O ženách, které dělají to, co milují
Kari našla díru na americkém trhu, vsadila na ekologii a udržitelnost
vložila 11.1.2018
17.1.2018
Kurzovní lístek - Exchange s.r.o.
EUR 25,400 25,650
USD 20,800 21,100
Chci
vyměnit
EUR

Kari našla díru na americkém trhu, vsadila na ekologii a udržitelnost

Američanka Kari Klaus přijela do Prahy na konferenci o životním prostředí a udržitelnosti pořádané Americkým centrem v Praze představit svůj projekt Viva Green Homes. Patří k těm mladým podnikatelům, kterým se podařilo najít díru na trhu a vyplnit ji svým nápadem. 

Její startup vznikl z osobní potřeby – při rekonstrukci. Svůj dům se rozhodla předělat v nízkonákladovém a životnímu prostředí šetrném režimu. Netušila však, že v záznamech o stavební historii svého domu příliš informací o použitých materiálech nenajde...

Pracovala jsi někdy předtím v realitách Kari?

Před mnoha lety jsem promovala na americké univerzitě ve Washingtonu, mám diplom z mezinárodních studií zaměřených právě na udržitelnost. Jedním z největších poznatků, které jsem si ze svého studia odnesla byl fakt, že Američané spotřebují třikrát víc zdrojů, než je světový průměr. Díky tomu jsem si uvědomila, že pokud chceme něco změnit (jako zachránit deštné pralesy a jiné přírodní zdroje) musíme začít u sebe, v USA. 

Chvíli jsem pak pracovala pro vládní agenturu EPA (Environmental Protection Agency), ale více mě to táhlo do soukromého sektoru. Vždy jsem měla vášeň pro vše kolem bydlení a tak jsem se vrhla do největšího průmyslu v celých Spojených státech. Do realit jsem šla s úmyslem naučit své zákazníky to, co jsem sama věděla o životním prostředí a udržitelnosti. Chtěla jsem své vědomosti uplatnit v praxi. 

Nápad na vlastní webový portál se zrodil až když sama renovovala vlastní dům. Jakou to mělo spojitost?

Při renovaci svého domu ze čtyřicátých let jsem použila různé nízkoenergetické materiály, dobrou izolaci atd. a tehdy jsem zjistila, jak těžké je najít v historii domu informace o tom, co bylo použito právě při stavbě. Tato přidaná hodnota nebyla nikde k nalezení. Až když jsem sama udělala rekonstrukci v nízkoenergetickém duchu a viděla jsem kolik jsem investovala, došlo mi, že na žádném serveru nelze dohledat parametry použitých materiálů a další informace. Můj nově zrekonstruovaný dům se na první pohled od ostatních vlastně vůbec nelišil, jen právě za zdmi bylo to, co jsem chtěla vyzdvihnout!

Sama jsem udělala takovou rekonstrukci, protože se o životní prostředí a udržitelnost zajímám, ale jsou lidé, kterým by tento typ rekonstrukce a informací pomohl zvýšit hodnotu domu při jeho prodeji. 

A tak jsem došla k názoru, že je potřeba změnit systém hledání na realitních webech a dostat na právě tyto informace z pozadí stavby do popředí, udělat z nich přednost a vzdělávat tak své zákazníky, že právě toto jsou ty důležité hodnoty při prodeji/koupi domu.

Bohužel jsem ale musela počkat na rozvoj stavebního průmyslu, dokud se nezačalo stavit víc "green" domů, a proto jsem svůj business rozjela až po roce 2014. 

Říkáte, že Američané se začali víc zajímat o životní prostředí až v posledních 5-10 letech?

Ano, myslím si to. Vždy se snažím apelovat na to, jak je udržitelnost pro stavebnictví důležitá. Můžeme toho udělat opravdu hodně. Bohužel, ne každý se o to zajímá, a ne každý má peníze na to, aby mohl mít vše "eco". Musíme víc mluvit o benefitech, kterými jsou zdravější bydlení, lepší kvalita, vyspělé technologie...

Je možné, aby vás zákazníci oslovili i z pohledu: Mám dům na prodej a chci ho zrekonstruovat, aby měl vyšší hodnotu?

Toto bude v blízké době implementováno do našeho systému. Prozatím používáme škálu hodnocení 1-5 hvězdiček u všech domů, co jdou na trh, a to právě z pohledu nízkoenergetického či ekologického. Tak mohou naši zákazníci vidět, jak si jejich dům stojí. Později bude možné jim také nabídnout řešení co udělat lépe, aby se dostali o level výš atd. 

Spousta zákazníků si pokládá otázku, zda se jim investice vložená do rekonstrukce vyplatí. Ať už chtějí v domě žít a snížit tak náklady, nebo při prodeji nemovitosti. To jsou skutečná ekonomická rozhodnutí.

Domníváte se, že lidé dbají více o úsporu než o životní prostředí?

Pro příklad uvedu, že kdo si instaloval v USA solární panely před rokem 2008, ten to dělal čistě z ekologických důvodů. Dnes, řekla bych, je to tak padesát na padesát. Ale je samozřejmé, že lidé chtějí ušetřit.  

Plánujete expandovat do dalších zemí? Do Evropy?

Momentálně jsme napříč Spojenými státy – máme dům na Aljašce, v Karibiku atd. Viva Green Homes web umožňuje zaregistrovat nemovitost kdekoli na světě. Zdarma. 

Kari, poslední otázka. Žijete stále ve svém domě? 

Ano, žiju! A nejenže je to můj "green home", ale je i natřený nazeleno.

 

Nahlásit obsah

Co je s obsahem v nepořádku?

Sdílet obsah

Vyberte ze svých kontaktů

Čtěte také