Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

O ženách, které dělají to, co milují
Co je to imposter syndrom a jak se mu bránit?
vložila 30.11.0001
309 Your IP address (2a00:1ed0:17::9337) is not a member of allowed address range. Please, visit https://stream.exchange.cz, logon to your account and add this IP address to the list of allowed servers.

Co je to imposter syndrom a jak se mu bránit?

Pociťujete, že nejste dost dobrá, že děláte málo a že ostatní odvádí lepší práci než vy? To jsou příznaky imposter syndromu (česky syndrom podvodníka), který zažívají mnozí z nás - především ženy, studenti a kreativní lidé. Uvědomění si problémů je první krok k jeho úspěšnému vyřešení. Udělejte si tento kvíz a zjistěte, jestli vás imposter syndrom ovlivňuje a jak se mu bránit. 

 

Co to je imposter syndrom?

Imposter syndrom je, když svůj úspěch přisuzujeme náhodě namísto svého talentu a schopnosti. Tento název představili lékaři Clance a Imes až v roce 1978, ale (převážně) ženy a příslušníci různých menšin ho pociťovali již mnohem dříve. 

 

Ovlivňuje vás imposter syndrom? 

Imposter syndrom se nejčastěji projevuje u velmi ambiciózních a kreativních lidí, či studentů. Zjistěte, zda-li zažíváte imposter syndrom zde

 

Způsoby, jak se s ním vyrovnávat

Přisuzování úspěchu náhodě, nedostatečný pocit vlastní hodnoty, neustále porovnání se s ostatními. To jsou pouze některé z projevu imposter syndromu. A právě proto, že je jeho definice tak široká, neexistuje ani jedna metoda, která by ho definitivně vyřešila. Je ale mnoho způsobu, jak se s syndromem vyrovnat a je jen na vás, kterou kombinaci si zvolíte. 

 

  • Přestaňte se srovnávat: Jste skvělá přesně taková, jaká jste! Na slabých stránkách se snažíte pracovat, své přednosti si uvědomujete a využívat ve svůj prospěch. A pokud se chcete naučit, jak se přestat srovnávat, kliknete zde. 

 

  • Zaznamenávejte své úspěchy: Napište si pět věci, které se vám povedly. Můžete použít deník, papír na poznámky, post-it bloček, cokoliv, co budete mít neustále na očích. A pak pokaždé, když poznámku uvidíte, připomeňte si, čeho jste dosáhli pochvalte se. Budete se cítit zaručeně lépe. 

 

  • Buďte hrdá na své schopnosti: Přestaňte si myslet, že vše, co se vám povedlo, je náhoda. Vaše schopnosti a znalosti jste nezískala přes noc, je to neustálá a vytrvalá práce. Bohužel právě ženy mají tendenci se podceňovat (více na Washington Post). Nebojte se být hrdá na to, čeho jste dosáhla a vypěstujte si zdravé sebevědomí. 

 

  • Oceňte neúspěch: Ten kdo nechybuje se nikdy nepoučí. Naučte se vnímat neúspěch jako něco, co vás posouvá dál a je nezbytnou součástí vývoje. A pokud se vám něco nepovede, buďte k sobě laskavá. Možná nepracujete ve správném oboru, možná jen nemáte svůj den. Základem je nastavit si realistická očekávání a být k sobě laskavá. 

 

  • Vysněte si úspěch: Pokud vás čeká nějaký důležitý úkol nebo projekt, představte si, jaký by byl ideální průběh takového projektu, kdyby vše probíhalo podle plánu. Promyslete si co nejvíc detailů a snažte se být co nejkonkrétnější. Jakmile začnete myslet pozitivně, vězte, že věci se dají do pohybu tím správným směrem.

 

Boj proti imposter syndromu je běh na dlouhou trať. Nízké sebevědomí, pochybnosti a nejistota, strach z neúspěchu. Všechny tyto problémy nezmizí že dne na den. Ale pokud se rozhodnete pro cílenou změnu, nejtěžší krok máte již za sebou. A v případě, že hledáte někoho, kdo vám na této těžké cestě pomůže, najděte si mentora. Ten vás díky svým zkušenostem a znalostem navede tím správným směrem. 

 

Z průzkumu Femme Palette vyplývá, že imposter syndrom ovlivňuje výraznou část populace. Dvě třetiny respondentů odpověděly, že si nevěří a mají tendenci se srovnávat s ostatními. A více než polovina odpovídajících uznává, že neumí přijímat pochvalu za odvedenou práci a podceňují se i přes to, že v ně jejich okolí věří. Dokazuje to, že imposter syndrom je častým jevem nejen ve světě, ale i v České republice.

 

Všichni máme strach z konkurence, máme sklony se srovnávat s ostatními a nosit „masku”. Ale se zdravou mírou sebevědomí se můžeme naučit ocenit naší hodnotu a místo svého okolí se zažít víc soustředit sami na sebe. Časy, kde se ženy bály promluvit, jsou ty tam. Je na čase, abychom začaly věřit v sebe samy. Není to náhoda, jste to VY!

 

Tento článek vyšel v anglickém znění na blogu Femme Palette

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také