Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Klára Dohnalová a David Pavel po návratu ze své první dovolené v Kambodže založili v roce 2018 značku .pepper..field.
vložila 5.2.2021
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Klára Dohnalová a David Pavel po návratu ze své první dovolené v Kambodže založili v roce 2018 značku .pepper..field.

Přiváží Kampotský pepř, který je přezdíván šampaňským mezi pepři. Jejich projekt nekončí pouze dovozem věhlasného koření, mladý pár se snaží zemi, odkud pepř pochází, pomoci. Kambodža díky pandemii koronaviru už několik měsíců výrazně sužuje hladomor. Na její pomoc na konci loňského roku vybrali na Hithitu více než milion korun. 

Co vás přivedlo do Kambodže? Obyčejná láska k cestování. Asii jsme znali, ale Kambodža nám tak nějak zkřížila cestu a už jsme v ní zůstali.

Proč právě Kampotský pepř? Protože pomáhat výkupem nejcennější suroviny v zemi, která díky náročné historii nemá vykopány obchodní cesty, je v tomto případě nejen těžké, ale zároveň to nejvíce pomůže tam, kde je potřeba. Je to ekonomický game changer pro tuto zemi a něco, co málokdo zatím umí a dělá. Navíc ten pepř je fantastický.

Kdo za .pepper...field stojí a s kým spolupracujete? Nejsme na to už dávno s Davidem sami dva, jádro firmy ještě tvoří Lukáš, který má na starosti digitální tým a Lenka, která je výrobní manažerkou. Spolupracujeme výhradně s českými firmami - ať už co se týče obalu nebo dílčích spoluprací. Dřevěné krabičky pochází z Poličky od menšího živnostníka, mlýnky nám vyrábí z českého masivu soustružník Jirka, sklo máme z českých skláren na míru, tašky od české firmy z udržitelných materiálů… Když jsme vyráběli .pepper..gin, tak jsme spolupracovali s českými LANDCRAFT, když jsme vymýšleli příchutě na naše ořechová másla .pepper..nuts, tak to bylo s BARENUTS z Prostějova, čokolády nám vyrábí moravský HERŮFEK a podobně. Chceme i do budoucna vše držet v ČR, s ručním zpracováním, udržitelně a odpovědně.

Jak náročný je dovoz právě z exotické Kambodže? Nesmírně náročný. Vůbec se nedivím tomu, že to všechny firmy vzdaly, chce to obrovskou trpělivost, odvahu, nervy ze železa a hlavně - srdce pro tu správnou věc na správném místě. 

Vaším mottem je pomoc tamním farmářům, můžete tento záměr více popsat? V Kambodži je nyní cca 300 - 400 malých farmářských rodin, ale také pár obrovských farem, které vlastní cizinci pro zisk. Tyto velké farmy my podporovat nechceme, neplatí férové ceny a jejich cílem je prostě business. Naopak jsme pod svá křídla postupně zahrnuli všechny nejmenší rodiny farmářů, kterým platíme oficiální fair trade cenu přímo na ruku. Takto oni zcela přirozeně poprvé v historii konečně dostanou zaplaceno za tu neuvěřitelnou práci, kterou od 13.století tradičně dělají, a za kterou se jim nikdy nedostávalo patřičného ocenění.

Již v roce 2018 jste se setkali s prezidentem asociace KPPA a ten vám dal zelenou, co vše poté následovalo? Neuvěřitelný kolotoč. Založení firmy v Kambodži, spousta papírování, vykopání exportních cest, zařízení certifikací, laboratoří, kambodžského týmu, vymyšlení kompletně celého packagingu, produktu, brandingu, marketingu, … Na vše jsme byli sami, všechno jsme dělali prvně a museli jsme mockrát zakopnout, aby .pepper..field dostal tu nádhernou podobu, kterou má nyní. Nikdy jsme to ale nevzdali a s čistým svědomím víme, že značka leží na těch nejzdravějších a nejpoctivějších základech, že všichni uznáváme stejné hodnoty a jsme pyšní na to, co jsme dokázali.

Jak se s tamními farmáři dorozumíváte? Oni neumí samozřejmě anglicky, žijí v těch nejchudších poměrech, jaké Kambodža má, dostupnost k nim je strašlivá, často žijí na odlehlých místech, která nejsou ani na mapě. K tomuto účelu máme kambodžský tým, který je naší spojkou - a my za nimi jezdíme, když jsme zrovna v Kambodži.

Aktuálně procházíte Akcelerátorem Cen SDGs, kde jste se stali jedním z pěti nejlepších projektů a postoupili do jarní akcelerace. Jak se vám dosavadní program líbí? V čem vidíte největší přínos pro váš projekt? Strašně se nám líbí ta interaktivita a generování nových nápadů. Třeba když jsme se trápili s tím, že nám na Hithit přichází příspěvky velmi pomalu, pomohli nám všichni účastníci rozproudit plodnou diskuzi, díky které jsme kampaň ještě více podpořili.

..........

Asociace společenské odpovědnosti letos již počtvrté udělila Ceny SDGs udržitelným projektům, které mění Česko a svět k lepšímu. Projekty přihlášené do Cen SDGs 2020 mají letos poprvé možnost zapojit se do Akcelerátoru Cen SDGs. Momentálně se tak 25 projektů účastní rozvojového programu a následné individuální akcelerace, která jim pomáhá znásobit pozitivní dopad aktivit, které na podporu SDGs již realizují. Během akcelerace projekty získají odborné vedení, cenné kontakty a praktické rady, jak rozvíjet produkty, služby či nové obchodní metody. Akcelerátor vznikl ve spolupráci Asociace společenské odpovědnosti a Impact Hub, za laskavé podpory společností Google, Unilever a České rozvojové agentury pod záštitou Ministerstva zahraničních věcí.

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také