke vzpírání jsme se dostala v roce 2016, kdy jsem druhým rokem závodila v silovém trojboji. V tělocvičně (nebylo to klasické fitko, spíše crossfitový gym), kam jsem docházela, měli tréninky vzpěrači. Slovo dalo slovo a já chtěla vzpírání vyzkoušet. Vzpírání mi velmi imponovalo, jelikož je při něm potřeba rychlost, síla, přesnost. Tedy vlastnosti, kterými jsem zrovna neoplývala.

Často slýchám, že se vzpírání pro ženy nehodí. Můžete to nějak vyvrátit?

Nedovedu si představit, proč by se nemělo hodit. Silový trénink zvyšuje hustotu kostí, zmírňuje projevy stárnutí, jako je například ztráta svalové hmoty. Cvičení je obecně spojeno s lepší kvalitou života, jelikož pomáhá léčit deprese, zlepšuje náladu a kvalitu spánku. Žádná negativa proti vzpírání jednoduše neexistují. Jediným nebezpečím je riziko zranění, které je ale u všech špatně technicky prováděných cvičení stejné.

Jak často trénujete za normálního režimu a jak?

Trénuju většinou čtyřikrát až pětkrát týdně. V rámci tréninku se na začátku musím rozhýbat a zahřát, pak přichází na řadu samotný trénink a na konci pár cviků na břicho (abych předcházela dysbalancím) a protažení. Celý trénink mi zabere přibližně 2 hodiny. V rámci roku se můj trénink mění na objemu a intenzitě – čím blíže mám závody, tím těžší zvedám váhy a ubývá mi opakování. 

Jak se vás dotkla současná situace způsobená koronavirem?

Bohužel dost zásadně…Byla jsem v přípravě na závody, které jsem měla mít v půlce března a najednou mi skončila příprava a byly zrušeny i závody. Trénuju s těžšími váhami a s těmi se, za předpokladu, že bych závaží a činky měla doma, v bytě trénovat nedá. Ale o to více se těším, až si zase budu moct zavzpírat.

Jak teď trénujete?

Věnuju se jinému pohybu. Hodně chodím do přírody a na hory. Pro odreagování taky hraju stolní tenis a z cílených tréninku cvičím hlavně s vlastní vahou a na místo zvednuté váhy se soustředím na vyšší počty opakování a dávám svalům zase jiný impuls.

Dá se kvalitně cvičit i doma?

Určitě dá. Na cvičení doma je však nejtěžší se donutit. Stejně jako práce z domu má cvičení z domu své mouchy a aby to k něčemu bylo, je potřeba se soustředit a neodbíhat k ničemu jinému. Pokud vás irituje každé smítko na zemi, tak se vám bude doma cvičit těžko.

Hlídáte si teď nějak více jídelníček?

Kupodivu to ani není nutné. S omezením pohybu a pobytem doma jsem se bála toho, že z dlouhé chvíle budu podnikat nájezdy na lednici a neustále vyhlížet něco nového, naštěstí se tak nestalo. S omezením pohybu mi totiž přirozeně klesnul apetit a já si tak hlavně hlídám, abych měla dostatek vitamínů a minerálů a také bílkovin, abych nepřišla o pracně vybudovanou svalovou hmotu.

Co byste doporučila čtenářkám, které se cvičením teprve začínají?

Teď je na to skvělý čas, protože kvůli omezením máme všichni daleko více času na sebe. Můžete začít postupně cvičit doma a dostávat se do kondice, přičemž neexistují výmluvy na kávu a dortík s kamarádkou. Vzhledem k uzavření restaurací si můžete vařit doma a budete si stoprocentně jisté, co v jídle je nebo není. 

S těmi začátky souvisí i projekt Cílem je začít, jehož jste ambasadorkou. Můžete nám ho nějak přiblížit?

Cílem je začít je tom začít se zdravým životním stylem a neodkládat nic na zítřek. Snažíme se lidi motivovat do pohybu. Pro zapojení stačí označit @cilemjezacit na své fotce na Instagramu a dáte nám vědět, že jste s námi.

Proč jste do ambasadorství šla?

Vím, jak náročné byly moje začátky a jsem moc ráda, že mohu podporovat další lidi k tomu, aby začali žít jinak a změnili své zvyky. Náš národ je bohužel čím dál více nemocný a čelíme epidemii obezity, proti které je pohyb tím správným pomocníkem. 

 

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také